SVB en co-ouderschap

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
vechtvader
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:17

SVB en co-ouderschap

Bericht door vechtvader »

Op dit moment weer een afwijzing van de SVB. hun snappen het probleem en stuiten vaker op deze.
De SVB geeft nu ook schriftelijk toe dat het feitelijk gezien gaat om een
co-ouderschap, Dit kwam naar voren in de gesprekken met mij en mijn expartner en mijn opgestuurde bewijsstukken.
Maar omdat er nog steeds geen schriftelijke overeenkomst is omdat mijn ex-partner deze niet wil tekenen, wijzen ze mijn aanvraag op kinderbijslag weer af. Weer excuses voor alle fouten die de SVB heeft gemaakt maar deze leiden niet tot een andere beslissing.

Ik ga nu een bezwaar indienen bij de rechtbank. Dit werd mij ook aangeraden door de medewerker van de SVB.

Van de behandelaar van de SVB heb ik begrepen dat hun vaker op dit probleem stuiten in zake van co-ouderschap.hun hebben op dit moment een project waarbij mijn dossier ook is toegevoegd. De wet die deze probelemen moet voorkomen is te zwart wit en geldt op zich alleen voor gescheiden ouders of ouders die een samenlevings contract hebben en gezamelijk gezag, en hierdoor verplicht zijn een ouderschapsplan op te stellen die word bekrachtigd door een uitspraak van een rechter.hierin word bij mijn wetens ook de omgangsregeling vastgelegd.
Echter is deze regel (artikel 18 van de Algemene Kinderbijslagwet, artikel 10 van het Besluit uitvoering kinderbijslag en de nummers SB1014 en SB1096 van de SVB Beleidsregels) helemaal niet van toepassing voor ouders die gewoon een relatie hebben gehad waaruit kinderen zijn ontstaan waarbij bijde ouders het gezamelijk gezag uitoevenen, Deze worden wel geacht een ouderschapsplan op te stellen , maar zet 1 ouder zijn hakken in het zand dan houd het op omdat deze ouderschapsplan niet af te dwingen is via de rechter. nu word 1 van de ouders alsnog gedwongen om via de rechter een omgangsregeling vast te laten leggen .
Daarom stel ik dat deze regel of wet bij de SVB te zwart wit is voor de ongehuwde ouders die in de grijs zone zwerven. waardoor de SVB vaak word geconfronteerd met deze problematiek als 1 van de ouders niet mee wil werken waardoor de andere ouder strand en hierdoor een jaren lange streid moet voeren om iets te bewijzen wat er feitelijk is.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door Bertje »

Hier lopen mijn vriendin en ik ook tegenaan. Mijn ex strijkt lekker alles op en ik kan alimentatie dokken . Terwijl we co ouderschap hebben.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 01 mar 2020, 09:05 Hier lopen mijn vriendin en ik ook tegenaan. Mijn ex strijkt lekker alles op en ik kan alimentatie dokken . Terwijl we co ouderschap hebben.
Als je alimentatie betaalt bij co-ouderschap, betekent dat dus dat je een hogere draagkracht hebt dan je ex, zelfs als bij haar dus de kgb wordt meegerekend. En aangezien bij alimentatieberekening het inkomen van je ex niet meetelt bij de draagkrachtberekening, maar bij de berekening van KGB wel, neem ik aan dat de kans dat je recht zou hebben op KGB niet al te groot is.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door Bertje »

Ze tellen dus wel het inkomen van mijn vriendin mee , ze zeggen dat hierdoor mijn draagkracht meer wordt dat dus de vaste lasten gedeelt worden waardoor ik dus toch alimentatie moet betalen. Volgens mij is er geen rekening gehouden met dat inkomen van mn ex dat ze kgb krijgt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 02 mar 2020, 20:32 Ze tellen dus wel het inkomen van mijn vriendin mee
Wie zijn die "ze"? Volgens de tremanormen zou dat niet moeten, en als een rechter daar vanaf wijkt, wat wel mag overigens, zou het zinvol kunnen zijn om in beroep te gaan.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door Bertje »

ll2014 schreef: 03 mar 2020, 14:40
Bertje schreef: 02 mar 2020, 20:32 Ze tellen dus wel het inkomen van mijn vriendin mee
Wie zijn die "ze"? Volgens de tremanormen zou dat niet moeten, en als een rechter daar vanaf wijkt, wat wel mag overigens, zou het zinvol kunnen zijn om in beroep te gaan.
Mijn eigen advocaat zegt dit juist dat ze ook een volledige draagkracht berekening gaan maken waardoor ook het inkomen van mijn vriendin meegenomen gaat worden. . Hierdoor zal dus uitkomen dat ik wel de vaste lasten kan delen . En mijn ex is alleenstaand , maar dat is haar probleem. Wanneer ik kgb bij de belastingdienst aanvraag vragen ze ook naar het inkomen van mijn vriendin.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 03 mar 2020, 18:26 Wanneer ik kgb bij de belastingdienst aanvraag vragen ze ook naar het inkomen van mijn vriendin.
Voor KGB is dat ook correct, voor de fiscus zijn jullie fiscaal partners.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 03 mar 2020, 18:26 Mijn eigen advocaat zegt dit juist dat ze ook een volledige draagkracht berekening gaan maken waardoor ook het inkomen van mijn vriendin meegenomen gaat worden. Hierdoor zal dus uitkomen dat ik wel de vaste lasten kan delen
Dit klopt niet helemaal, voor de draagkrachtberekening heeft het inkomen van je vriendin geen invloed. Wel wordt er van uit gegaan dat je vriendin de helft van de woonlasten (kale huur - huursubsidie) voor haar rekening neemt en daardoor blijft er voor jou dus meer netto besteedbaar inkomen over, en dus een wat hogere draagkracht. Maar het is zeker niet zo dat het inkomen van je vriendin volledig meegerekend wordt, of alle vaste lasten gedeeld kunnen worden.
vechtvader
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:17

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door vechtvader »

Bertje schreef: 01 mar 2020, 09:05 Hier lopen mijn vriendin en ik ook tegenaan. Mijn ex strijkt lekker alles op en ik kan alimentatie dokken . Terwijl we co ouderschap hebben.

Als je dit schriftelijk hebt dat jullie co-ouderschap hebben (inclusief handtekening van je ex). dan kun je bij de SVB de helft van het kinderbijslag vragen.

De SVB verstaan onder een co-ouderschap dit:

Zoals de rechtbank heeft overwogen, wordt op grond van artikel 18 van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) in samenhang met artikel 10, eerste lid, van het Besluit uitvoering kinderbijslag – voor zover hier van belang – de kinderbijslag gelijk verdeeld over twee personen uitbetaald, als beide personen recht hebben op kinderbijslag en het kind in overwegend gelijke mate verzorgen. De SVB hanteert als beleidsregel dat sprake is van in overwegend gelijke mate verzorgen als het kind afwisselend in gelijke mate de nachtrust doorbrengt bij beide ouders. Zoals de SVB ter zitting van de Raad heeft toegelicht, wordt bij de vaststelling of sprake is van co-ouderschap gekeken naar alle omstandigheden van het geval.

Uit Eigen ervaring weet ik dat ze hiervoor iets schriftelijks willen hebben waaruit blijkt dat jullie co-ouderschap hebben. Ook als dit vastgelegd is in het ouderschapsplan. Dus een getekende overeenkomst.
Mijn ex wilde hier niks schriftelijks op papier zetten , hierdoor was ik 3 jaar bezig met de SVB en rechtbank. zonder handtekening of een gerechtelijke uitspraak (zoals bij mij) word het moeilijk.

Als je dit aangeeft bij de belastingdienst inclusief de bewijzen of handtekening van je ex en wat de verdeling is , kun je ook inkomstafhankelijke combinatie korting aanvragen , dit kan voor alle twee ouders die co-ouderschap hebben . dit is een tegemoetkoming voor werkende ouders, en kan oplopen tot 180euro in de maand , maar hangt af van je inkomen. Zodra je officieel bekend staat als co-ouder bij de belastingdienst , is het eventueel ook mogelijk om kinderopvangtoeslag aan te vragen mocht dit nodig zijn voor jou dagen.

kGB is een ander verhaal omdat je dit krijgt als de kinderen bij jou op adres ingeschreven staan. en alleen die ouder kan kgb ontvangengen. Omdat kgb inkomstafhankelijk is kun jij hier geen aanspraak op maken , immers is dit berekend op het inkomen van je ex.
als je 2 kinderen hebt is het makkelijker . schrijf kind 1 op adres van de vader in en kind 2 op die van de moeder. Zo kunnen jullie alle twee optimaal gebruik maken van inkomstafhankelijke combinatiekorting ,kinderbijslag,kinderopvangtoeslag en KGB.

zo is dit nu bij mij geregeld en mijn ex krijgt er niks minder om.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

vechtvader schreef: 04 jun 2020, 11:09 als je 2 kinderen hebt is het makkelijker . schrijf kind 1 op adres van de vader in en kind 2 op die van de moeder. Zo kunnen jullie alle twee optimaal gebruik maken van inkomstafhankelijke combinatiekorting ,kinderbijslag,kinderopvangtoeslag en KGB.

zo is dit nu bij mij geregeld en mijn ex krijgt er niks minder om.
Dat laatste klopt niet helemaal natuurlijk, als jij de helft van de kinderbijslag krijgt, krijgt zij die helft niet en voor het kind waar jij KGB voor krijgt, krijgt zij geen KGB.
Het is wel de meest eerlijke verdeling natuurlijk.
Wat die KGB betreft gaat het volgens mij niet om waar het kind staat ingeschreven, maar wie de aanvrager van de kinderbijslag is voor het betreffende kind.
Pellepom
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2019, 12:12

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door Pellepom »

Als ik er niet meer uitkom, google ik " jurisprudentie + onderwerp". Bij kinderalimentatie vind ik 4.871 Rechterlijke Uitspraken (https://jure.nl/kinderalimentatie) en val in slaap bij het idee dat de wet weinig met mensen van doen heeft. 8)
vechtvader
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:17

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door vechtvader »

ll2014 schreef: 04 jun 2020, 20:59
vechtvader schreef: 04 jun 2020, 11:09 als je 2 kinderen hebt is het makkelijker . schrijf kind 1 op adres van de vader in en kind 2 op die van de moeder. Zo kunnen jullie alle twee optimaal gebruik maken van inkomstafhankelijke combinatiekorting ,kinderbijslag,kinderopvangtoeslag en KGB.

zo is dit nu bij mij geregeld en mijn ex krijgt er niks minder om.
Dat laatste klopt niet helemaal natuurlijk, als jij de helft van de kinderbijslag krijgt, krijgt zij die helft niet en voor het kind waar jij KGB voor krijgt, krijgt zij geen KGB.
Het is wel de meest eerlijke verdeling natuurlijk.
Wat die KGB betreft gaat het volgens mij niet om waar het kind staat ingeschreven, maar wie de aanvrager van de kinderbijslag is voor het betreffende kind.
Klopt inderdaad wat je zegt hier boven.. Maar uiteindelijk komt het de kinderen ten goede. En daar gaat het om. Heb 3 jaar lang moeten vechten om 1 kind op mijn adres ingeschreven te krijgen. Via een gerechtelijk besluit is mij dit nu gelukt . En geloof mij dat het nu stukken makkelijker is om bij instanties wat voorelkaar te krijgen. Als bij co ouderschap de kinderen het hoofdverblijf bij moeder hebben. Geloven ze jou niks en moet je maar bewijzen of alles ook wel zo is als je zegt. Als je niks op papier hebt sta je achter. Of je nou gezamenlijk gezag hebt of niet . 😰
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB en co-ouderschap

Bericht door ll2014 »

vechtvader schreef: 06 jun 2020, 01:43 [Als bij co ouderschap de kinderen het hoofdverblijf bij moeder hebben. Geloven ze jou niks en moet je maar bewijzen of alles ook wel zo is als je zegt. Als je niks op papier hebt sta je achter. Of je nou gezamenlijk gezag hebt of niet . 😰
Die ervaring had ik ook, en in ons geval ging het om één kind, dus delen voor wat betreft inschrijving was er niet bij.
Omdat ik in het huis bleef wonen, wou mijn zoon ook graag daar "officieel" blijven wonen, ook al was hij de helft van de tijd bij moeder.
Die spande echter een rechtszaak aan en kreeg zomaar de inschrijving toegewezen. Rechtbanken op een laag niveau zijn wat dat betreft ook puur slecht en bevooroordeeld richting moeders.
Pas toen ik in beroep ging is dat weer teruggedraaid door het gerechtshof, net als overigens de door de lagere rechtbank bepaalde alimentatie.
Plaats reactie