Einde co-ouderschap / kinderen 11, 13 en 19 jaar

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Vader1969
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018, 22:05

Einde co-ouderschap / kinderen 11, 13 en 19 jaar

Bericht door Vader1969 »

Beste Vaders,

Na dagen speuren zonder goed resultaat waag ik hier een poging.
Wellicht zijn er vaders in soortgelijke situatie of iemand met goed advies.
Hier hoop ik op, daarom mijn forum-post.

- situatie :

- 8 jaar gescheiden, op basis van co-ouderschap. Met wisselend succes.
- kinderen 11, 13 en 19 jaar
- sinds 2 maanden erge ruzie met 2 van de kinderen, lijmpogingen lopen nog
- ex omarmt kinderen met warm bad, wil einde co-ouderschap en eist bijna een half
maandsalaris
- ex woont samen, niet getrouwd, hebben een koophuis en heeft zelf nog een goed salaris

Ik heb begrepen dat er voor de behoefte wordt teruggekeken naar 2010, de situatie voor de scheiding en voor de draagkracht naar het moment vlak na de scheiding (tenzij ..)

Mijn oudste is echter jongmeerderjarig en daar lees ik over dat zijn behoefte is: inwonende student = 772,21 -/- bijdrage DUO -/- zorgtoeslag. Dit bedrag x de draagkracht van de ouders.

Mijn vraag is: wordt voor het kind van 19 uitgegaan van 2010 x index of wordt dit gemaximaliseerd op basis van de 'moderne' regeling.

Heeft iemand ervaring of advies ?

Groet, Vader
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Einde co-ouderschap / kinderen 11, 13 en 19 jaar

Bericht door Flushyy »

............
Laatst gewijzigd door Flushyy op 21 sep 2018, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Einde co-ouderschap / kinderen 11, 13 en 19 jaar

Bericht door Flushyy »

Hallo Vader1969,

De behoefte is bepaald op basis van het gezinsinkomen ten tijde van scheiding en deze staat vaak vast als gegeven. Is er bij jullie een behoefte bepaald door rechtbank?

Heb je nu nog co-ouderschap op papier en wenst je ex daar verandering in te brengen? Komen de kinderen nog bij jou? Is er al een procedure op gang gekomen? Ex eist een half maandsalaris? Heeft zij zelf haar inkomsten ook bij jou bekend gemaakt? Ze kan wel iets eisen, maar dat moet wel goed onderbouwd worden, zomaar iets roepen kun je niets mee.

De moeder kan voor de minderjarige kinderen optreden in een procedure, voor het jong meerderjarige kind (nog) niet. Eigenlijk hoor je zelf met het jong meerderjarige kind zelf afspraken te maken, dat moet uiteraard wel tot je mogelijkheden behoren. Sta je nog op goede voet met de 19 jarige, maak je eventuele kinderalimentatie over naar de 19 jarige? Of heb je het idee dat het 19 jarige kind toestemming gaat geven aan moeder om haar te mogen vertegenwoordigen in een te voeren procedure?

Als antwoord op je vraag aan het einde, kan het twee kanten opgaan, dat ligt aan de omstandigheden van behoefte versus draagkracht en de gedachte van een rechter die daar over zou gaan oordelen welke variant gevolgd zal gaan worden. Volgt de 19 jarige een studie? Welke kosten gaan daarin om? Allemaal belangrijke vraagstukken om een invulling voor je vraagstelling te kunnen maken.

Bij wie staan de kinderen ingeschreven? Staan alle kinderen op één adres ingeschreven, wie ontvangt de toelagen zoals kinderbijslag, IACK en KGB (niet meer van toepassing voor de 19 jarige). Moeder woont samen, niet getrouwd zeg je? Hebben ze wel een geregistreerd partnerschap? Het lastige is de laatste nieuwe forfaitaire toepassing bij berekeningen kinderalimentaties. Namelijk dat je beoordeeld wordt als zijnde alleenstaande met forfaitaire woonlasten van 30%, ongeacht wat je werkelijke woonlasten zijn. Als je kunt aantonen (door bijvoorbeeld samenwoning) dat de werkelijke kosten van wonen veel lager liggen forfaitair, dan zou er bij je ex meer draagkracht ontstaan.

Ik zou als ik jou was eens te raden gaan bij een goed gerenommeerde advocaat die deze materie goed beheerst, vaak is het eerste half tot een uur kosteloos als intake. Maak er gebruik van!

Groet.
[/quote]
Vader1969
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018, 22:05

Re: Einde co-ouderschap / kinderen 11, 13 en 19 jaar

Bericht door Vader1969 »

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie !!

Ik snap dat er een aantal invalshoeken zijn en ik ga zeker op zoek naar een advocaat.

Er is bij ons nooit een berekening gemaakt omdat wij co-ouderschap deden met bijna dezelfde inkomens. De kinderen waren qua adres verschillend ingeschreven omdat dat financieel het beste uitkwam. Het co-ouderschap is nog niet ontbonden. Ex wil dit wel, maar ik heb gezegd niet akkoord.

Met vriendelijke groet,
Plaats reactie