hulpverlening bemoeit zich ongevraagd met de kinderen

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

hulpverlening bemoeit zich ongevraagd met de kinderen

Bericht door bliep »

Beste lotgenoten.

Mijn kinderen staan onder toezicht. De voogd is langdurig ziek. Er loopt een traject middels een ambulante hulpverlening om de communicatie tussen mij en mijn ex-vrouw te verbeteren. Er loopt nog een onderzoek van de Raad of een co-ouderschap met een 50/50 verdeling haalbaar is.

Echter kijkend naar de feiten word de werkelijke problematiek louter veroorzaakt door het niet na komen, of het niet na willen komen van afspraken waardoor er een discussie ontstaat. Deze discussie kan ik enkel uit de wereld helpen door mezelf weg te cijferen. Als ik mij vast houd aan de afspraken, wat de hulpverlening juist wil en daarmee de confrontatie op zoek, dan wordt er gerapporteerd dat ouders in strijd zijn. Er valt simpelweg niet aan te ontsnappen. Kennelijk is het mezelf weg cijferen de enigste manier om de kinderen te beschermen tegen het grillige gedrag van mijn ex-vouw en een Raad/BJZ die enkel in moeders belangen denkt en handelt.

Middels een onderzoek van een K&O arts is er een verdenking van ADHD bij mijn jongste kind. Mijn ex wil direct naar een kinderarts terwijl ik graag eerst in gesprek wil gaan met school om een duidelijke hulp/ondersteuningsvraag te formuleren, de neuzen dezelfde kant op krijgen en vanuit hier stappen gaan ondernemen. Ex kan zich hierin vinden en zal een afspraak maken met school. (prima stukje communicatie)

Nu wil de hulpverlening ineens ook aansluiten bij het gesprek met school. Ik wil dit absoluut niet omdat dit door de Raad gezien wordt dat wij een hulpverlening nodig hebben om te handelen vanuit het belang van de kinderen. Ik heb immers kennis gemaakt met hun denkwijze. Omdat de kinderen onder toezicht staan weet ik niet of ik dit mag weigeren. Het weigeren op zich zal ook niet goed vallen bij een Raad en voel me behoorlijk klem gezet.

Iemand tips?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: hulpverlening bemoeit zich ongevraagd met de kinderen

Bericht door Onmacht »

Echter kijkend naar de feiten word de werkelijke problematiek louter veroorzaakt door het niet na komen, of het niet na willen komen van afspraken waardoor er een discussie ontstaat. Deze discussie kan ik enkel uit de wereld helpen door mezelf weg te cijferen.
Zeer herkenbaar, lijkt mijn case wel. En wegcijferen wil je - uiteraard en zeer begrijpelijk - niet.
Middels een onderzoek van een K&O arts is er een verdenking van ADHD bij mijn jongste kind.
Een KNO arts is voor keel, neus en oren... Weet ik alles van... Het lef om het überhaupt te suggereren... Hij/zij gaat wat mij betreft boekje te buiten. Wat vind jij (en/of je ex) zélf van deze diagnose?
(prima stukje communicatie)
Omdat de kinderen onder toezicht staan weet ik niet of ik dit mag weigeren. Het weigeren op zich zal ook niet goed vallen bij een Raad en voel me behoorlijk klem gezet.
Aangezien jullie hierover in zekere zin overeenstemming hebben, is moeder wellicht ook te porren voor afwezigheid van instanties? Anders lijkt mij weigeren inderdaad niet handig TENZIJ je zeker weet dat jij en je ex hier in goed overleg uit gaan komen.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: hulpverlening bemoeit zich ongevraagd met de kinderen

Bericht door Thbafani »

Ook hier erg herkenbaar, behalve het stukje onder toezicht staan.

Het ongevraagd bemoeien met en met je rug tegen de muur staan voel ik nu ook maar al te goed.

Als vaders niet doet wat moeders wil dan is er stijd en geen goede communicatie....
Ook hier is het kind in kwestie gediagnoseerd met adhd.

Ik moet morgen in gesprek met de instantie die het onderzoek heeft geleid en met het verslag is gekomen.
Lara
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2021, 07:10

Re: hulpverlening bemoeit zich ongevraagd met de kinderen

Bericht door Lara »

Wat een rotsituatie zeg! Ik lees bij jou dezelfde onmacht als ik zie bij mijn man, maar lees ook zeker dat je erg redelijk bent, houd daar aan vast!

Helaas is het vaak zo dat er vastgeroeste ideen zijn over vaders en moeders, een vader moet voor dezelfde rechten 10 keer harder vechten!

Met de raad of veilig thuis gewoon meewerken anders werkt dit in je nadeel. Je zult een lange adem moeten hebben maar... hou een dagboek bij met alles wat gebeurd omtrent je kids met datum, neem een nieuw mailadres en telefoonnr puur alleen voor communicatie met je ex, mails en apps uitprinten in dossier doen, acr app op je telefoon doen die neemt alles op, dan heb je bewijs. Liefst zoveel mogelijk via mail dan is er ook bewijs en doe je dus aan dossieropbouw zo ontstaat er een patroon en kun jij met feiten en bewijs onderbouwen wat je beweert.
Je kunt voor jouzelf in dit proces hulp inhuren, ik heb dit voor mijn man gedaan en deze zijn er voor jou als vader, neem ze mee naar gesprekken en zorg dat ze hierover verslagen schrijven ook dit doe je bij je dossier. De raad of veilig thuis zal immers sneller iets aannemen van een hulpverlener. Wat betreft diagnoses stellen en naar een arts gaan, heb jij heel veel macht, als jij als vader met gezag dit niet wilt stuur je een mail aan de arts en geef je aan dat je geen toestemming geeft dan mag deze niks. Geef aan bij raad of veilig thuis dat je niet tegen hulp bent maar wel de juiste hulp wilt en je daarin wil verdiepen. Ik heb voor mijn man een team om hem heen geregeld die hem hierin ondersteund en heb hier helaas inmiddels veel ervaring mee. Als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het graag!
Plaats reactie