Voorstel nieuwe berekening alimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door Rob27 »

Door omstandigheden had ik niet eerder het voorstel kunnen lezen omtrent de nieuwe berekeningswijze voor alimentatie die inmiddels al enige tijd klaar is.
Ik juich een dergelijk voorstel natuurlijk hartelijk toe, maar tegelijkertijd is hier precies weer een voorbeeld van hoe de politiek weer geen rekening houdt met de ouder die zijn/haar kind niet kan zien door toedoen van de andere ouder.
Er wordt namelijk in de berekening gekeken naar hoe vaak het kind/de kinderen bij de niet-verzorgende ouder is. Hoe lager dat percentage, hoe meer je betaalt.
En daar ligt nu het probleem, want als jij je kinderen niet te zien krijgt door toedoen van je ex, dan wordt je daarvoor gestraft en mag je weer maximaal in de buidel tasten.

Wanneer wordt politiek Den Haag eens wakker?!?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door Casper »

Inderdaad, een perverse prikkel: hou het kind bij de andere ouder weg en je ontvangt daarvoor een beloning. Overigens is het in de huidige situatie hetzelfde: bij de vaststelling van kinderalimentatie worden de kosten van de omgangsregeling meegenomen, en als er geen omgang is dan wordt het bedrag dus hoger.

Hopelijk komt dit aan de orde in de volgende fase van het wetsvoorstel en/of bij de bespreking ervan. De opsteller van het voorstel ontvangt graag reacties.
Casper
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door papavan »

In het algemeen zal de nieuwe wet een verbetering zijn. Immers wordt er beter rekening gehouden met de zorgverdeling en daaraan de zorgkosten verdeeld. Klinkt juist heel redelijk.

Het weghouden van of het moeilijk maken van de omgangsregeling staat in de basis los van dit wetsvoorstel. Feitelijk moet de regelgeving rond de omgangsregeling worden aangepast....
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door Rob27 »

Ik ben het helemaal eens met je eerste alinea en juich dit voorstel ook echt toe.

Frustreren van de omgang staat in de basis misschien wel los van dit voorstel, maar is daarentegen wel direct van invloed op de uitkomst hiervan. In dat verband kun je het ene helaas niet geheel los zien van de ander. Vanzelfsprekend moet de wet- en regelgeving worden aangepast zodat alleen ouders die een "gevaar" zijn voor hun kinderen beperkt zouden kunnen worden in de omgang, maar we weten allemaal hoe dat op dit moment in de praktijk is. Anders zaten we niet op dit forum natuurlijk en daarom pleit ik voor een integrale aanpak van deze problematiek. Overigens zou een hele mooie oplossing kunnen zijn dat de niet-verzorgende ouder de afgesproken alimentatie zelf mag besteden/uitgeven aan het kind (en dus niet meer betalen aan de ex-partner), dat zou in ieder geval dan geen pijnpunt in dat verband meer opleveren.
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door papavan »

Rob,

Klinkt leuk maar dan krijg je dat de niet verzogende ouder de boel onnodig kan frustreren door wel uitgaven te doen maar niet relevante. Stel de kinderalimentatie is 350. Meneer koopt dan de ene maand een PS3 voor zijn zoon, volgende maand een Xbox etc etc.
natuurlijk, dit is een extreem voorbeeld maar hope you get my drift...

Snap je redenatie van een intergrale aanpak maar blijf van mening dat ze los van elkaar staan. Feitelijk lees je hier op het forum vooral dat de wetgeving (en handhaving daarvan!) nogal veel ruimte laat aan interpretatie.
Rob27
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 mar 2011, 16:44

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door Rob27 »

Tja, zo kun je allerlei redenen aandragen om niets te wijzigen, maar feit is dat mijn alimentatie (700,- p/mnd!!!) maar voor gedeelte aan mijn kinderen wordt besteed en de rest opgaat aan mijn ex (dat weet ik uit meerdere bronnen en waarnemingen). Dus precies het omgekeerde van hetgeen jij aandraagt.

Maar goed, het heeft geen zin om hier verder over te twisten.
Ik denk dat we allebei elke verbetering toejuichen.
papavan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2011, 13:24

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door papavan »

Hier raak je een ander punt dat niet wordt besproken in de wetgeving.

De wetgeving bepaald de hoogte van de kinderalimentatie op de situatie tijdens de gezinssituatie.
Echter is er geen controle middel om te kijken of de kinderalimentatie wordt gebruikt in het belang van het kind (waarbij er geen terugval zou mogen zijn in het "uitgave patroon" voor de kids).

Mogelijk onderdeel van de nieuwe wet?
CaringDad
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2011, 01:00

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door CaringDad »

papavan schreef:Hier raak je een ander punt dat niet wordt besproken in de wetgeving.

De wetgeving bepaald de hoogte van de kinderalimentatie op de situatie tijdens de gezinssituatie.
Echter is er geen controle middel om te kijken of de kinderalimentatie wordt gebruikt in het belang van het kind (waarbij er geen terugval zou mogen zijn in het "uitgave patroon" voor de kids).

Mogelijk onderdeel van de nieuwe wet?

De Wetgeving bepaald de hoogte van de kinderalimentatie op de situatie tijdens de gezinssituatie?

De Jurtist bij het juridisch loket vertelde mij iets anders..Ze zei dat de hoogte van de kinderalimentatie bepaald wordt op mijn huidige salaris omdat de rechtszaak nu pas is aangevraagd (9maanden nadat we uit elkaar zijn gegaan).

Kan iemand mij hhierover duidelijkheid geven?
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Voorstel nieuwe berekening alimentatie

Bericht door MadPapa »

Waarom zou het niet gewoon zo kunnen zijn, dat degene die de alimentatie int, alle uitgaven dient te verantwoorden? Desnoods door ze te verantwoorden aan een onafhankelijke partij. In dat geval heeft degene die alimentatie wil vangen, de keuze. Of er iets voor doen (door een goede administratie bij te houden, bonnetjes te overleggen etc...), of niets doen, maar dan ook niets ontvangen.
En dan weet de partij die betaald waar het aan besteed wordt. 2 partijen blij lijkt me. Het geld dat bijv. aan het einde van het jaar teveel betaald is, zou dan terug kunnen naar de betalende partij, of bijv. op de spaarrekening van de kinderen worden gestort...

En als dan blijkt dat de ontvangende partij, willens en wetens onterechte of onjuiste uitgaven declareert, dan gewoon zorgen dat deze partij verplicht wordt bij te gaan dragen in de alimentatie, waardoor het aandeel van de partij die in eerste instantie de alimentatie betaald verlaagd wordt.
Gesloten