eenzaam kind

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
WaVe!
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 apr 2018, 16:39
Locatie: Den Haag

eenzaam kind

Bericht door WaVe! »

Beste forumleden

mijn dochter is nu 5 1/2 en komt regelmatig huilend thuis vanuit school. Ze geeft aan dat de kinderen in de klas haar niet uitnodigen voor verjaardagen en ook niet om ná schooltijd te komen spelen.

Als ik zelf naar de ouders stap en hen vraag of hun kind bij mij -of mijn kind bij hun mag spelen en ze horen dat ik alleen woon als vader dan trekken ze meteen terug met een smoes.

Mijn dochtertje denkt nu dat het komt doordat haar ouders uit elkaar zijn en zij er niet meer bij hoort. Een kind raakt hierdoor erg onzeker.

Ik probeer alles te doen met haar, afleiding, knutselen, etc. Ze zwemt op woensdag (nu vakantie). Ik dacht aan scouting maar door ingang van nieuwe omgangsregeling niet haalbaar.

Een gesprek met docent leverde niks op omdat het ná schooltijd is en dus niet onder school valt.

Neefjes en nichtjes zijn er niet. Buurkindjes zijn niet van haar leeftijd...

Zijn er leden hier met kindjes van dit leeftijd en regio Den Haag? 😕

Andere opties ook welkom...
ik bestelde een sprookjeshuwelijk, maar de heks zat inbegrepen :evil:
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: eenzaam kind

Bericht door Condat47 »

Beste WaVe,

Met wie speelt je dochter onder schooltijd? Hier moet de juf(fen) uit haar klas toch een goed beeld van kunnen geven.
Heeft ze wel voldoende aansluiting in de klas? Anders zou ik eerst een plan van aanpak maken met de juf om de situatie tijdens schooltijd te verbeteren mocht dit het geval zijn. Ook wij hebben wel een tijdje gehad dat mijn dochter niet werd uitgenodigd bij verjaardagsfeestjes. Gelukkig kreeg ze daar niet zo heel veel van mee omdat het beleid van school was dat uitnodigingen voor kinderfeestjes NIET aan de kinderen tijdens schooltijd meegegeven mochten worden. Dit moesten ouders maar na schooltijd regelen onder elkaar zodat de kinderen niet belast werden met wie wel of niet uitgenodigd was. Op zich was dit best prettig. Naarmate mijn dochter ouder werd, werden de verhoudingen vanzelf anders/beter waardoor het spelen ook buiten schooltijd vanzelf wat gemakkelijker ging en ze ook op verschillende verjaardagsfeestjes mocht komen (soms maar 1 of 2 per jaar). Vanaf groep 7 ging alles ineens veel soepeler omdat ze zelf hun speelmomenten gingen regelen onderling. Nu ze op de middelbare school zit regelen ze alles helemaal zelf. Vriendinnen mogen nu zelfs blijven slapen ondanks dat ik een alleenstaande vader ben. Wel ben ik zelf ook leiding bij een scouting groep maar ook ik merk dat men vaak wat sneller met argusogen kijkt. Gescheiden en weer terug alleen dan moet er wel iets mis met je zijn :roll: . Er hoeft maar 1 iemand het woord pedo te noemen en iedereen slaat op tilt terwijl 99% van de alleen staande ouders natuurlijk niets met dat verhaal te maken heeft.

Mijn dochter ging naar na-schoolse opvang omdat beide (gescheiden) ouders werkte en dat was soms ook best lastig. Ga je je dochter vaak zelf ophalen van school? Probeer je contact te maken met de andere ouders? Als je merkt dat ouders zich terug trekken als je vraagt of hun kindje mag komen spelen en je hebt het idee dat dit met een smoesje is vraag dan of ze het kind willen brengen zodat ze zelf zien hoe je woont en leg dit ook zo uit. Een beetje begrip, empathie doet soms wonderen. Ik gaf ook altijd mijn gsm nummer zodat ouders mij konden bereiken.

Je zou ook eens kunnen kijken voor een sportclubje zoals turnen, of een knutsel of bakclubje waarbij ze nieuwe vriendinnen kan maken.

Meer tips kan ik niet bedenken. Succes
Plaats reactie