Berekening behoefte en draagkracht. Narcistische ex.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Bastiaan
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Berekening behoefte en draagkracht. Narcistische ex.

Bericht door Bastiaan »

Hallo,

Ik ben vorig jaar gescheiden. Achteraf vallen de puzzelstukjes op hun plek en lijkt zij sterk narcistisch te zijn. Emotieloos en kil. Harteloos, alsof wij nooit 17/18 jaar samen geweest zijn.
Mijn ex vrouw was tijdens ons huwelijk gastouder. Toen wij uit elkaar gingen kon zij dit niet meer doen. Ten tijde van de scheiding is zij daarom gestopt en weer voor een baas gaan werken, helaas als oproepkracht op dat moment.

Bij de mediator, die zij gekozen had, is gekozen voor een constructie dat de gezamenlijke rekening de kinderrekening werd en wij daar beiden iedere maand een bedrag op storten.
Tijdens het maken van de berekening van de behoefte en de verdeling ervan is naar mijn mening iets verkeerd gegaan. De mediator heeft namelijk bij de behoefte (vrij hoog naar mijn mening, veel meer dan wij tijdens het huwelijk aan de kinderen uitgaven) gerekend met het inkomen dat wij samen hadden toen de gastouderopvang erg goedlopend was. Maar tijdens de draagkrachtberekening is gerekend met mijn inkomen (onveranderd) en haar inkomen (bijstandsniveau). Daardoor betaal ik nu bijna 6 keer zoveel (20% van mijn netto-inkomen) als zij bij aan de rekening.
Mijn inkomen gaat verder naar de hypotheek (40%) en overige vaste lasten (20%). Dus er blijft niets over aan het einde van de maand.
Ik merkte al heel gauw nadat zij aangaf te scheiden dat zij een ander had ontmoet. Iemand met ervaring op dit vlak lijkt het. Want er zit nul beweging en samenwerking vanuit haar kant.
Ondertussen is mijn dochter (15) zwanger geraakt en vanwege de ziektekostenverzekering is besloten dat zij bij haar moeder is gaan wonen. Bij de administratieve verhuizing, dochter naar andere gemeente en zoon vice versa is er ook iets verkeerd gegaan met de Kinderbijslag. Die is begin juli op haar rekening gestort in plaats van op mijn rekening. Ze weigert deze al 4 maanden naar mij over te maken, reden: geen geld. Sindsdien is ook het contact met mijn dochter erg verwaterd. Ik ontvang vrijwel nooit informatie over afspraken bij de dokter, consultatiebureau of komt ze met de kleine langs. Ik krijg niet eens een foto'tje of zoiets.
En als ik ter sprake breng waar ik mee zit draait het met mijn ex vaak uit op discussie of ruzie. Met als gevolg dat ik niet meer in hun huis welkom ben. Als ik mijn dochter en kleinkind wil zien. Moet ik een afspraak maken en ze ophalen. Gisteravond draaide het bij het brengmoment weer op een felle discussie uit. Waarbij ik hun deur voor mijn neus dichtgetrokken heb. Er is apart van elkaar geen normaal gesprek mee te voeren, maar hun samen helemaal niet.
Gelukkig komt mijn zoon om de week heel graag bij mij. Hij is veel liever bij mij dan bij haar. Hij voelt dat hij alles fout doet en daar is vaak discussie over. persoonlijk denk ik dat het komt omdat hij niet gelovig is. Mijn dochter en ex zijn het laatste jaar ook gaan geloven en ex stelt zichzelf zelfs voor als "Christelijke gastouder die graag Zijn liefde deelt en doorgeeft aan de kinderen op het KDV." Begrijp mij niet verkeerd, iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Maar toen wij nog getrouwd waren moest ze niets van het geloof hebben. De nieuwe partner die bekend staat om zijn geloof, zat ook in de gemeenteraad voor de Christenunie ofzo, heeft blijkbaar een erg sterke invloed in het huishouden.

Mijn ex-partner heeft ondertussen samen met haar nieuwe vriend een huis gekocht waarin zij samenwonen. Is er een nieuwe auto gekocht, een motor, meerdere vakanties, weekendjes weg, uitjes en dergelijke. Dus dat er geen geld is betwijfel ik. Hij heeft blijkbaar een goed inkomen. En zij vangt ondertussen ook weer een aantal kinderen op. Ik mag ook niet klagen, maar door de bijdrage aan de kinderrekening houd ik niets over. Omdat ik alleen ben, was ik in de gelegenheid een klushuis te kopen. Maar is er geen budget om dit op te knappen en mij eigen te maken. Of alleen mondjesmaat.

Ik vraag mij af ik hiermee ergens terecht kan, bij een instantie. Of moet ik wachten tot mijn ex en haar vriend getrouwd zijn, ze zijn op dit moment verloofd. Of kan ik een herberekening vragen op het moment dat haar inkomen wat gestegen is? En hoe kom ik daar achter? Want deze ex gaat die informatie niet vrijwillig met mij delen.
Raden jullie mij aan om weer een mediator in te schakelen? Of wellicht een advocaat? Waardoor de afspraken weer eens tegen het licht gehouden worden. Want er is sinds de scheiding alweer een hoop gebeurd en veranderd.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal. maar ik zal vast de enige niet zijn met een ingewikkeld en lang verhaal.

Groeten Bastiaan
Plaats reactie