Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door dwazevader »

Beste lotgenoten.

Simpele vraag ik moet KA gaan betalen die aan de hoge kant is. Als ik deze betaal kom ik opgegeven moment in problemen. EN dan kan ik niet meer betalen. Wat gebeurd er als ik niet meer kan betalen. Want ik wil wel kunnen wonen en kunnen eten. Graag een simpel antwoord en niet van die halfomslachtige juridische antwoorden heb ik niet veel aan. Wees aub duidelijk. Wil graag weten wat er gebeurd als ik niet meer kan betalen omdat ik gewoon weg in de schulden kom te zitten en daar hebben me ex me kleine en ik niks aan. Want ik wil zeker betalen maar €330 per maand!! voor een 2 jarige :shock:
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door Paul1963 »

Is de KA vastgesteld door rechter, dan simpelweg betalen of nieuwe beschikking vragen. Betaal je niet dan neemt het LBIO het over en die zorgen dat het er komt, inclusie loonbeslag e.d. Nieuwe beschikking kan op basis an gewijzigde omstandigheden en on voldoende draagkracht.

Ik zag dat dit eigenlijk een vervolg is op jouw andere post. Dan is een hoger beroep eigenlijk de enige mogelijkheid (of een begrijpende ex, maar die zal er niet zijn)
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door The Driver »

Hoger beroep kan al snel 8 tot 9 maanden verder en kost alleen al aan griffiekosten een kleine € 300.- buiten de advocaat kosten om.

LBIO gaat gewoon beslag leggen als je niet betaald, maar dan heb je wel een beslagvrije voet en die moet gebaseerd zijn op je vaste lasten. Kan zomaar gebeuren dat je beslagvrije voet dan hoger is, dan je huidige inkomen met aftrek van de alimentatie.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door dwazevader »

The driver,

Wat is beslagvrije voet is dat gunstig of ongunstig. Kijk als ik rond de €200 zou moeten betalen prima. Maar €330 dat is een slag. Dat ga ik niet lang volhouden.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door The Driver »

Beslagvrije voet is in principe je bijstanduitkering min 10 %, maar als je woonlasten aantoonbaar hoog zijn, evenals je andere vaste lasten en nog wat diversen, dan kan die beslagvrije voet nog flink wat omhoog gaan.

De beslagvrije voet is een bedrag waaronder geen loonbeslag meer kan volgen.
Als je beslagvrije voet, pakweg € 1.000.- is, dan kan het LBIO alleen meer beslag leggen tot aan dat bedrag, van die beslagvrije voet kan alleen de ziektekostenpremie nog van ingehouden worden.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door dwazevader »

ben dus de pisang want netto inkomen in €1350 vaste lasten €950 geen boodschappen bij. plus 330 alimentatie is €1280 zou betekenen €70 euro voor eten drinken voor de hele maand. Ik dacht rechters ook naar redelijkheid keken. En me ex die zal heus niet zeggen doe maar iets minder. Die heeft de champangefles al getrokken. Ik ben dalijk alles kwijt me huis me baan heb schulden wat gebeurd er dan er ik helemaal blut ben. uitkering heb?
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door JCC »

Je zou alvast kunnen beginnen met je voorlopige aanslag over 2012 aan te passen, betaalde (kinder!!) alimentatie boven de 408 euro per kwartaal (tot 6 jaar) geeft recht op maandelijkse teruggave. Bij mij is dat netto ongeveer 50 euro per kind, maar wel 50 euro die je bij die 70 kan optellen.

Bij mij staat de betaalde alimentatie en extra rekeningen tot nu toe deze maand op iets meer als 1300 euro, dat is al meer als de helft van mijn netto inkomen dus je bent niet alleen als het over zuinig aan doen gaat.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door dwazevader »

JCC,

Bedankt voor je tip maar daar ga ik het echt niet mee redden. Ik ben ten einde raad op dit moment. Ik wil doorgaan maar dat gaat gewoonweg niet. Ik weet niet eens hoelang ik het volhou de KA te gaan betalen. Laat staan me vaste lasten. Wat als ik nou alles kwijt ben(doemscenario) wat dan...
Ik probeer postitief te zijn maar dat is ver te zoeken. Zijn er pro deo advocaten in het familierecht? Beter iets dan niets.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door EDA »

Pro deo --> Vraag gesubsidieerde rechtsbijstand aan met peiljaarverlegging.
Pinda32
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 sep 2011, 20:47

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door Pinda32 »

Kom ik niet voor in aanmerking :( ook niet op eerdere peiljaren. Is er nergens een instantie die je iets kan toereiken. Of ben je simpelweg kansloos?
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door JCC »

Iedere situatie is anders maar zo ik in kan schatten ben je kansloos ja. Deze vorm van "rechtspraak" is echt bizar en helpt vooral de betalingsplichtige partij aan de grond. Jij moet maar kijken en dat is zoals het is.

Je wordt terug gezet naar een punt waar je alleen met je handen op je rug gebonden af kan gaan wachten wat er nu weer komen gaat.

Je moet betalen want dat is geborgd, als je terug wil vechten dan kan dat niet want je bent opgezadeld met hoge lasten terwijl de ontvangende partij de bijdrage voor toevoeging betaald van jouw betaalde alimentatie en vervolgens er op los kan procederen. Dit is net zo idioot als aan moeten gaan tonen dat je een goede vader bent geweest omdat je ex je de kinderen niet gunt.

Je bent gewoon de pineut de komende tijd net als zovelen hier door achterlijke en achterhaalde wetgeving en rechtsongelijkheid in de praktijk.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door dwazevader »

Wat is ik helemaal aan de grond zit. Hoe moet ik dan betalen en leven. Dan bedoel ik geen baan meer van een uitkering moet leven geen huis meer heb. Niet meer normaal kan leven. Waar moet ik de ka dan van betalen. Ik zit nu totaal in zak en as niet om zielig te doen. Het is net alsof later tegen me kleine wil zeggen kijk is hoe je vader leeft. Maar er dan niet bij zeggen dat mama daarvoor gezorgd heeft.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door JCC »

Ik was 3 jaar geleden ook dakloos en had letterlijk geen cent om op te teren, mijn salaris werd gestort op de rekening van ons samen en ik was afhankelijk van wat ik van haar "kreeg".

Achteraf te absurd voor woorden maar zo erg was ik van slag, om na 12 jaar huwelijk, even meegedeeld te krijgen dat het het beste was voor de kinderen dat ik vertrok omdat ze een nieuwe start moest maken met haar nieuwe vriend.

Mevrouw kon blijven zitten waar ze zat, ik werd op straat gegooid en haar leven liep zo verder met nieuwe vlam.

Ik ben enorm geholpen door de kerk waar ik lid van ben en ik heb zo goed en kwaad als het ging gekampeerd in een goedkoop vakantiehuisje tot ik een krot van een huisje kon kopen want huren op de vrije markt is ook geen optie en vaak ben je nog meer kwijt ook. Mensen uit die kerk die ons jarenlang als gelukkig gezinnetje hadden gezien hebben me weer enorm op weg geholpen en ik ben zo langzaam weer opgekrabbeld.

Ik begrijp dat je alleen maar meer nare gevoelens krijgt van wat je leest dus ik deel je mijn verhaaltje op een beknopte manier zodat je ziet dat er achter de wolken ook nog een zonnetje kan schijnen.

Omgang is mij ook onmogelijk gemaakt voor 2,5 jaar en dat is eigenlijk nog het ergste. Probeer te begrijpen dat situaties en belevingen die het voor jou dramatisch maken, juridisch gezien, niet tellen omdat "het belang van het kind" het allerbelangrijkste is en je ex de verzorgende ouder is en zich dus achter alles wat ook maar op het beste voor het kind lijkt kan verschuilen als ze wil en jou dus mee om de oren kan slaan zonder consequenties.

Nu 3 jaar verder kan ik het gepasseerde normaal relativeren, het heeft een plaatsje zeg maar al blijft het in en intens gemeen en onrechtvaardig maar je zult er mee moeten leren leven en misschien gebeuren er bij jou positievere dingen de komende tijd.

Misschien denk je er nu niet aan maar als je nog een keer de juiste partner tegen het lijf loopt wordt weer alles anders in positieve zin.

succes!
matty
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:45

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door matty »

As ik her en der alles lees en hoor en nu ook zelf meemaak is e rechtspraak in Nederland op dit gebied alleen richting de vrouwen gemaakt en wordt de man in alles achtergesteld , ik dacht dat discriminatie in Nederland verboden was , maar blijkt dus zeker niet zo te zijn.

Verder is het hele scheidingsgebeuren in Nederland een grote groeiende markt voor zakkenvullende mediators , advocaten psychiaters en rechtbanken ... zeg maar een nieuw gat in de markt , waarbij vrouwen die er na jaren huwelijk lekker vandoor gaan ook nog eens rijkelijk beloond worden.

De wetgeving zou in Nederland moeten worden aangepaste en de vertrekkende partij geen rechten meer moeten geven , dan zouden de dames die achter een nieuw vriendje aanhobbelen wel eens nadenken voordat ze de benen nemen en eens nadenken over de ellende die ze anderen en met name hun kinderen aandoen !!!!!
Ed 1968
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2012, 09:21

Re: Simpele vraag graag simpel antwoord over alimentatie

Bericht door Ed 1968 »

Matty,

Dit land wordt geregeerd door witte boord criminelen en hebben het over een democratisch land laat me niet lachen , nou vaders aan de kant en financieel uitkleden. Betalen prima voor je kind , maar niet de hoofdprijs. En dat wordt de komende tijd alleen nog maar erger.
Gesloten