Weer een vraag.

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Weer een vraag.

Bericht door dwazevader »

Beste vaders,

Volgens de beschikking moet ik per maand betalen. Maar nu het volgende stel een maand heeft 30 dagen en volgens de beschikking staat per 15 januari €30 per maand maar we zitten op de 15de. Mag ik dan €15 betalen of moet je gewoon 30 euro betalen.
Nee ik moet geen €30 betalen dit is een simpel voorbeeld.

Alvast bedankt voor de reacties.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer een vraag.

Bericht door The Driver »

Precies doen wat op de beschikking staat.


Elke 15e van de maand € 30.- betalen.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Weer een vraag.

Bericht door dwazevader »

The driver,

In de beschikking per 15 januari €330 per maand betalen. Januari is al voor de helft voorbij dus is €165 de helft. Voor de rest betaal ik gewoon de €330.
Kort gezegd helf voorbij helft betalen ja of nee. voor de rest volg ik de beschikking tot het geld op is en ik wacht op het lbio.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer een vraag.

Bericht door The Driver »

Oke, je bedoelt het zo.

De datum van de beschikking doet er eigenlijk niet toe, staat op de beschikking niet op welke datum van de maand de alimentatie betaald moet zijn ?

Meestal staat er een specifieke datum op, als dat niet zo is, dan hebben ze een foutje gemaakt en zou ik gewoon zorgen, dat de eerste betaling voor de 1e van de volgende maand op rekening van de tegenpartij staat. Laat ze maar protesteren als het niet goed is.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Weer een vraag.

Bericht door Paul1963 »

Vanaf de 15e moet je iedere maand dat bedrag vooraf betalen. Als beschikking per 15 januari is, dan betaal je pas voor het eerst voor de eerste van februari. Je kunt immers de maand januari niet meer vooraf betalen, waardoor de beschikking in die maand praktisch niet uitvoerbaar is.

De situatie van 15-01 tot 31-01 is dus discutabel. Ik zou die niet betalen, of hooguit de helft, als je coulant wil zijn.

Hangt natuurlijk wel af van de exacte omschrijving van de beschikking
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Weer een vraag.

Bericht door dwazevader »

Beste paul1963,

Er staat duidelijk in de beschikking per 15 januari schuldig €330 per maand vooruit te betalen. Ik zal straks een stuk van de beschikking plaatsen. Ik heb in januari geld gestort. Zoals ik elke maand netjes heb gedaan sinds onze breuk. Ik heb altijd gezegd ik wil betalen maar wel in alle redelijkheid.
Dus vandaar me vraag wat indd discutabel is. Praktisch niet meer uitvoorbaar. Heb de helft ruim betaald. Maar in de brief van haar advocaat staat doodleuk per 15 januari €330 betalen.
Dus...............?
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Weer een vraag.

Bericht door Paul1963 »

Ik heb ooit ongeveer hetzelfde gehad en daar kwam de uitleg bij. De beschikking is niet eenduidig, immers hoe kan je in het midden van maand vooruit betalen. De uitleg van haar advocaat is et hele bedrag, die van jou niets. Dus misschien ligt de redelijkheid ergens in het midden.

Als je al betaald hebt dan zou je met de volgende maand de helft of meer verrekenen, je hebt immers onverschuldigd betaald. Of je dat wilt hangt er vanaf hoe redelijk wilt blijven. Ik had toen net het oude bedrag overgemaakt toen de (lagere) beschikking kwam. Uiteindelijk heb ik pas met de nieuwe maand het gewijzigde bedrag betaald.

Haar advocaat stuurt jou natuurlijk een bref voor het hele bedrag, dat is in haar belang, maar heft niet juist te zijn. Hiervoor gaat hij niet terug naar de rechter. Dus leg de brief gewoon weg en laat je niet bang maken. Jouw interpretatie is anders en dat is jouw goed recht.
dwazevader
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mar 2012, 18:07

Re: Weer een vraag.

Bericht door dwazevader »

Paul1963 hier een stukje van de beschikking.

Beslissing

De rechtbank:

Bepaalt de door de man met ingang van 15 januari 2012 te betalen bijdrage in de kosten van verzorging en opvoeding van de minderjarige.xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx geboren op xx-xx-xxx te xxx. Op €330 per maand vanaf heden telkens bij vooruitbetaling aan de vrouw te voldoen.
*
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Weer een vraag.

Bericht door JCC »

Ik lees: op 15 januari betaal je 330 euro, op 15 februari betaal je 330 euro, op 15 maart betaal je 330 euro etc.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Weer een vraag.

Bericht door Paul1963 »

Er staat niets over reeds erschenen termijn, dus de eerste termijn is voor 1 februari. Redelijk standaard bepaling.
Gesloten