vastgesteld alimentatie bedrag hoger dan draagkracht!

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
rebo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2012, 22:22

vastgesteld alimentatie bedrag hoger dan draagkracht!

Bericht door rebo »

Hallo,

Ik zou graag advies willen over mijn situatie:
Ik ben in 2003 gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Alimentatie bedrag destijds vastgesteld op 315 euro.

Inmiddels heb ik ruim 6 jaar een relatie met mijn huidige partner en 2 kinderen uit deze relatie.

Per 1 April heb ik ontslag gekregen en ben ik afhankelijk van een WW uitkering. Reden om een alimentatiewijziging aan te vragen dacht ik... ( met daarbij nog de wijzigingen in mijn huidige gezinssamenstelling/het feit dat ik nog 2 kinderen heb gekregen).
Advocaat genomen & deze gaf aan dat het nut had een wijziging aan te vragen bij de rechtbank. Dit is aangevraagd via een advocaat/rechtbank, omdat er met mijn ex niet te communiceren valt, en ik momenteel al 2 jaar geen contact met mijn kinderen heb ( ondanks een beschikking van de rechtbank dat ik eens per 2 weken mijn kinderen een weekend zou mogen zien, maar dit even ter zijde..)

Draagkrachtberekening door de rechtbank gedaan. Mijn draagkracht is 150 euro.
Rechtbank wilde inkomensgegevens van mijn huidige partner zien. Wij hebben dit geweigerd, omdat het naar onze mening niet ter zake doet. In alles wat wij lezen staat ook genoemd dat het inkomen van de nieuwe partner niet wordt meegenomen in draagkrachtberekening. De nieuwe partner zou voor 50/50 verantwoordelijk zijn voor de woonlasten (logischerwijs).
In ons geval heeft de rechtbank gezegd dat mijn huidige partner voor 2/3 van de woonlasten verantwoordelijk wordt gehouden en volledig alleen verantwoordelijk is voor de onderhoudsplicht naar onze gezamenlijke kinderen.
Wij vinden dit zo raar en willen advies of dit op deze manier mag.

Maar goed... nu is op basis van de gegevens zoals we die hierboven hebben beschreven ( 2/3 woonlasten naar mijn nieuwe partner, nieuwe partner volledig verantwoordelijk voor onze kinderen en ik dus helemaal niet??) een berekening gedaan wat uitkomt op die 150 euro draagkracht.

Komt er een aantal weken geleden een beschikking in de bus dat ik gewoon het volledige bedrag moet blijven betalen, omdat ik geen definitieve ontslagdatum op papier heb aangeleverd. Verder is wel alles naar de rechtbank gestuurd (ontslagvergunning etc, ik was alleen niet tijdig genoeg in bezit van de daadwerkelijke ontslagbrief van mijn werkgever (deze is vrij laks geweest met alles).

Nu ontvang ik momenteel een WW uitkering en moet ik dus boven mijn draagkracht alimentatie blijven betalen.

Heeft er iemand tips/adviezen wat ik kan doen?
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: vastgesteld alimentatie bedrag hoger dan draagkracht!

Bericht door Paul1963 »

Volgens de trema normen wordt verondersteld dat een nieuwe partner economisch zelfstandig is en dus in zijn/haar eigen onderhoud kan voorzien. De woonlasten worden dan gelijkelijk verdeeld. Maar een rechter hoeft zich daaraan niet te houden, want de trema is en wet, maar richtlijn.

Het gaat om kinderalimentatie en dan gaan ze vaak zoeken naar andere mogelijkheden. Rechters kunnen de alimentatie vaststellen in het elang van het kind en kennen zich grote vrijheden toe. Ze vinden het belangrijk dat het kind niet de dupe wordt van de situatie waarin jij je verkeerd. Ik vind het onrechtvaardig, omdat het voorbij gaat aan de moeilijke situatie waar jij in zit, maar daar heb je weinig aan. Verder is het als je onderhoudsplichtig bent voor kinderen uit een andere relatie, dat de draagkracht verdeeld kan worden over alle kinderen. Blijkbaar is daar vanaf gezien.

Hoe wrang ook, de rechter heeft ergens aanleiding gezien dat jouw partner een redelijk inkomen heeft en dus meer kan bijdragen. Vandaar die ongebruikelijke 2/3. Verder heb je niet aannemelijk kunnen maken dat je daadwerkelijk ontslagen bent. Een vergunning alleen is onvoldoende bewijs en waarschijnlijk had je op het moment van zitting/uitspraak ook nog geen ww gegevens aangeleverd. Wel vreemd dat ze een draagkracht in de beschikking berekenen op basis van de ww.

Het lijkt me dat er in ieder geval aanknopingspunten zijn voor een hoger beroep. Je kunt hier nieuwe feiten aanvoeren en de motivatie aanvechten. Dat zou ik met jouw advocaat bespreken. Kost wel weer zakken met geld, en dat heb je nu niet. Wat ook wrang is dat de ander nu wel een beschikking gaat uitvoeren, terwijl als het in haar nadeel is (omgang) er geen boodschap aan heeft.
Gesloten