Birdnesting of oppas spelen in huis van ex: vragen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Meursault
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2023, 18:46

Birdnesting of oppas spelen in huis van ex: vragen

Bericht door Meursault »

Achtergrond:
Mijn vrouw en ik zijn uit elkaar aan het gaan. We zijn nog steeds met elkaar in gesprek maar het blijkt lastig. We hebben voor het hele proces een mediator die ons begeleidt. We zijn het er over eens dat wanneer ik een geschikte woonruimte woonruimte heb voor de kinderen, we naar gelijkwaardig co ouderschap willen. Ik kan dit huis nu niet vinden/leveren en zie op korte termijn een onmogelijke situatie ontstaan.

Het probleem:
Na onze scheiding blijft zij in dit haar huis en de kinderen ook. Ik ben de helft van de tijd welkom in dit huis als vader maar zij is er dan grotendeels ook. Voor mij is dit onacceptabel maar ik zie geen alternatief op dit moment.
Ik heb een familierecht advocaat geraadpleegd. Advies: je hebt eigenlijk nergens recht op. Zorg dat zij in staat blijft jou te gunnen wat nodig is in het belang van je kinderen.

Gelijkwaardig birdnesting?
Ik kan met mijn salaris op een boot/kamer/25m2 appartementje (huur) wonen maar mijn kinderen niet.
Birdnesting kan wat mij betreft (een tijdje) maar alleen als zij net zoal ik, echt afwezig is in mijn helft van de tijd. Hier hebben we een conflict over.
Voor de kinderen vind ik het zelf ook beter als ze niet meteen verhuizen maar er een periode is waarin zij in het grote en vertrouwde huis wonen.
Het probleem: Zij weigert een deel van de tijd weg te moeten blijven uit haar huis. Ze wil ook niet om en om afwezig zijn in een gedeeld klein onderkomen in de buurt. Twee extra ouderhuizen is ook geen optie in haar ogen.
Volgens onze mediator kan ik hier alleen maar om vragen. Ik zie deze aanpak zonder twijfel als schadelijk voor de kinderen. Zij ziet dit niet zo.
Concrete vraag: Kan ik vanuit het belang van de kinderen hier op één of andere manier toch op aandringen?

Toch aanspraak (over)waarde huis?
We zijn 3 jaar getrouwd geweest onder huwelijkse voorwaarden. Het huis waar we nu met zijn allen wonen is helemaal van haar. Zij heeft het op haar salaris gekocht en ook de hypotheek is door haar alléén betaald. Ik heb hier voor ons huwelijk hard en veel aan gewerkt. Dit maakt geen verschil. Tussen koop en nu is het heel veel meer waard geworden en het staat in een duur stukje van een grote stad. We zitten voor alles wat we afspreken bij een mediator. Deze sluit zich hier bij aan. Ik heb dit nagevraagd bij een familierecht advocaat en dit blijkt inderdaad zo te zijn. Ik kan met mijn salaris niets kopen of huren op een bereisbare afstand.

Huren met steun van haar
Bij gelijke zorg en onderdak zou er een klein beetje partner-alimentatie mijn kant op kunnen komen. Met dit bovenop mijn salaris voldoe ik niet aan de inkomens-ondergrens van vrije sector huur maar kan ik het denk ik wel betalen. Het moet dan op haar naam en salaris en zij betaalt een deel van mijn huur. Dit is dan een klein appartement zonder eigen kamer voor kinderen. Als we er met de kinderen altijd in haar huis niet uitkomen zie ik alleen nog oplossingen waarin ik de kinderen 50% van de tijd toch in mijn veel te kleine onderkomen laat wonen. Hierover gaan we het oneens zijn.
Concrete vraag: Welke ondergrenzen worden gehanteerd voor onderdak van kinderen in co-ouderschap? Wat moet ik leveren en waar mag mijn ex zich tegen verzetten?

Sociale woningbouw
Ik heb mij recent pas ingeschreven. Waar wij wonen is de wachttijd 15+ jaar. Na scheiding zou ik mogelijk met situatiepunten sneller kunnen opschuiven dan mensen zonder. Sneller dan 5 jaar is ondenbaar en dit is onzeker omdat deze regeling nieuw is. Hier vestig ik geen hoop op.

PS
Dit probleem is niet van de zelfde orde als sommige situaties die ik op dit forum ben tegengekomen. Toch is het nu mijn probleem. Bedankt voor wie met mijn mee wil denken. En fijn dat dit mooie platform bestaat. Sterke allemaal.
Plaats reactie