in de kinderschoenen

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
josbtje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012, 17:07

in de kinderschoenen

Bericht door josbtje »

Hoi allemaal,

Ik zit met tranen in mijn ogen jullie verhalen aan het lezen en begin me langzamerhand de ergste voorstellingen in mijn hoofd te halen.
Ik sta wat dat betreft nog in de kinderschoenen wat scheidingen en omgangsregelingen betreft.
Ik en mijn ex zijn nu iets langer als een maand uit elkaar en heb nog geen concrete alimentatie eisen en omgangsregelingen op papier en heb bovendien nu al mijn dochter van 2 jaar al 2 weken niet mogen zien van mijn ex :cry: . Nu heeft mijn ex een voorstel gedaan voor 3 uur in het weekend per week en heeft ze al flink wat financiële eisen op tafel liggen.
Ik had zelf voor tot de tijd dat alles rond is, een aanbod van 7 uur per week.
we waren niet getrouwd en hadden geen geregistreerd partnerschap, ik heb mijn kleine meid wel erkend maar het ouderlijk gezag is altijd op de lange baan geschoven, "dat komt nog wel een keer."
Daarnaast heb ik ook nog het idee dat mijn advocate mijn dossier niet geheel de prioriteit geeft wat het volgens mij verdiend.
Mijn ex is daarentegen wel erg voorspelbaar ze doet precies wat ik verwacht (maar niet hoop), en dat loopt uit op het ergste scenario mat ik tot nog toe gelezen heb.
nl.:
*geen kind
*wel allimentatie
*verhuizen (zelfs naar het buitenland)
*en d'r billen laten masseren door de massgestoel :?

Weet iemand of ik die zaken allemaal mee moet nemen in een kg of alles stap voor stap, een voor een moet behandelen, en of ik een voorstel van 3 uur per week wel moet accepteren en dus serieus moet nemen?
En is het normaal dat je maar 2 keer per week contact hebt met een advocaat? of is dat zelfs veel?

gr.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: in de kinderschoenen

Bericht door Casper »

Josbtje, welkom en sterkte gewenst! Realiseer je wel dat hier (inderdaad) soms de ergste verhalen op het forum komen maar dat een grote meerderheid van de "gevallen" natuurlijk met leed maar zonder grote blijvende schade worden "afgewikkeld" (excuses voor het woordgebruik). Al die "normale" gevallen komen niet in de krant.

Het loont wel de moeite om zelf het hoofd koel te houden, en zelf zoveel mogelijk uit te vissen zodat je de advocaat alleen lastig hoeft te vallen (lees: blij maakt met declarabele uren) voor dingen die echt boven je pet gaan.

Zet zo goed mogelijk op een rijtje wat je wilt bereiken, en denk daarbij aan termijnen van over een half jaar, over een jaar en over vijf jaar en daarna. Bijvoorbeeld: drie uurtjes in de week is niet erg veel maar ook weer niet niks; misschien kun je een opbouwregeling voorstellen waarin dit uitgebreid wordt als je dochtertje 3 wordt, 4 etc. Geef wat maar stel ook je eigen belangen veilig. Je kunt gezamenlijk gezag aanvragen maar ik denk zelf dat het beter is daarmee te wachten tot een omgangsregeling soepel loopt (Zie verscheidene andere topics op dit forum, ook voor andere meningen daarover).

Wat alimentatie betreft kun je ongeveer narekenen op basis van jouw en haar salaris wat redelijk is (als advocaat dat nog niet gedaan heeft). Zoek op het internet naar "tremanormen", en/of zet je (geschatte) gegevens op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ Mocht het bij een rechter komen dan worden die berekeningen ook gehanteerd. Als je er op deze manier samen uit kunt komen, scheelt dit klauwen met geld, dat je beter aan je dochtertje kunt uitgeven en aan een biertje voor DwazeVaders ;-).
josbtje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012, 17:07

Re: in de kinderschoenen

Bericht door josbtje »

hoi Casper,
Allereerst bedankt voor je reactie
ik heb nu wel een indicatie wat ik aan alimentatie moet betalen (overigens een stuk minder als de eis van 320 eur) nl 297 eur dat scheelt toch een paar biertjes :wink:
ik hoop dat ik verder dan maar niet in de krant kom (zou een goed teken zijn)

Dan nog 1 vraagje is het normaal dat de communicatie altijd zolang duurt tussen advocaten en die op hun beurt met de clienten? Dit wordt nu de tweede week op rij dat er over en weer wordt gesproken over 1 punt en daar hebben ze dat 4 dagen voor nodig voordat ik weer antwoord terug krijg?
Alleen als ik geen ouderlijk gezag heb kan ik ook niets eisen t.a.v. omgang op de kortere termijn tot er een afspraak ligt voor een omgangsregeling of ligt dat toch ook weer anders als dat ik me had voorgesteld. :?:
gr.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: in de kinderschoenen

Bericht door Casper »

Mooi, over de alimentatie, daar moet uit te komen zijn.

Ja, het is niet ongebruikelijk dat het zolang duurt tussen advocaten en clienten. De hoop is ook een beetje dat men er snel genoeg van krijgt en er zelf uitkomt. Vaak is de informatie in een brief al weer achterhaald als hij uiteindelijk bij jou of je ex aankomt.

Gezag staat los van de omgangsregeling. Als de omgangsregeling afgesproken wordt is die rechtsgeldig, of je nu gezag hebt of niet. En of je nu gezag hebt of niet, als je ex je niet toestaat het kind zien, heb je (zeker in de praktijk en zeker op de korte termijn) erg weinig aan dat gezag.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: in de kinderschoenen

Bericht door jotem »

Ik heb 3 advocaten gehad (maar het werd ook een vechtscheiding) en alleen de laatste was adequaat. Wat veel helpt is als je zelf zoveel mogelijk vast uitzoekt, waarbij fora erg behulpzaam zijn.

Toen jullie nog bij elkaar waren, hoe waren de zorgtaken verdeeld? Als je net zo veel deed als je ex is 3 uur per week belachelijk.
josbtje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012, 17:07

Re: in de kinderschoenen

Bericht door josbtje »

Hoi Casper,


Bedankt voor de geruststelling nu kan ik er wel weer wat meer geduld voor opbrengen
dus het ouderlijkgezag heb ik alleen maar nodig om de bank rekening te beheren aneks controleren.

Hoi Jotum,

Voorheen had ik iedere avond en het weekend om voor mijn kleine meid te zorgen (dat was mama wel makkelijk want ze kreeg overdag geeneens tijd voor de afwas. Wel had ik voortdurendeen controlerend oog op mij gericht en was dat niet van mijn ex dan was schoonmoeder er wel :twisted:
alleen als we naar da stad gingen had ik 1 op 1 tijd met haar want dan ging mama voor der nagels, alleen in die tijd was mijn dochter 1.5 jaar en dan heb je niets aan een binnenstad
Gesloten