Hulp gevraagd in traject VT/Jeugdzorg

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Vinz
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2020, 13:41

Hulp gevraagd in traject VT/Jeugdzorg

Bericht door Vinz »

Beste allen,

Hoe moet ik dit aanpakken? Graag advies.

Na een incident met mijn dochter vorig jaar werd een traject met VT/Jeugdzorg opgestart. Ik zie mijn dochter nu 2 uur per week onder begeleiding.

Momenteel verloopt alles in het vrijwillig kader met als doel de omgang uit te breiden en de begeleiding af te bouwen.

Moeder heeft recent te kennen gegeven dat zij niet mee wil werken met de afbouw van de begeleiding en uitbreiding van de omgang. Dit wil zij pertinent niet, nu niet en in de toekomst niet. Ook zal zij niet meewerken aan het tot stand komen van een omgangsregeling/co-ouderschap. Concreet mag mijn dochter van nu 1 jaar wel weten wie haar vader is, maar ik mag niet mijn vaderrol vervullen.

De instanties zijn tot nu toe erg terughoudend en willen niet doorpakken. Ik werk netjes aan alles mee, ben er altijd voor de omgang en voorzie mijn dochter tijdens die 2 uurtjes in al haar behoeftes (fruithapje, boterham, spelen, wandelen buiten). En dit gaat hartstikke goed blijkens alle verslagen van Jeugdzorg. Wij zijn nu 9 maanden verder en er is nog steeds niets veranderd. Moeder wil niet bij gezamenlijke gesprekken zitten.

Een OTS lijkt mij op zijn plaats. Ik heb daar mede op basis van alle feiten nu al vaker op aangedrongen. De instanties zijn zich nu aan het beraden hoe het verder moet.

Maar als de instanties geen OTS willen starten, hoe moet het dan verder? Waar kan ik dan terecht?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Hulp gevraagd in traject VT/Jeugdzorg

Bericht door BetsLenie »

Het is principe mogelijk zelf een OTS aan te vragen als de Raad voor de Kinderbescherming dit niet doet. Zie de website van de overheid over OTS.
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... htstelling
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Hulp gevraagd in traject VT/Jeugdzorg

Bericht door mrniemand »

Beste Vinz,

Niet duidelijk is wat de aanleiding is van de visie van de moeder, om tegen (de uitbreiding van) een omgang te zijn.
Is dit enkel gebaseerd op het 'incident' waar je naar refereert, of spelen andere zaken ook hierbij een rol?

Ervan uitgaande dat jij dit wel weet en jij je e hierin kunt verweren, zou ik je (voor zover je dat nog niet gedaan hebt) adviseren een goede advocaat onder de arm te nemen (raadpleeg deze forum voor verwijzing naar goede en ervaren fam.recht advocaten) en z.s.m. onbegeleide omgang aan te vragen.
Het is goed dat je goodwill hebt getoond door voor deze minimale omgang je te laten onderwerpen. Blijf je medewerking verlenen en zorg voor een dossieropbouw.
Gelet op de houding van de moeder kan dit een zaak zijn van de lange adem.

Houd vol, koester elke keer de contactmomenten met je dochter, zorg voor een stabiel leven en laat je niet gek maken door de moeder.

Sterkte.

NB: Mijn dochter is sinds 2015 onder toezicht gesteld, we zitten in het 6e OTS-jaar. Ik heb haar nu meer dan een jaar niet gezien, omdat de moeder tegen de omgang is. Ondanks meerdere schriftelijke aanwijzingen en zorgmeldingen (voormalige buren, politie). Mijn beeld omtrent een OTS, op basis van mijn eigen ervaring hierin is enorm bijgesteld. Hopelijk zal jij het anders/beter ervaren.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Hulp gevraagd in traject VT/Jeugdzorg

Bericht door BetsLenie »

Hier ook nu in 2de jaar OTS en ondanks of dankzij bemiddeling voor ouderschapsplan en zelfs tot stand koming na lange tijd nu kinderen al geen jaar gezien. Uit laatste bezoek van kinderen aan vader bleek uit opmerking van een van de kinderen duidelijk dat het kind op de hoogte was van plannen van moeder om de kinderen vanaf dat moment niet meer naar vader te laten gaan. De opmerking van het kind is helemaal uitgekomen. De jeugdbeschermer is naast moeder gaan staan. Was een onervaren persoon die zelf nog niet weet wat het is om ouder te zijn en in een slecht huwelijk te zitten met kinderen die door hun moeder worden beïnvloed en zelfs op bepaalde manier bang zijn voor haar. Kun je dus niets aan doen en de OTS helpt dan ook niet. De richtlijnen die ik elders meldde en juist zijn vernieuwd helpen er niets aan.
Plaats reactie