Recht op informatie vs. privacy moeder

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Marmer30
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:17

Recht op informatie vs. privacy moeder

Bericht door Marmer30 »

Een vraag namens mijn vriend. Zijn kinderen hebben hun hoofdverblijf bij moeder. Er is daar vanalles aan de hand. Bepaalde zaken weten we en zal ik ivm herkenbaarheid niet melden, maar hun woonsituatie in op z'n zachts gezegd niet ideaal. Dit zou tijdelijk zijn, maar duur nu alweer bijna een jaar. Daarnaast kun je erg veel vraagtekens zetten bij de manier van 'opvoeding' (geen regels, laat naar bed, alleen maar gamen). Maar we goed, we zijn nu eindelijk on speaking terms met moeder en dat is ook belangrijk, vandaar dat we (nog) geen gerechtelijke stappen ondernemen. Nu heeft de school alleen maatschappelijk werk ingeschakeld. Vriend heeft hier contact mee gehad, maar ivm privacy van moeder mogen ze niet zeggen wat er daar aan de hand. Mijn vriend vroeg of hij zich zorgen moest maken, maar er werd hem gezegd dat dat niet hoeft en dat het bij hen 'in beeld' is.

De kinderen hebben ondertussen bijeenkomsten gehad met andere kinderen in moeilijke thuissituaties. Binnenkort is hier van zoon het eindgesprek voor. Er gaan meerdere instanties aanschuiven werd gemeld. Mijn vriend vroeg welke instanties en met welke reden. Er wordt gezegd dat er meerdere begeleiders bij 'zijn deel van het gesprek' zitten, mensen van maatschappelijk werk en een STW-medewerker. (Blijkbaar is er dus een apart deel met moeder.) Verder worden er geen redenen gegeven, maar weer zo ontwijkend vaag geantwoord. Nu vermoeden wij dat het dus helemaal niet goed gaat bij moeder thuis, maar we worden er moe van dat mijn vriend niet duidelijk verteld wordt wat er aan de hand is. Hij heeft gezag en hier toch recht op? Waar begint zijn recht op informatie als vader en stopt de privacy van moeder?

Zolang mijn vriend niet weet wat er precies aan de hand is, kan hij als ouder met gezag niet goed beoordelen of zijn kinderen wel veilig zijn en hoe het gaat met hun welzijn. Nu wilde mijn vriend een mail sturen met zijn rechten, maar ik zei dat het misschien verstandiger is om te bellen om het uit te leggen. Dan kun je het nog wat nuanceren. Maar hoe kan hij dat het meest handig brengen en waar heeft hij precies recht op in deze situatie? Ik weet dat hij recht heeft op inzage van de dossiers, maar weet niet of het handig is om dit direct al te eisen.
Plaats reactie