Arbeidsongeschikt

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2011, 11:40

Arbeidsongeschikt

Bericht door Peter237 »

Hallo allemaal

Ik ben vader van 2 kinderen en getrouwd. Ik ben sinds augustus 2016 begonnen als ZZPer, en heb ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten bij een inkomensverzekeraar. Mijn vrouw krijgt inkomen via uitzendwerk. Sinds juli 2018 heb ik me ziekgemeld bij de inkomensverzekeraar vanwege psychische klachten. Voor een deel zijn deze klachten te wijten aan de felle relatieproblematiek sinds 2008. Waarschijnlijk vallen de psychische klachten niet onder de dekking omdat ik de gezondheidsverklaring niet correct had ingevuld in 2016. Ik krijg zsm te horen van de inkomensverzekeraar of er wel of geen uitkering gaat plaats vinden.

Nu wil ik echtscheidingsverzoek gaan indienen. Echter, stel dat ik geen uitkering krijg via de arbeidsongeschiktheidsverzekering, kan de rechter alsnog aan mij draagkracht toekennen zodat ik alimentatieplichtig ben? En zo ja, hoe wordt de draagkrachtberekening bepaald (bijv. gemiddeld inkomen van afgelopen 2 jaren etc).
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door BetsLenie »

Behoefte van kinderen en ex wordt vastgesteld aan de hand van inkomen tijdens huwelijk. In loondienst wordt het inkomen voor draagkracht berekend aan de hand van de laatste drie salarisbrieven of aan de hand van opgave inkomstenbelasting voorgaande jaar. Verder geldt natuurlijk dat wanneer je een ander/lager of hoger inkomen kunt bewijzen dat zal moeten worden gebruikt voor de draagkracht. Het gaat er om bewijzen aan te dragen. In geval een lager inkomen verwacht wordt of uitkering dan dien je dit aan te tonen.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door bliep »

Ik begrijp je situatie/vraag niet. Bij geen inkomen kan je simpelweg niet KA voldoen. Van een kale kip kan je immers niet plukken.

Ik maak uit je bericht op dat je volgens de wet nog getrouwd bent. Je hebt immers het echtscheidingsconvenant nog niet ingediend. Om te kunnen scheiden is een OP volgens de wet verplicht en in dit OP moet zijn opgenomen hoe hoog de KA is. Hebben jullie een OP opgesteld en zo ja, hoe is KA berekening dan gemaakt als jij geen inkomen hebt?
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2011, 11:40

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door Peter237 »

Hoi allemaal

Er is nog geen ouderschapsplan opgesteld, en er is ook geen echtscheidingsverzoek ingediend. Echtscheidingsverzoek zal binnenkort ingediend worden. Maar ik heb nog een aantal vragen:

- ik ben nu sinds 4 maanden arbeidsongeschikt - en ik krijg van de inkomensverzekeraar geen uitkering - hoef ik dan ook geen KA te betalen? Of zal de rechter uitgaan van een 'gemiddeld inkomen' van afgelopen 3 jaren of iets dergelijks?

- stel dat ik in de toekomst niet meer arbeidsongeschikt ben en mijn inkomen behoorlijk stijgt, zal ik dan meer KA moeten gaan betalen? Of gaat men uit van de 'behoefte' vlak voor de echtscheiding, dus dan hoef ik niet niet meer KA te gaan betalen?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door ll2014 »

Peter237 schreef: 07 nov 2018, 17:33 - stel dat ik in de toekomst niet meer arbeidsongeschikt ben en mijn inkomen behoorlijk stijgt, zal ik dan meer KA moeten gaan betalen? Of gaat men uit van de 'behoefte' vlak voor de echtscheiding, dus dan hoef ik niet niet meer KA te gaan betalen?
Verandering van inkomen is altijd een geldige reden om een herziening KA aan te vragen. Dus ook als de behoefte niet wijzigt, kan het toch zijn dat je meer KA moet gaan betalen. Dit gaat niet automatisch, maar als je ex het je vraagt en je gaat er niet op in zal ze het waarschijnlijk via de rechter regelen en zit je er alsnog aan vast.

Op het moment dat jouw inkomen meer wordt dan het inkomen van jouw en je aankomende ex samen op het moment van voor de echtscheiding, dan zal ook de behoefte opnieuw worden vastgesteld en waarschijnlijk resulteren in een hogere KA.
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2011, 11:40

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door Peter237 »

ll2014 schreef: 07 nov 2018, 17:50
Peter237 schreef: 07 nov 2018, 17:33 - stel dat ik in de toekomst niet meer arbeidsongeschikt ben en mijn inkomen behoorlijk stijgt, zal ik dan meer KA moeten gaan betalen? Of gaat men uit van de 'behoefte' vlak voor de echtscheiding, dus dan hoef ik niet niet meer KA te gaan betalen?
Verandering van inkomen is altijd een geldige reden om een herziening KA aan te vragen
Hallo

Kan na de echtscheiding ook een herziening van partneralimentatie aangevraagd worden?
Stel dat ik onderhoudsplichtig zou zijn - kans lijkt me klein omdat ik arbeidsongeschikt ben en er is nu geen ruimte voor partneralimentatie - maar mijn inkomen zou aanzienlijk stijgen na de echtscheiding, zou mijn ex dan verzoek kunnen indienen dat ik partneralimentatie moet betalen? Of geldt voor PA dat het bedrag wat vastgesteld wordt tijdens echtscheiding, niet meer kan stijgen in de toekomst (omdat bijvoorbeeld het inkomen van alimentatieplichtige is toegenomen)?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Arbeidsongeschikt

Bericht door ll2014 »

Peter237 schreef: 13 nov 2018, 13:35 Kan na de echtscheiding ook een herziening van partneralimentatie aangevraagd worden?
Stel dat ik onderhoudsplichtig zou zijn - kans lijkt me klein omdat ik arbeidsongeschikt ben en er is nu geen ruimte voor partneralimentatie - maar mijn inkomen zou aanzienlijk stijgen na de echtscheiding, zou mijn ex dan verzoek kunnen indienen dat ik partneralimentatie moet betalen? Of geldt voor PA dat het bedrag wat vastgesteld wordt tijdens echtscheiding, niet meer kan stijgen in de toekomst (omdat bijvoorbeeld het inkomen van alimentatieplichtige is toegenomen)?
Wijziging in de financiële situatie is altijd een goede reden om een wijziging van alimentatie aan te vragen, als je inkomen fors stijgt is dat voor je ex een hele goede reden om wijziging aan te vragen, lijkt me ook heel logisch eigenlijk....
Omgekeerd is een forse daling in inkomen ook een goede reden om alimentatie naar beneden bij te stellen, tenzij het inkomensverlies wordt gezien als verwijtbaar.
Plaats reactie