Jeugdbeschermer onervaren

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Jeugdbeschermer onervaren

Bericht door BetsLenie »

Een onervaren jeugdbeschermer kan een probleem ook vergroten en het allemaal vertragen en daarmee duurder maken voor de Gemeenten die opdraaien voor de kosten.
Bijvoorbeeld voor de zomervakantie wil een van de kinderen niet naar vader. Moeder vindt dat vader de omgangsregeling moet nakomen en gewoon drie weken ook het onwillende kind moet opvangen. Risico op mislopen van de situatie bij vader is heel groot en vader wil dat voorkomen. Hij regelt met CJG dat er in ieder geval iemand langs komt één maal per week en vraagt of moeder het goed vindt dat het kind terug mag komen naar moeder als deze echt weg wil. Dat weigert moeder en jeugdbeschermer gaat daar in mee want moeder moet werken en moet ook eens vrij hebben. Daarnaast gaan zowel moeder als jeugdbeschermer uit van een heel onveilige situatie bij vader en tegelijk willen ze toch dat vader de kinderen tijdens de vakantie drie weken bij zich houdt.
Ook het voorstel om de 2 kinderen om de beurt te laten komen wordt afgewezen.
Er is nog meer te vertellen maar de onervarenheid van de jeugbeschermer speelt hier een grote rol. Op de vraag van CJG of er een plan is gemaakt voor de vakantie gaat de jeugdbeschermer niet eens in. Hij snapt niet wat een plan zou kunnen zijn.
Nu bestaat de grote kans dat de kinderen gewoon helemaal niet naar vader komen, ook het kind dat waarschijnlijk wel wil maar het niet kan zeggen omdat ze anders de repercussies van moeder en ander kind moet ervaren.
Heel groot probleem zo'n onervaren jeugdbeschermer en de medewerkster van CJG die wel ervaring heeft kan daar niet doorheen komen.
Vader kan dus alleen maar afwachten tot die lange zomervakantie voorbij is en de hulpverlening die in gang gezet is weer aan het werk kan gaan. Zomervakanties zijn veel te lang. Vooral bij een middelbare school. Dan is zo'n kind al gauw 8 tot 9 weken gewoon thuis met niets te doen als ze 12 - 14 jaar zijn.
Dit is alleen maar ter lering ende vermaak. We tobben voort.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Jeugdbeschermer onervaren

Bericht door Condat47 »

Hoi BetsLenie,

Vaak hoor je het andersom. Zodra 1 van de kinderen aangeeft niet naar vader te willen stopt moeder direct de omgangsregeling. Bij jou moeten ze juist van moeder naar vader. Wat ik me af vraag: wat is nu de reden dat kind niet naar vader wil? Kan je hier met je kind over praten? Als ik het goed begrijp is deze al boven de 12 jaar aangezien je over middelbare school praat. Ze zouden dan 3 weken bij jou komen? Ga je nog op vakantie in die drie weken met de kinderen? Zodra je met zorginstellingen (CJG, veilig thuis, RdvK of jeugdzorg) te maken krijgt valt het me op dat het vaak jonge meiden zijn met weinig ervaring. Ook zit er veel wisseling in die beroepen.
Plannen SMART opstellen kennen ze al helemaal niet.
Plaats reactie