DNA test eisen ivm afstammingsrecht

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door dentinox »

Heeft er iemand praktijk ervaring met een DNA test eisen voor een nieuw geboren kind.

Korte uitleg.
Moeder borderliner. Voor de derde keer het gezin verlaten en maar een ander opgeduikeld. Bleek zwanger te zijn op het moment dat ze weg ging. Dit heeft ze voorgelogen aan de ander en elke keer andere datums verteld van de dag dat ze uitgerekend was. Zelfs op haar doktersrapport laat ze 2 maanden later schrijven dat ze zwanger is. Maar gelukkig kan ik goed rekenen :)

Nu wil ik niet alleen weten of het kind van mij is voor de gemoedsrust, maar ook voor :
- mijn dochter. Of ze een halfzus of echte zus heeft. Zij zijn nauw met elkaar betrokken ivm bezoeksregeling die nu loopt.
- Voor het kind, ivm erfelijke bloedziekte.
- voor het kind omdat ik vind dat een kind altijd recht heeft op weten van wie ze afkomen.

Laat ik er nog even bij vertellen dat ze 100% zeker weet dat het kind niet van mij is, maar ze niet mee wenst te werken aan een test. Ook beweerde ze al dat we maanden niet meer met elkaar naar bed gingen. Vreemd, want ik kan me herinneren van wel. Als je met twee mensen naar bed gaat weet je natuurlijk ook niet van wie het kind is.

Iemand ervaring hierin, of tips wat ik behalve naar een advocaat gaan kan doen of bij de advocaat moet melden.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door NogEenPap »

Je kunt bij diverse bureaus een DNA test aanvragen gaat heel simpl met wattenstaafjes binnenkant van jouw wang en je kind.
Ze sturen als je dit aanvraagt gewoon wattenstaafjes etc op.

Kun je doen zonder toestemming en medeweten van je ex. Je moet natuurlijk wel de gelegenheid hebben hiervoor m.a.w. alleen zijn met je kind.

kost ca. € 200,-, nadeel hiervan is dat ze niet juridisch geaccrediteerd zijn je kunt er dus geen enkel recht aan ontlenen.
Zekerheid zonder DNA v/d moeder is 99,9% met moeders erbij ligt dit op 99,99%

Sterkte ik zit in dezelfde situatie en weet niet of ik het wil weten maar vind wel dat mijn kind het recht heeft later als ze volwassen is om het te weten.
Uitkomst maakt mij niet meer uit doe nooit meer afstand van mijn kind.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door dentinox »

Daar had ik zelf ook aan gedacht... maar behalve mijn dochtertje ziet niemand van de bekenden haar met het kind. Zelfs ik niet. Terwijl ze met onze dochter overal rondliep en showde... dat zegt mij al genoeg.
Ik denk dat ik het wel wil weten, maar dan ook meer voor de kids. Voor mij maakt het niet zoveel uit in de zin van ik heb het kind die maanden niet bij me gehad dus ik voel daar ook niets voor. Maar het zou alleen jammer zijn. Daar ik nog graag kinderen wou, maar zij nooit meer. Helaas hadden zedaarboven andere plannen voor haar :)
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door EDA »

Ook ik heb te maken met deze materie.
Heb nog geen ervaring met een (af)gedwongen DNAtest.
Weet net als Nogeenpap dat je zelf voor enkele honderden €'s zo'n test zelf kunt doen.
Nog niet gedaan, omdat ik een steeds betere en sterkere band met mijn kind ervaar. Dat maakt de test minder 'nodig'. Toen mijn kind een baby was, was die noodzaak er eigenlijk vel meer. Die hummel wilde ik zo graag al mijn liefde geven, maar elke x als ik me naar haar toebewoog om dat te doen, schoot de gedachte "Ben jij mijn kind eigenlijk wel?"door mijn kop. DAT gegeven DIE gedachte(n) belemmerden me in het (ongestoord) geven van liefde aan mijn kind. Het deed ZO enorm pijn. Maar nu mijn kind al wat ouder is, meer van de wereld leert zien en ook meer kan delen met Papa, wordt het gemakkelijker om de gedachte aan "ben jij mijn kind eigenlijk wel " te laten varen. Het wordt dus ook makkelijker om liefde te geven en te delen met mijn kind. Ik werk zelf de laatste restjes van die nare gedachten wel weg. Wie weet doe ik nog eens de test met mijn kind. Maar dan zal ze rijp moeten zijn om dat samen met mij te doen. Ze zal het moeten kunnen begrijpen. En ook zelf willen.
Maar ik zie nu al op lichamelijk vlak enkele overeenkomsten. Markante overeenkomsten. Dat sterkt me ook wel. Ze lijkt op haar mama, op bepaalde punten, maar heeft ook zaken van mij. En qua karakter :-) "Het is een pittige tante" hoor ik wel eens mensen zeggen, hahaaa.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door dentinox »

Even voor de duidelijkheid... het betreft een nieuw geboren kind.
Uit onze relatie is een dochter geboren van reeds 8 die bij mij woont omdat die door mama is achtergelaten bij mij. gelukkig. Een band met het nieuwe kind waarvan ik 99% zeker weet dat ie van mij is, heb ik niet. Dat hoeft ook niet persé. Als het kind maar weet wie de echte vader is. Maar omdat mevrouw een echte borderliner is en dus kan liegen en toneelspelen als de beste houd ze natuurlijk haar nieuwe partner voor dat het zijn kind is. Anders zou ze namelijk daar eruit gezet worden en heeft ze niets meer. Dat wil ze niet. Mij gaat het om het kind.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door Paul1963 »

Je noemt een erfelijke bloedziekte in jouw eerste post. Dat lijkt me een heel belangrijke reden in het belang van het kind.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door EDA »

Is er sprake van family-life met de boreling? Erkenning?
Volgens Internationaal recht heeft elk kind recht te weten wie zijn/haar ouders zijn.
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door dentinox »

Is erkend door een ander, omdat mevr hem voorspiegeld dat het kind van hem is. Family-life met ons in zovere dat mijn dochter het meer heeft dan ik. Bordie wil namelijk niets meer met het verleden te maken hebben. Dat houdt in met mij of mijn dochter. Maar er is een omgangsregeling dus ze moet mijn dochter wel ontvangen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: DNA test eisen ivm afstammingsrecht

Bericht door EDA »

Ik verwacht dat je uit gaat komen bij internationaal recht.
Dat valt buiten het familierecht waarmee de meesten hier te maken hebben.
Ik denk dat je toch het beste een op dit vlak juridisch geschoold persoon om raad kunt vragen.
Jij ziet kind in kwestie niet, begrijp ik. Dus de mogelijkheid om zelf een DNAtest te doen is er niet?
Gesloten