Kinder alimentatie

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
janjansen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2018, 09:44

Kinder alimentatie

Bericht door janjansen »

Kan iemand mij wat vertellen over kinderalimentatie.
Bv hoe wordt dit berekend... welk inkomen telt mee? Eigenlijk alles van a tot z.

Alvast vriendelijke bedankt en tot horens

Groet Jeroen
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinder alimentatie

Bericht door Flushyy »

Hoi Jeroen,

Natuurlijk kunnen we je van alles vertellen over bijvoorbeeld kinderalimentatie. Maar belangrijker is jouw situatie als uitgangspunt, waren jullie getrouwd of een geregistreerd partnerschap, samenwonend of niet e.d. Hoe oud zijn de kinderen, hoe is de verzorging geregeld. Bij wie staan de kinderen ingeschreven. Wat was het gezamenlijk netto inkomen, ivm behoefte, de verhouding na scheiding op inkomensgebied voor bijvoorbeeld de kinderbijslag en KGB.

Groetjes
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinder alimentatie

Bericht door BetsLenie »

Kijk ook eens op deze website. Met een gratis ebook en nieuwsbrieven. Het is natuurlijk ook reclame voor deze meneer maar hij geeft heel veel nuttige informatie weg. www.arnoudoostveen.nl Wij vinden het in elk geval erg informatief maar waren al te laat om hem in te schakelen.
janjansen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2018, 09:44

Re: Kinder alimentatie

Bericht door janjansen »

Hallo,

Dank je wel voor de reactie.
Ik zal de situatie omschrijven:

- Mijn kinderen wonen doordeweeks bij mij (vader) elk weekend bij hun moeder en eens per twee maanden het weekend bij mij. Deze situatie is al 2,5 jaar zo.
- Daarvoor was de regeling week om week af.
- Moeder en ik zijn bijna 7 jaar gescheiden.
- Moeder is verhuist naar aan andere plaats en wil de kinderen daar op school hebben. Er is eind mei een 2de rechtszaak over geweest. Moeder en ik gaan nu een traject in, ONS traject.
- Ik heb als vader geen alimentatie vanuit moeder haar kant. Ik ontvang op dit moment voor 1 kind de toeslagen en kinderbijslag en moeder voor het 2de kind.
- Kinderen zijn 8 en 11 jaar oud.
- We waren getrouwd.
- Beide kinderen staan bij mij ingeschreven.
- Moeder is verloofd en woont samen met haar vriend. Beiden hebben ze een inkomen. Vriend werkt fulltime en moeder parttime.
- Het is 7 jaar verwijten en negatief gedrag mijn kant op vanuit moeder haar kant. Ik wordt erg moe van de negativiteit. Als ik de keuze maak door te zeggen ga je gang laat de kinderen maar bij jou op school gaan dan wil ik mij van te voren er op voor kunnen bereiden wat de situatie zou zijn. Ik wil graag verschillende scenario’s achter de hand hebben.
- Stel door middel van het ONS traject en als ik als vader zijnde klaar ben met het negatieve gedrag en ik zeg de kinderen gaan maar bij jou als moeder naar school en in het weekend bij mij als vader wat wordt dan het financiële plaatje voor mij?
- Ik weet niet wat moeder netto verdiend.
- Ik verdien: +/-1900 netto per maand.
- Ik heb een aflos verplichting van +/- €300 per maand I.v.m. een persoonlijke lening.
- Moeder en ik hebben tijdens de scheiding afgesproken dat er geen alimentatie wordt betaald. Maar ik weet dat moeder als de ze kans krijgt dit gaan aanvechten.

Kunnen jullie hier wat mee? Ik vind het belangrijk dat ik dingen achter de hand heb voor het moment dat ik bepaalde keuzes ga maken.

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
janjansen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2018, 09:44

Re: Kinder alimentatie

Bericht door janjansen »

Beste BetsLenie,

Dank je wel voor de tips!

Mvg groet,

Jeroen
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinder alimentatie

Bericht door Flushyy »

janjansen schreef: 19 sep 2018, 15:03

Hallo,

Dank je wel voor de reactie.
Ik zal de situatie omschrijven:

- Mijn kinderen wonen doordeweeks bij mij (vader) elk weekend bij hun moeder en eens per twee maanden het weekend bij mij. Deze situatie is al 2,5 jaar zo.
- Daarvoor was de regeling week om week af.
- Moeder en ik zijn bijna 7 jaar gescheiden.
- Moeder is verhuist naar aan andere plaats en wil de kinderen daar op school hebben. Er is eind mei een 2de rechtszaak over geweest. Moeder en ik gaan nu een traject in, ONS traject.
- Ik heb als vader geen alimentatie vanuit moeder haar kant. Ik ontvang op dit moment voor 1 kind de toeslagen en kinderbijslag en moeder voor het 2de kind.
- Kinderen zijn 8 en 11 jaar oud.
- We waren getrouwd.
- Beide kinderen staan bij mij ingeschreven.
- Moeder is verloofd en woont samen met haar vriend. Beiden hebben ze een inkomen. Vriend werkt fulltime en moeder parttime.
- Het is 7 jaar verwijten en negatief gedrag mijn kant op vanuit moeder haar kant. Ik wordt erg moe van de negativiteit. Als ik de keuze maak door te zeggen ga je gang laat de kinderen maar bij jou op school gaan dan wil ik mij van te voren er op voor kunnen bereiden wat de situatie zou zijn. Ik wil graag verschillende scenario’s achter de hand hebben.
- Stel door middel van het ONS traject en als ik als vader zijnde klaar ben met het negatieve gedrag en ik zeg de kinderen gaan maar bij jou als moeder naar school en in het weekend bij mij als vader wat wordt dan het financiële plaatje voor mij?
- Ik weet niet wat moeder netto verdiend.
- Ik verdien: +/-1900 netto per maand.
- Ik heb een aflos verplichting van +/- €300 per maand I.v.m. een persoonlijke lening.
- Moeder en ik hebben tijdens de scheiding afgesproken dat er geen alimentatie wordt betaald. Maar ik weet dat moeder als de ze kans krijgt dit gaan aanvechten.

Kunnen jullie hier wat mee? Ik vind het belangrijk dat ik dingen achter de hand heb voor het moment dat ik bepaalde keuzes ga maken.

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Hallo Jeroen,

Dank voor je input aan informatie, daar kan ik je wel een aantal antwoorden, adviezen en informatie op geven. Uiteraard volg je een eigen pad, wat voor jou het beste voelt of gekozen kan worden.

Ik begrijp dat jullie begonnen zijn met co-ouderschap en na 2,5 jaar is er een weekendregeling (ook wel omgangsregeling genoemd) ontstaan waarbij de kinderen éénmaal per twee weken een weekend bij moeder zijn. Dat brengt mij bij de eerste vraag, namelijk je schrijft dat je voor 1 kind zaken zoals KGB en kinderbijslag ontvangt en moeder ontvangt dat voor het andere kind. Klopt het als ik stel dat de kinderen bij beide afzonderlijk ingeschreven staan? Je schrijft dat beide kinderen bij jou staan ingeschreven? Feitelijk wonen ze zoals je aangeeft bij jou, er is geen sprake meer van co-ouderschap. Wie betaald wat voor de kinderen? Wat zijn de bestaande afspraken? Dit is wel een belangrijke om je van de juiste informatie te kunnen voorzien.

Moeder is gaan verhuizen, wanneer? waarnaar toe? dichtbij? ver weg? Verhuizen moet met wederzijdse toestemming voor degene bij wie de kinderen staan ingeschreven. Ik weet dus niet precies hoe moeder wenst de kinderen op een andere school te plaatsen. Dat kan niet zonder toestemming! Hoe doen de kinderen het op hun huidige school, gaat het goed?

Moeder is verloofd? Is er ook een trouwdag of geregistreerd partnerschap te verwachten? Is eventueel van belang berekeningen kinderalimentaties. (alleen als de kinderen bij moeder ingeschreven staan trouwens) Inkomen moeder is parttime, hoeveel uren per week denk je? 16? 24? Dit omdat ze woonlasten zou kunnen delen met degene met wie ze nu samenwoont, dan kan er draagkracht ontstaan voor een eventuele kinderalimentatie.

Wat ik uit je verhaal oppik is dat er veel mis gaat inzake een gezonde communicatie. Dat is natuurlijk belangrijk voor jullie kinderen. Ik zou zeker niet toegeven aan negativiteit en verwijten, onder het mom van neem jij de kinderen maar. Daar handel je zoals ik kan lezen niet in het belang van jullie kinderen. Je hebt de kinderen nota bene 2,5 jaar als belangrijkste verzorger. Als weekend ouder ben je geen opvoeder. Het ONS traject zou ik zeker aan meewerken, je komt in contact met onafhankelijke personen, die kunnen jullie helpen om een gezonde communicatie te maken voor de toekomst. Of dat haalbaar wordt is afwachten, maar niet aan meewerken kan en zal je altijd tegengeworpen kunnen worden. Zeker omdat er al gerechtelijke procedures lopen.

ik hoop dat je iets hebt aan mijn input hierboven en dat je afwegingen goed kunt maken.

Groet.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinder alimentatie

Bericht door Flushyy »

Flushyy schreef: 20 sep 2018, 17:05
janjansen schreef: 19 sep 2018, 15:03

Hallo,

Dank je wel voor de reactie.
Ik zal de situatie omschrijven:

- Mijn kinderen wonen doordeweeks bij mij (vader) elk weekend bij hun moeder en eens per twee maanden het weekend bij mij. Deze situatie is al 2,5 jaar zo.
- Daarvoor was de regeling week om week af.
- Moeder en ik zijn bijna 7 jaar gescheiden.
- Moeder is verhuist naar aan andere plaats en wil de kinderen daar op school hebben. Er is eind mei een 2de rechtszaak over geweest. Moeder en ik gaan nu een traject in, ONS traject.
- Ik heb als vader geen alimentatie vanuit moeder haar kant. Ik ontvang op dit moment voor 1 kind de toeslagen en kinderbijslag en moeder voor het 2de kind.
- Kinderen zijn 8 en 11 jaar oud.
- We waren getrouwd.
- Beide kinderen staan bij mij ingeschreven.
- Moeder is verloofd en woont samen met haar vriend. Beiden hebben ze een inkomen. Vriend werkt fulltime en moeder parttime.
- Het is 7 jaar verwijten en negatief gedrag mijn kant op vanuit moeder haar kant. Ik wordt erg moe van de negativiteit. Als ik de keuze maak door te zeggen ga je gang laat de kinderen maar bij jou op school gaan dan wil ik mij van te voren er op voor kunnen bereiden wat de situatie zou zijn. Ik wil graag verschillende scenario’s achter de hand hebben.
- Stel door middel van het ONS traject en als ik als vader zijnde klaar ben met het negatieve gedrag en ik zeg de kinderen gaan maar bij jou als moeder naar school en in het weekend bij mij als vader wat wordt dan het financiële plaatje voor mij?
- Ik weet niet wat moeder netto verdiend.
- Ik verdien: +/-1900 netto per maand.
- Ik heb een aflos verplichting van +/- €300 per maand I.v.m. een persoonlijke lening.
- Moeder en ik hebben tijdens de scheiding afgesproken dat er geen alimentatie wordt betaald. Maar ik weet dat moeder als de ze kans krijgt dit gaan aanvechten.

Kunnen jullie hier wat mee? Ik vind het belangrijk dat ik dingen achter de hand heb voor het moment dat ik bepaalde keuzes ga maken.

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Hallo Jeroen,

Dank voor je input aan informatie, daar kan ik je wel een aantal antwoorden, adviezen en informatie op geven. Uiteraard volg je een eigen pad, wat voor jou het beste voelt of gekozen kan worden.

Ik begrijp dat jullie begonnen zijn met co-ouderschap en de laatste 2,5 jaar is er een weekendregeling (ook wel omgangsregeling genoemd) ontstaan waarbij de kinderen éénmaal per twee weken een weekend bij moeder zijn. Dat brengt mij bij de eerste vraag, namelijk je schrijft dat je voor 1 kind zaken zoals KGB en kinderbijslag ontvangt en moeder ontvangt dat voor het andere kind. Klopt het als ik stel dat de kinderen bij beide afzonderlijk ingeschreven staan? Je schrijft dat beide kinderen bij jou staan ingeschreven? Feitelijk wonen ze zoals je aangeeft bij jou, er is geen sprake meer van co-ouderschap. Wie betaald wat voor de kinderen? Wat zijn de bestaande afspraken? Dit is wel een belangrijke om je van de juiste informatie te kunnen voorzien.

Moeder is gaan verhuizen, wanneer? waarnaar toe? dichtbij? ver weg? Verhuizen moet met wederzijdse toestemming voor degene bij wie de kinderen staan ingeschreven. Ik weet dus niet precies hoe moeder wenst de kinderen op een andere school te plaatsen. Dat kan niet zonder toestemming! Hoe doen de kinderen het op hun huidige school, gaat het goed?

Moeder is verloofd? Is er ook een trouwdag of geregistreerd partnerschap te verwachten? Is eventueel van belang berekeningen kinderalimentaties. (alleen als de kinderen bij moeder ingeschreven staan trouwens) Inkomen moeder is parttime, hoeveel uren per week denk je? 16? 24? Dit omdat ze woonlasten zou kunnen delen met degene met wie ze nu samenwoont, dan kan er draagkracht ontstaan voor een eventuele kinderalimentatie.

Wat ik uit je verhaal oppik is dat er veel mis gaat inzake een gezonde communicatie. Dat is natuurlijk belangrijk voor jullie kinderen. Ik zou zeker niet toegeven aan negativiteit en verwijten, onder het mom van neem jij de kinderen maar. Daar handel je zoals ik kan lezen niet in het belang van jullie kinderen. Je hebt de kinderen nota bene 2,5 jaar als belangrijkste verzorger. Als weekend ouder ben je geen opvoeder. Het ONS traject zou ik zeker aan meewerken, je komt in contact met onafhankelijke personen, die kunnen jullie helpen om een gezonde communicatie te maken voor de toekomst. Of dat haalbaar wordt is afwachten, maar niet aan meewerken kan en zal je altijd tegengeworpen kunnen worden. Zeker omdat er al gerechtelijke procedures lopen.

ik hoop dat je iets hebt aan mijn input hierboven en dat je afwegingen goed kunt maken.

Groet.
Plaats reactie