welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel is

Wat is borderline. Waarmee moet men rekening houden. Wat kan men er tegen doen. Waar is hulp te krijgen.
Alle topics met dit onderwerp kunnen hier geplaatst worden
Plaats reactie
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel is

Bericht door ceesdeboer »

Hallo,

Mijn ex heeft mij 3,5 jaar geleden verlaten. Mijn insteek was en is co-ouderschap. Vele voorstellen ten spijt door de jaren heen, heeft zij echter toen besloten dat ze onze kinderen maximaal om het weekend wou zien. Inmiddels heeft ex besloten om aan de andere kant van NL te gaan wonen. Nu 3 jaar later geeft zij aan dat ze wil dat de kinderen helemaal bij haar komen wonen. We wonen inmiddels te ver uit elkaar voor co-ouderschap.

Ik heb recent een verzoekprocedure opgestart met als insteek een goedgekeurd ouderschapsplan. Mijn insteek voor de zorgverdeling is dat de kinderen bij mij blijven wonen, maar met een zo ruim mogelijke omgangsregeling (alle vakanties, met uitzondering van 1 week kerst en 2 zomervakantieweken en af en toe een extra weekend waar mogelijk).

Hoofdissue van de zitting is het hoofdverblijf. De rechter zal moeten uitspreken waar hij/zij vindt dat de kinderen het beste hun hoofdverblijf kunnen hebben. Ik ben er van overtuigd dat de kinderen bij mij beter af zijn als ze gewoon bij mij blijven wonen. O.a. omdat ze hier geboren en getogen zijn, hun vriendjes, familie, sport en muziek hebben en hier op school zitten. Daarnaast vind ik haar gezien haar verleden niet stabiel (genoeg). En over het laatste heb ik een vraag.

Ik heb talloze dingen meegemaakt waardoor ik haar instabiel vind en vermoed dat ze een soort van borderline heeft. Voor dat ene argument "instabiliteit" ben ik aan het zoeken argumenten die er toe bijdragen een rechter er van te overtuigen dat de ex instabiel is. Nu lees ik echter dat je bijzonder voorzichtig moet zijn met het zelf doen (voor de duidelijkheid: ik ben geen psychiater) van uitspraken zoals “ze heeft Bordeline”, etc.

Wat ik wel aan onderbouwde (op papier) informatie heb is het volgende:
-13 jaar geleden is ze met ziekenauto wegens zelfmoordpoging (70 pillen valium + met scheermesjes besnijden polsen) opgenomen.
-Psychiater heeft toen bij binnenkomst geconstateerd dat ze een mogelijke persoonlijkheidsstoornis had, somber was, eetstoornis had (bulimia).
-Vervolgens (ook 13 jaar geleden) is ze 6 maanden in een gesloten kliniek opgenomen met een psychose.
-Daarnaast heeft ze weinig interesse in de kinderen getoond de afgelopen jaren. (bijv. :2 jaar lang nooit op school van kinderen geweest, niet bij zwemles kijken of bij afzwemmen, nooit voorlezen, mogen nooit bij haar in bed liggen, etc.). Als verklaring waarom ze afgelopen 2 jaar de kinderen niet meer wilde zien, of iets met kinderen gedaan heeft geeft ze via in haar verweerschrift aan dat ze hier psychisch niet toe in staat was (omdat zij stelt dat ik haar geestelijk mishandeld zou hebben).

Naast allerlei andere veel belangrijke argument waarom de kinderen hun hoofdverblijf hier moeten hebben, vraag ik me af of iemand een mening heeft of en hoe ik (een deel van) deze informatie wel kan gebruiken bij een rechter om aan te tonen dat ze niet stabiel genoeg is om het hoofdverblijf toe te wijzen aan de moeder?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Groet,

Cees.
Laatst gewijzigd door ceesdeboer op 16 okt 2013, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel

Bericht door MadPapa »

Dag cees,

Je hebt het over een insteek voor een goedgekeurd ouderschapsplan.
Afspraken dus waar je beide op terug kan vallen.
Wat is daarbij de toegevoegde waarde van het aantonen dat je ex instabiel is?
Om in het ouderschapsplan op te nemen dat ze niet te lang bij haar mogen zijn?

Ik vind deze vraag een beetje dubieus... En niet echt passen op een site waar het motto luid "Gelijkwaardig ouderschap na echtscheiding". Gelijkwaardig cees...
Sorry, maar het klinkt me niet echt in de oren of jij op zoek bent naar gelijkwaardig ouderschap.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel

Bericht door ceesdeboer »

Beste Madpapa,

Allereerst, dank je wel voor je moeite om te reageren.

Ik heb geprobeerd mijn vraagstelling kort te houden. Daarom heb ik wat nuances weggelaten. Ik begrijp uit je reactie dat mijn vraag zonder het schetsen van de context wat interpretatieruimte laat. Daarom ben ik toch wat gaan uitweiden.

Ik hoop dat je na het lezen van mijn aangepaste vraag een beter beeld hebt van de situatie en mijn vraag.

Wellicht nu overbodig om te melden, maar het liefste zou ik zien dat ex weer in de buurt komt wonen zodat de kinderen wat vaker hun moeder kunnen zien en wij tot een wat evenwichtigere zorg- en taakverdeling kunnen komen.

Groet,
Cees.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel

Bericht door Casper »

Als het de afgelopen drie jaar bij jou een beetje goed is gegaan, dan is er geen rechter in Nederland te vinden die nu het hoofdverblijf zou gaan wijzigen. Ik zou niet proberen er een amateur-psychologisch verhaal van te maken. Hou het bij de feiten, toon aan dat het de kinderen goed gaat, en stel een uitgebreide omgangsregeling voor - precies zoals je zegt. Moet goed gaan.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel

Bericht door MadPapa »

Dag cees, graag gedaan. Ik ben kennelijk te vlot met oordelen geweest. Mijn excuses daarvoor, en succes met de zaak. Ik zou het advies van Casper ter harte nemen. Lijkt me een prima advies.
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel

Bericht door robje87 »

heb je al een advocaat?
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
MichaelS
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2021, 10:56

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel is

Bericht door MichaelS »

Ook ik ben er langzaam maar zeker achter gekomen dat ik een met een covert narcissist heb geleefd. Een frustrerend proces om duidelijk te maken.
De narciste heeft een hechtingstrauma uit haar of zijn eigen jeugd. Ze zijn daardoor gesplit zodra er een trigger komt activeert het trauma. Jij bent nu degene die haar verlaten heeft en de abuser, en alles wat slecht is onder de zon , je wordt in hun ogen niet alleen ex man maar ook ex vader.
Het kind dat normaal gesproken neutraal blijft kiest een kant , de boosheid van het kind wordt vergroot doordat het kind gevoed wordt door de narcist dat jij degene bent die hun verlaten heeft , het kind wordt nog bozer. Vanaf dat moment zoekt het kind bescherming bij de narcist en wat lijkt op een veilige relatie tussen de narcist en het kind is op dat moment de controle van de narcist. Er wordt een verleidingscampagne gebruikt door de narcist en het kind gaat dingen aannemen en legendes geloven Het kind spreekt slecht over jou, het kind wordt naar voren geschoven door de narcist.en zij verschuilt zich achter het kind en projecteert haar trauma op het kind. Het kind is de buikspreekpop van de narcist waarmee de hulpverlening in gesprek gaat, het kind zal je beschuldigen en de focus komt op jou te liggen als zogenaamde slechte ouder. Jij als vader gaat in de verdediging en de interne ouderstrijd lijkt te ontstaan. Nu moet jij gaan aandragen hoe je de veiligheid kan garanderen, hulpverlening slaan massaal de plank mis en gaan zich richten op de beschuldigingen van het kind die de pop is van de narcist De valse beschuldigingen van mishandeling en de smeercampagne lijken een aanval op jou en zo voelt het ook ,je gaat verdedigen hiertegen alleen de zwartmakerij van de narcist is in eerste instantie een verdediging tegen ontmaskering van het spel dat zij speelt, nog meer dan een aanval op jou.
Zolang dit niet doordringt tot de hulpverlening en daardoor naar de rechtbank zal dit het grootste probleem blijven , de authenticiteit van de liefde die jou kind voelt voor jou zal niet veilig kunnen worden geuit door jou kind en het kind zal moeten overleven en jou moeten verstoten . Zolang jeugdbescherming dit niet doorheeft zal de cirkel niet worden doorbroken . Hulpverleners laten zich misbruiken door de narcist om jou uit het leven te gummen van je kind en dat is door hun onwetendheid.
MichaelS
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2021, 10:56

Re: welke info hoe gebruiken om te stellen dat ex instabiel is

Bericht door MichaelS »

Beste Leden,

Het probleem wordt zeer duidelijk omschreven door Dr. Graig Childress.

De hulpverlening (nodig om stappen te nemen )spreekt niet met 1 stem.
PAS ( parental allienation syndrome)
Moet gezien worden voor wat het is , psychologisch kindermisbruik.
Deze richt psychologisch dezelfde schade aan als elke andere vorm van kindermishandeling.
Het kind moet splitten want het voelt zich onveilig in het uitten van zijn authentieke gevoel . Het mag zijn liefde voor de andere ouder niet tonen bij de verstotende ouder.
Het hechtingstrauma van de verstotende ouder ontstaan in het hechtingssysteem van de verstotende ouder in eigen jeugd is generatie overbruggend. Zodra er binnen de familie een transitie ontstaat die niet goed gemaakt kan worden ontstaan er symptomen. Een scheiding is het einde van de man vrouw relatie echter de familie is voor altijd omdat er eenmaal kinderen zijn
Voor de verstotende ouder is dit niet mogelijk. De verstotende ouder ziet jou niet alleen als ex man maar ook als ex vader. De verstotende ouder voelt zich gekwetst vanuit de hechtingsproblematiek uit eigen jeugd en dit trauma zal aangaan en wil jou laten lijden en zal dit gevoel projecteren op het kind , (het kan niet dat het kind zich nog goed voelt bij jou )dat gevoel mag het kind niet tonen.Het kind dat bij een scheiding gevoelens heeft van rouw en boosheid zal vaak te horen krijgen dat de afgewezen ouder in dit geval jij de vader hun verlaten heeft, hierdoor vergroot de boosheid van het kind zich en wordt deze boosheid op jou gericht. Op dit moment ontstaat de verstoting.
Vervolgens zal de verstotende ouder overgaan tot de verleiding van het kind het kind zal zich slecht moeten voelen over bezoeken aan jou , heb je buikpijn dat komt omdat jij het verkeerde eten hebt gegeven en zo legio voorbeelden.
Het kind voelt zich onveilig maar zoekt tegelijkertijd bescherming bij de verstotende ouder en zo lijkt er een veilige binding maar niets is minder waar.
Op dit punt verliest het kind dat in principe neutraal is zijn neutraliteit en verstoot de andere puur om te overleven.
Hier staat het kind open voor legendes
(Een stoeipartij in het verleden wordt omgebogen naar een mishandeling etc etc ). De verstotende ouder schuift het kind naar voren en verstopt zich achter het kind. Het kind gaat dingen zeggen als " ik wil niet naar papa"
Jij gaat vragen waarom maar het kind heeft geen duidelijke oorzaak.
Het kind wordt de buikspreekpop van de verstotende ouder.
Jeugdbescherming en diverse hulpverleners richten zich op jou als de bad parent omdat ze niet in de gaten hebben dat het kind spreekt met de stem van de verstotende ouder. Jij de vader schiet in de verdediging op allerhande beschuldigingen , het toernooi model met advocaten ontstaat. De aanval op jou verhult nog meer wat er aan de hand is , jou natuurlijke verdedigingsreactie op de aanval geeft nog meer rook. Hulpverleners kunnen niet adequaat reageren en bijzaken worden hoofdzaken , hoofdzaak is dat het kind niet zijn liefde mag uitten voor jou (de afgewezen vader) op straffe van...
Hoofdzaak is psychologisch kindermisbruik omdat het kind moet overleven en niemand komt het redden..zodra het kind gered wordt kan de liefde worden hersteld.
Dit is een notendop the attachment model . I was absoluttely blown away by this.
Plaats reactie