Dochter (13) loopt weg naar mij

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Vader_1976
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2019, 16:56

Dochter (13) loopt weg naar mij

Bericht door Vader_1976 »

Goedemiddag allen!

Het volgende, sinds 2013 zit ik in een horrorscheiding, mijn ex-vrouw (die ik verdenk van narcisme) doet er werkelijk alles aan om de omgang tussen mij en mijn beide dochters te beslechten. Mijn jongste dochter is volledig gegroomd, die wil niet meer naar mij toe op basis van wat zij thuis over mij hoort (ze komt nog wel maar met alle gevolgen van dien, altijd ruzie en escalaties). Mijn oudste dochter is van een heel ander kaliber, zij wil al sinds jaar en dag bij mij wonen, moeder wil hier niets van weten en daarom gaat het niet door. Er zijn al allerlei instanties bij ons betrokken geweest maar zonder succes. Op dit moment is Veilig Thuis betrokken omdat onze kinderen geestelijk worden mishandeld (ik heb ze 4 jaar geleden zelf al benadert hierover maar toen werd er niets gedaan want ik zag spoken, nu heeft school ze benaderd en komen ze wel).

Ik weet gewoon dat mijn ex mij ziet als de verantwoordelijke voor alles dat mis gaat in haar leven. Zij is vreemdgegaan en verhuisd (met de kinderen) naar een andere woonplaats. Toch lijkt het alsof ze mij nou niet het geluk gunt dat zij zichzelf destijds gunde. Ik woon nu ook weer samen met een lieve vriendin en haar dochter en dat gaat ontzettend goed. De kinderen klikken goed en de contacten verlopen prima.

Dit was de inleiding naar mijn vraag :wink:

Mijn dochter van 13 voelt zich thuis niet veilig, ze wordt gemanipuleerd door haar moeder en wanneer ze positief over mij praat is ze bang voor de consequenties. Wanneer ze tegen haar moeder zegt dat ze bij mij wil wonen dan kan dat wel, maar alleen als ik mama's schulden betaal wil ze erover nadenken, ook is al eens gezegd dat het wel had gemogen als ik me aan het ouderschapsplan had gehouden.

Mijn dochter is volledig over de zeik, hangt aan elkaar van tics en stress en het lijkt alsof niemand dit wil zien. Ook Veilig Thuis vindt dat ze bij haar moeder moet blijven omdat hier haar basis ligt. Maar, ze wil dit niet!

Ik weet dat het een fabel is dat kinderen mogen kiezen als ze 12 zijn. Maar stel, ik haal haar op haar verzoek op en houd haar bij me. Wat gaat er dan gebeuren? Ze mag bij mij en mijn partner wonen (graag zelfs!!) en wil niets liever. Zal ze opgehaald worden door de politie? (In andere artikelen lees ik dat de politie hier niet aan mee werkt, ik ben haar vader en zij wil zelf uit vrije wil bij mij zijn). Voor de volledigheid, ik heb net als mijn ex-partner volledig gezag. Mijn ex zal nooit meewerken aan een procedure omdat ze niet wil dat ze bij mij komt wonen. Nu een procedure starten gaat nog maanden duren en mijn dochter trekt het niet meer, ze wil weg.

Ik snap dat het niet chic is om haar bij mij te houden zonder overleg, anderzijds is er ook geen overleg mogelijk. Zal een kinderrechter haar door de politie uit huis laten slepen als dit is wat ze wil?

Ik ben ontzettend benieuwd hoe hier mee om wordt gegaan.

Alvast dank voor de reacties!
Papa_1983
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2019, 16:29

Re: Dochter (13) loopt weg naar mij

Bericht door Papa_1983 »

Beste Vader_1976,

Ik heb geen idee hoe dit qua wetgeving zit maar bij 2 gevallen in mijn directe omgeving is ook zoiets gebeurd; de andere partner kon daar niks aan veranderen omdat deze kinderen ouder dan 12 waren..

Dit is geen advies voor je (sorry), ik zou niet weten wat ik zou doen in jouw situatie..

Sterkte!
Vader_1976
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2019, 16:56

Re: Dochter (13) loopt weg naar mij

Bericht door Vader_1976 »

Nou ja, in zoverre geen advies. Het is een ervaring die wel mijn vermoeden bevestigd. Ik denk namelijk dat als mijn dochter van 13 niet naar huis wil maar bij mij komt sterk in haar schoenen staat. Ze is 12+, ze is bij een ouder met gezag waar ze welkom is (en waar sprake is van een stabiele gezinssituatie met modaal inkomen). Wat voor argument kan een rechter hebben om haar met dwang uit huis te plaatsen?

Het feit dat je voorbeelden uit je omgeving kent waar het is gelukt, daar put ik hoop uit dus zeker bedankt voor je reactie!!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Dochter (13) loopt weg naar mij

Bericht door ll2014 »

Bij 12+ krijgt een kind bij een rechtzaak altijd de uitnodiging om gehoord te worden.
Als de wens van het kind als realistisch wordt gezien dan wordt daar in de regel door de rechter gehoor aan gegeven.
Wat nog wel van belang kan zijn is waarom je dochter nu bij haar moeder woont.
Is dit met je ex afgesproken, heeft je ex het afgedwongen of heeft de rechter dat in een eerdere uitspraak bepaald?
Plaats reactie