stichting op gericht

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
prinssen
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017, 17:43

stichting op gericht

Bericht door prinssen »

Mijn ex vrouw heeft een stichting opgericht zover ik zie is zij de enige echte en actieve bestuurder, daarnaast heeft ze een website die gaat over rouw verwerking gericht op mannen met een hoger inkomen/iq .
Hierin vraagt ze flinke vergoedingen die dan naar de stichting gaat. Maar kan dit ? zei zelf zit in de bijstand en doet op deze manier vrijwilligers werk en ontvangt onkosten vergoeding .
Ook maakt ze haar stichting bekend op facebook . alles te vinden onder herbergrouwkracht.
Ik vind dit een bedrijf maar hoe toon ik dit aan.ook een puntje is dan dat alimentatie is bereken op haar bijdatnds inkomen.
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: stichting op gericht

Bericht door neeisnee »

In de praktijk komt het veelvuldig voor dat één der partijen geen inzage wenst te verschaffen in zijn/haar financiële situatie. Voor bepaling van de draagkracht/bijdrage in de kosten van verzorging en opvoeding van kinderen, evenals bij bepaling van de partneralimentatie, is het noodzakelijk dat partijen open kaart spelen.

Indien één der partijen hierin nalatig is, dan zal de rechtbank daaraan de consequentie verbinden die hij geraden acht. Met name in situaties waarin kinderen betrokken zijn geldt dit. Op grond van artikel 21 Rv. hebben partijen immers de verplichting de rechter van alle informatie te voorzien die nodig is om tot een weloverwogen beslissing te komen. Voldoet één der partijen hier niet aan, dan zit daar een sanctie aan vast. De rechter zal in dat geval een schatting maken en heeft daarin veel vrijheid, in die zin dat hij rekening mag houden met alles wat de alimentatieplichtige rechtens en feitelijk ter beschikking staat en ook wat deze zich redelijkerwijs in de naaste toekomst aan inkomsten kan verwerven. Met andere woorden: het achterhouden van informatie zal in de meeste gevallen ten nadele komen van de partij die de informatie achterhoudt. Het oordeel van de rechtbank hoeft overigens maar beperkt te worden gemotiveerd. Zo oordeelde de Hoge Raad (HR 21 februari 2014, nr. 13/02779). Bron RFR 2014/56.

Op deze manier wordt getracht te voorkomen dat partijen informatie achterhouden. In de meeste gevallen zal het achterhouden van informatie namelijk ten nadele komen van de partij die nalatig is
prinssen
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017, 17:43

Re: stichting op gericht

Bericht door prinssen »

dank u voor deze reactie,
Maar dit geld zit in een stichting waar zij op papier alleen maar vrijwilliger is en dus moeilijk aan toonbaar dat ze het geld van de stichting privé inzet
Ik vind dat ik een redelijke alimentatie betaal maar moet wel eerlijk zijn.
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: stichting op gericht

Bericht door neeisnee »

Ook een stichting is verplicht een administratie bij te houden. Indien zij prive ontrekkingen uit de stichting doet zal zij dit ook bij de jaaraangifte bij de fiscus op moeten geven.

In een aantal gevallen is een stichting verplicht de Jaarrekeningen te deponeren bij de kvk. Bijvroorbeeld als er twee jaar achter elkaar minimaal 6 miljoen omzet is gedraaid. Navraag bij de KVK kan hier wat opheldering over bieden.
Plaats reactie