Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger beroep

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger beroep

Bericht door Dwaze opa »

Ik heb twee vragen betreffende ''ons geval'',waarbij de moeder het hoofdverblijf van de kinderen heeft en de vader procedeert om de moeder het ouderlijk gezag te ontnemen.Er loopt gelijktijdig een bodemprocedure.
In het geval dat de rechter beslist overeenkomstig de eis van de vader en hem dus enkelvoudig gezag over de kinderen geeft en de moeder dus het gezag wordt ontnomen, gaat de moeder in beroep...wat betekent dit voor de verblijfplaats van de kinderen?
Gaat het volgens de uitspraak naar de vader of moet eerst het hoger beroep afgewacht worden?
Een andere mogelijkheid is dat de rechter beslist dat de moeder niet uit het ouderlijk gezag gezet wordt,maar dat het hoofdverblijf naar de vader gaat..wat zijn dan de consequenties voor het hoofdverblijf van de kinderen na de uitspraak?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger be

Bericht door Casper »

Als vader alleen het eenhoofdig gezag heeft gevraagd en geen wijziging van hoofdverblijfplaats, wordt dat laatste niet gewijzigd! Vader moet dus altijd ook wijziging van hoofdverblijfplaats eisen.

Als vader wel hoofdverblijfplaats eist en dit toegewezen wordt (maar het gezag blijft ongewijzigd, dwz gezamenlijk), dan is die wijziging meteen toepasbaar als het vonnis "uitvoerbaar bij voorraad" is. Vraag daar in de eis dus om.

Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitvoerbaar_bij_voorraad
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger be

Bericht door Dwaze opa »

Hallo Casper.Bedankt voor je snelle reactie.
Bij mijn weten is naast de eis van het enkelvoudig gezag ook het hoofdverblijf bij de vader in de eis opgenomen,maar voor alle zekerheid zal ik dit nog eens voren brengen.
Verder is het antwoord duidelijk.
Ik heb deze vraag gesteld omdat ik van de RvK. de indruk gekregen heb,dat als ze ergens een hekel aan hebben dat de kinderen ''als pakketjes'' hen en weer geschoven worden;dit is naar hun mening...en daar hebben ze zeker een punt...niet in het belang van de kinderen.
Al met al geeft dat de ouder die tijdens de procedure het hoofdverblijf heeft een behoorlijke voorsprong...dus ontvoeren loont...en als de crisisopvang er dan ook nog intrapt is het mogelijk bijna kat int bakkie.
Trouwens de kinderen zijn al een aantal keren heen en weer geschoven..eerst van het ouderlijk huis naar de crisisopvang...daarna na een week of 8 naar een Blijf huis...maar ook dat is tijdelijk,dus er komt sowieso nog een verplaatsing aan...met alle consequenties van weer een andere school,andere vriendjes enz.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger be

Bericht door Paul1963 »

Volgens mij is het vraagstuk van het hoofdverblijf niet meer aan de orde als er eenhoofdig gezag wordt toegewezen. Dit is een gezagsbeslissing, dus diegene die gezag heeft bepaald dat. Het hoofdverblijf is alleen een vraagstuk bij gezamelijk gezag. Waar de gezagsdragende ouder wel mee te maken krigt is het recht en plicht op omgang. Ik weet niet of dat onderwerp van de vordering is.

Een ouder die het hoofdverblijf al heeft, heeft de kinderen meestal ook meer en is daarmee in het voordeel. Rechters moeten in eerste instantie het gezamelijk gezag in stand houden. Eenhoofdig gezag kan alleen als aan het klemcriterium wordt voldaan, of anderzins een wijziging is in het belang van het kind. Het belang zal nu snel zijn dat er rust komt en dat is vaak mogelijk bij de ouder waar het kind het meest verblijft.

Maar, rechters bekijken alle omstandigheden, ook of deze ouder bijvoorbeeld zaken frustreert. Of het gezamelijk gezag doorbroken wordt hangt dus van heel veel af.
Laatst gewijzigd door Paul1963 op 06 apr 2012, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger be

Bericht door Paul1963 »

Nog wat onduidelijkheid, je zegt er loopt een bodemprocedure. Is dat de procedure over gezag, of loopt er nog en andere procedure, bijvoorbeeld de echtscheidingsprocedure? Is de echtscheiding nog vers, dan wordt er niet snel overgegaan tot eenhoofdig gezag.

Een hoger beroep schorst de werking, tenzij de beschikking uitvoerbaar bij voorraad is verklaard. Is dat het geval dan kan je via een incidenteel beroep alsnog schorsing vragen. Normaal gesproken is en beschikking pas geldig als deze in kracht an gewijsde is gegaan. Dat is als er geen rechtsmiddelen meer open staan. Door het hoger beroep komt de beschikking dus niet in gezag van gewijsde. Vandaar dat meestal een uitvoerbaarheid uit voorraad gevraagd wordt.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Consequenties voogdij rechterlijke uitspraak en hoger be

Bericht door Paul1963 »

Uit jouw relaas op misdaadjournalist heb ik een beter beeld van jouw geval gekregen. Ik begrijp hieruit dat je nog in de fase van echtscheiding zit. En dan adviseert jouw advocaat een KG te starten om het gezag te verkrijgen. Dat is meestal niet iets voor een KG.

Resultaat is dat de moeder het hoofdverblijf heeft toegewezen gekregen en er en spoedonderzoek van de Raad plaatsvindt. Verder, volgens jou, ontvoert de moeder de kinderen, heeft ze borderline en kan ze kinderen wel eens vermoorden. Lijkt me niet echt een succesvolle strategie voor jou, maar lijkt de moeder te helpen in het verstevigen van haar positie.
Gesloten