Parellel Ouderschap

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Boggie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2021, 13:29

Parellel Ouderschap

Bericht door Boggie »

2 jaar geleden is mijn partner door Veilig Thuis aangeraden een parallel ouderschap aan te gaan met de moeder van zijn zoon. Sindsdien is hij ervoor aan het strijden om dit ook echt voor elkaar te krijgen, en hopelijk gaat dat ook lukken. Ik sta langs de zijlijn als stiefmoeder, maar daar kan ik nooit zo goed tegen. En dus ben ik zelf verder gaan onderzoeken e.d. en dan kom ik veel verhalen tegen waarbij er een co-ouderschap wordt aangeraden maar dit niet kan omdat de communicatie verstoord is tussen de ex-partners. Een parallel ouderschap wordt vaak genoemd, maar is binnen de 2 weken regeling die standaard is bijna niet te doen, er is dan teveel risico op ouderverstoting. Een uitvoering in de praktijk kom ik al bijna helemaal niet tegen, waarom raden ze het dan aan?

Mijn politiek actieve brein wat altijd oplossingen zoekt denkt dan, maar een combinatie van beide is dan toch dé oplossing in situaties waarbij de communicatie verstoord is? Beide ouders hebben gezamelijk gezag, verdelen dit ieder over hun eigen deel van de week, en spreken voor de rest niet met elkaar tenzij noodzakelijk.

Waarom zien de instanties dit dan niet?
Mijn mening; voor co-ouderschap (wat niet eens juridisch iets is) is communicatie niet per se nodig. Het zou natuurlijk de ideale situatie zijn, maar zoals hier in overvloede te lezen is, die situatie is er niet altijd.

Als je na de scheiding bij elkaar in de buurt blijft wonen, of in ieder geval in dezelfde gemeente, kan het kind in kwestie naar dezelfde school blijven gaan. Misschien de ene keer lopend, de andere keer met de auto of de fiets, maar dat maakt niet uit. De school kan zelfs een rol spelen in de wissel (is aangetoond dat dit voor kinderen heel prettig is zelfs), waardoor er nog maar 1 fysieke wissel is waarbij de exen elkaar zien. Tijdens die wissel bespreek je dingen die noodzakelijk zijn, of niet en je doet het per e-mail op dezelfde dag. Ieder heeft zijn eigen stukje, zijn eigen deel van de week, zijn eigen manier van opvoeden. De afspraken staan tot in detail in je ouderschapsplan, en incidentele vrije dagen, dokters- en tandartsbezoeken los je op binnen je eigen weekhelft. Verjaardag? Als hij niet van jezelf is, alleen binnen je eigen weekhelft. Valt het er buiten, dan is het niet anders.

Geen discussies meer, voor iedereen zijn er heldere lijnen waar ze binnen kunnen bewegen en er is in de ideale situatie geen continue confrontatie meer omdat je elke keer weer moet wisselen.

Mij lijkt het juist de ideale oplossing in zoveel situaties die ik ook hier lees... waarom zien instanties dat niet in? Kan hier niet meer aandacht voor komen op een of andere manier, zodat we met een andere bril naar dit soort dingen gaan kijken?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Parellel Ouderschap

Bericht door ll2014 »

Uit ervaring kan ik je vertellen dat co-ouderschap zonder communicatie heel erg lastig is. je hebt echt meer communicatie nodig dan je vooraf denkt.
En geen communicatie betekent meestal dat er een ernstig verstoorde relatie is en daardoor worden beslissingen over de meest eenvoudige zaken een probleem.
Afgezien daarvan vraag ik me af waarom je dan 2x per week wilt gaan wisselen. Volgens mij gaat dat nooit werken omdat er dan altijd onenigheid gaat ontstaan omdat het kind/de kinderen op een bepaalde dag dan altijd bij dezelfde ouder zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van weekends? Altijd in het weekend bij dezelfde ouder of wil je het weekend in tweeën delen, zodat er voor geen van beide ouders een weekend over blijft...
Boggie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2021, 13:29

Re: Parellel Ouderschap

Bericht door Boggie »

ll2014 schreef: 14 aug 2021, 13:39 Uit ervaring kan ik je vertellen dat co-ouderschap zonder communicatie heel erg lastig is. je hebt echt meer communicatie nodig dan je vooraf denkt.
En geen communicatie betekent meestal dat er een ernstig verstoorde relatie is en daardoor worden beslissingen over de meest eenvoudige zaken een probleem.
Afgezien daarvan vraag ik me af waarom je dan 2x per week wilt gaan wisselen. Volgens mij gaat dat nooit werken omdat er dan altijd onenigheid gaat ontstaan omdat het kind/de kinderen op een bepaalde dag dan altijd bij dezelfde ouder zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van weekends? Altijd in het weekend bij dezelfde ouder of wil je het weekend in tweeën delen, zodat er voor geen van beide ouders een weekend over blijft...
Dat zijn zeker dingen om over na te denken. Maar is het in de traditionele 14 dagen regeling niet ook zo? Je hebt dan altijd de weekenden, en soms een vaste doordeweekse dag. Ik ben redelijk nuchter hierin; als je zover komt dat je een parallel ouderschap aan moet gaan is er sowieso onenigheid. Een weekend kan je opknippen, of niet. Het is maar net wat in ieders situatie werkt.

Het stukje communicatie ben ik het niet helemaal mee eens; die zal je altijd hebben, co-ouderschap of niet. Maar wat is co-ouderschap? Je kan het uitleggen als echt samen alles doen, of 50/50 en ieder zijn eigen helft. Ik vind het een hele interessante casus om over na te denken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Parellel Ouderschap

Bericht door ll2014 »

Co-ouderschap regelingen zijn meestal één week bij de ene ouder en de andere week bij de andere ouder. Dat is een duidelijk betere en werkbare oplossing dan halve weken. En geloof me, je kan nog zoveel vast leggen in een ouderschapsplan, er gebeuren altijd dingen waaraan je niet gedacht hebt en dus niets over hebt vastgelegd.
Vaak zijn dat simpele zaken die met gezond verstand en een beetje goede wil van beide kanten zo op te lossen zouden zijn, maar laat dat nu net de ingrediënten zijn waaraan het vaak ontbreekt, er is niet voor niets een gebrek aan communicatie.
En voor een omgangsregeling waarbij een kind een (lang) weekend bij één ouder is en de rest bij de andere ouder vraagt nu eenmaal minder communicatie.
Neemt niet weg dat naar mijn mening de standaard uitgangssituatie een co-ouderschap zou moeten zijn waarbij het kind bij allebeide ouders ongeveer even veel tijd doorbrengt.
Overigens zou datzelfde uitgangspunt eigenlijk ook op het financiële vlak moeten gelden, beide dragen evenveel bij, tenzij dat onmogelijk is.
MichaelS
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2021, 10:56

Re: Parellel Ouderschap

Bericht door MichaelS »

Ik zelf heb nu schottenaanpak gekregen de meest vergaande vorm van parralel ouderschap. Er wordt een denkbeeldig schot geplaatst . Ik heb hier voor gevochten omdat ik bestookt werd door mijn ex met allerlei mails over wat mijn kinderen moesten eten aantrekken wanneer ze moesten slapen dat ze huilden als ze van mij af kwamen in hun broek plassen etc etc etc.
Ik ben een jaar lang geterroriseerd geweest en bij het niet reageren op deze mails werd mij verweten dat ik het contact verbrook. Schottenaanpak is de beste oplossing voor mij als het gaat om een ex partner die maar niet kan loslaten en voortdurend controleert en beschuldigingen uit.
Plaats reactie