Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
DaveM
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2018, 04:19

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door DaveM »

Hoe moeilijk het soms ook is, is dit zonder twijfel de beste manier om deze ongewilde strijd te doorstaan.
Ik heb deze tekst ondertussen wel 100 keer gelezen, telkens ik merk dat de woede weer aanwakkert, naar mijn ex, naar instanties, naar het rechtssysteem, ... dit brengt mij telkens weer tot rede, oprechte dank aan de schrijver hiervoor.
Ik ben ondertussen al 5 j in strijd met een narcistische ex, ik heb het vertrouwenscentrum voor kindermishandeling ingeschakeld, ik heb klacht ingediend bij politie tegen mijn ex en haar toenmalige vriend, die door mijn ex als "pedofiel" beschreven werd, na hun relatie. Dit kreeg ik telefonisch te horen van haar na hun relatie, terwijl ik ondertussen al wel bekend was met haar stoornis en dus ook mijn gsm-gesprekken opnam, godzijdank. Ik heb ondertussen mijn zoontje 90% van de tijd bij mij, na een jarenlange slopende strijd. Er is één ding waarover ik jullie mening wil vragen, of raad, maakt niet uit, omdat er bij mij iets blijft knagen, iets waarover ik mijn mond niet kan houden, en dat is de rol, werkwijze van instanties die op je pad komen in dit soort situaties. Ik las in je tekst over neutraliteit naar instanties toe, en ik begrijp je volledig, maar hier knelt het schoentje bij mij, door mijn ervaringen hieromtrent. Ik heb ondervonden dat ze nu eenmaal onwetend zijn op dit vlak, foute keuzes maken, verkeerde pistes volgen, ...en ik spreek mij hier ook onbeschaamd over uit, tegen hen. Ik ben al op de vingers getikt, een paar keer, maar ik ben ook een man die ondertussen standvastig achter zijn standpunt blijft staan. Instanties maken fouten, en ik wil hen daarop wijzen, niet om hen daarop te wijzen, maar wel om hopelijk het verschil te kunnen maken voor de slachtoffers die na ons komen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door Leermoment »

Ik herken veel in wat je zegt en heb ongeveer dezelfde ervaringen. Klinkt misschien egoïstisch maar vanaf dit jaar heb ik besloten om niet meer mijn energie te verspillen in zaken die ik niet kan veranderen. Honderden voor mij is dat ook niet gelukt dus waarom zou het mij wel lukken. Het contact met mijn jongste is heel goed, de oudste wat minder omdat moeders onwaarheden vertelt. Zelfs daar ga ik niet tegenin naar de oudste toe. Langzaam gaat het ook tussen de oudste en mij weer beter. Doordat ik niet meer de hele wereld wil verbeteren maar alleen MIJN wereld, zit ik beter in mijn vel, krijg complimenten dat ik er weer veel beter uitzie en is mijn vriendenkring weer aan het groeien. Ik heb geen doel meer in de zin van de wereld verbeteren maar ik ben nu wel VEEL gelukkiger. Mijn tip zou zijn, probeer het los te laten en steek alle energie in leuke dingen. Iedereen gaat het merken en vooral jijzelf.
DaveM
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2018, 04:19

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door DaveM »

Ik begrijp volledig wat je bedoelt, en geef je ook groot gelijk, maar ik ben nog niet klaar, ik ben al zover wat betreft het omgangsrecht, maar dat is dan ook alles, na 5j.
Ik draai nog altijd, al 5j lang op voor alle kosten en zorg ivm met mijn zoon, en dat is voor mij absoluut geen probleem, maar de rechtsgang en procedures, enz raken nog steeds kant nog wal, ik ben nog steeds verplicht om te antwoorden met mijn waarheid en bewijzen, omdat ze maar blijven luisteren en rekening houden met haar leugens, ongezien, onvoorstelbaar, alles ligt al jarenlang op tafel, en ik ben ondertussen volledig geruineerd, ondanks al mijn vraag naar rechtvaardigheid, verklaring benadeelde persoon, bij politie, parket, ondanks 8 valse klachten van haar, ondanks politieonderzoeken, OM heeft de zaak naar rechtbank verwezen omdat ex hulp bleef weigeren, geen medewerking verleende, enz...
Ik begin wel meer en meer te geloven, helaas naar mijn zoon toe uiteraard, dat ze veel kans maakt op een effectieve gevangenisstraf, maar ik kan er echt met m'n verstand niet meer bij, ik vertel al 4 j hoe dit zal verdergaan, en al 4j klopt dit helemaal, maar toch blijft het maar duren ....
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door Leermoment »

Juist omdat het allemaal oneerlijk is en je er al zolang in zit lijkt het mij verstandig een goede advocaat in de arm te nemen en toch de juridische weg te bewandelen. Ja, die weg is ook heel frustrerend, geeft geen garantie en vreet energie. Het grote verschil is dat als je op dezelfde manier doorgaat, je geen verandering mag verwachten in haar gedachtengang en dus blijf de situatie zoals het is. De rechter kan een uitspraak doen wat iedereen zich aan moet houden. Ook ik heb oneerlijke uitspraken van de rechter gehad maar geld om in beroep te gaan heb ik niet. Wel heb ik begrepen dat ik als ik in beroep was gegaan, de kans groot zou zijn geweest dat ik gelijk zou krijgen. Hoe naar het ook is, dmv een gerechterlijke uitspraak kan je tot duidelijkheid en rust komen en uiteindelijk is dat het beste voor iedereen. Kan niet vaak genoeg benadrukken, zoek een advocaat met ervaring in vechtscheidingen. Bezoek er een paar en maak daarna een keuze. Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door mrniemand »

Als het gaat om omgang met instanties, tsja dat is idd een heikel punt.
Als je weet dat je ex van jou een beeld schetst dat je een agressief persoon bent, dan moet je daar simpelweg rekening mee houden. Je dan dan een manier van uiten en gesprekstechnieken toe te passen die dat beeld niet bevestigd. Want zodra deze instanties maar ook het beeld van moeder kunnen bevestigen dan is het voor de man simpelweg 'game over'.
Zowiezo dien je ten allen tijde het belang voorop te stellen, dus je past je daar op aan. Als dit betekent dat je een bepaalde opvatting van jezelf moet bijstellen (eer, trots etc etc) dan doe je dat gewoon. Ik heb altijd naar een situatie gestreefd om met de instanties goed te willen samenwerken, medewerkend opstel, maar ten allen tijde kritisch ben en elkaar met respect behandel. Dit vergt veel van je, soms moet je maar poppenkast spelen (zonder te liegen), als dit je helpt om een positieve eindresultaat te behalen, why not: wees tactvol.

Als het gaat om inzet van een advocaat.
Momenteel zit ik in mijn 7e jaar van het juridisch conflict m.b.t. een conflictscheiding.
In overleg met mijn advocaat heb ik besloten om de aankomende zitting zonder inzet van mijn advocaat te doen.
Op papier en van allerlei instanties heb ik stukken zoals een forensisch onderzoek, raadsonderzoek en recente zorgmeldingen, in bezit die gunstig uitkomen voor mijn positie.
Ik ben zelf geen advocaat, geen enige juridische opleiding genoten maar mede door de jarenlange juridische traject en verdieping in de materie heb ik al heel lang mijn eigen zaak zonder inzet van mijn advocaat behartigt.
Ik neem bewust het risico om de aankomende zitting zonder mijn advocaat in te zetten. Dit scheelt mij heel veel tijd en geld. Het is alleen af en toe best zwaar om het naast mijn werk ook hier voor in te ztten, maar ja: het is in mijn eigen belang. En zolang het goed aanvoelt dan wel gunstige resultaten oplevert dan houd ik deze wijze aan.
Mocht de uitspraak in mijn verwachting uitvallen dan is dat prima, indien niet naar verwachten en/of in mijn nadeel dan in hoger beroep gaan en dan is de inzet van een advocaat verplicht.

Dus, ga voor jezelf na of inzet van een advocaat echt nodig is, vaak is dit zo voor het begin stadium, maar als je er al zo lang in zit kun je overwegen om de inzet van een advocaat zo laat mogelijk uit te stellen.

Succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
DaveM
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2018, 04:19

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door DaveM »

Bedankt voor jullie reactie.
Mijn ex heeft 8 klachten ingediend om mij kapot te krijgen, 3 keer opzettelijke slagen en verwondingen, laster, belaging, enz.. Ik ben daardoor nogal snel beginnen googelen en kwam nogal snel bij narcisme uit, en toen heb ik die klop gekregen die jullie wellicht ook gehad hebben. Ik heb wel onmiddellijk actie ondernomen, maandenlang dag en nacht alles wat ik kon vinden gelezen over deze stoornis. Op een bepaald moment heb ik mezelf voor de keuze gezet: ofwel blijf ik als een slaafje dansen naar haar pijpen, ofwel ga ik voor rechtvaardigheid, en vooral het welzijn van mijn zoon, en haar dochter, die ze als afval behandelde. Toen ik de keuze gemaakt had te vechten had ik redelijk snel door, door mij intens te verdiepen in deze materie dat ik mij moest wapenen op a, lle mogelijke manieren, dus heb ik alle smsberichten bewaard, telefoongesprekken opgenomen van de voorbije 4 jaar. Dit heeft mij gered, ik ben naar het Vk gestapt na een telefoontje dat ik kreeg van haar dochter, helemaal in paniek, 12 j toen en op straat gezet door haar moeder. Dus ondertussen is er niemand die nog twijfelt aan mij of mijn eerlijkheid en waarheid, nu enkel nog procedures volgen om onderhoudsgeld enz te kunnen krijgen, en dit ongetwijfeld allemaal goed , ooit.
DaveM
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2018, 04:19

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door DaveM »

Wat ik nog wil delen: ik denk dat ik de manier van werken van instanties en het gerecht best goed doorheb: het is ieder voor zich, instanties dekken zichzelf in, advokaten ook, het is aan ons om duidelijk te maken wat we juist willen en wat we kunnen aantonen. Je kan schadevergoedingen vragen voor geleden schade, onbetaalde rekeningen, enz. Zoals in mijn geval, 8 valse klachten, depressie als gevolg, loonverlies, .....Je kan dit vragen als je dit kan aantonen, en je moet kunnen aantonen dat je hierachter gevraagd hebt. De meeste advokaten zullen dit niet tegen jou zeggen, en enkel verdergaan op jouw woorden, zoals de mijne. Daarom ga ik ook bijna nooit meer langs bij mijn advokaat om vanalles te bespreken. Ik heb mijn dossier opgevraagd bij de hulpverlening, doktersverslagen, enz zodat ik kan aantonen om welke reden dat ik in een depressie beland ben. Ik heb dit via mail doorgestuurd naar mijn advokaat( zo leg je de bal en verantwoordelijkheid bij de advokaat) en allerlei vragen gesteld ivm gelden schade, inkomstenverlies, enz, met de vermelding dat ik wens dat mijn advokaat dit opneemt in zijn volgende besluit voor de volgende rechtszaak. Je moet de waarheid kunnen aantonen, en het feit dat je uitdrukkellijk gevraagd hebt achter datgene wat je wenst, waarvan je vindt en kan aantonen dat je er recht op hebt.
WaVe!
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 apr 2018, 16:39
Locatie: Den Haag

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door WaVe! »

schrik even van wat ik lees dat n vrouw een omgangsregeling gewoon stop kan zetten.

moet ik hier ook voor vrezen terwijl ik t gezag heb?

bij mij is dagvaarding nog maar net de deur uit dus in opstart
ik bestelde een sprookjeshuwelijk, maar de heks zat inbegrepen :evil:
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door mrniemand »

WaVe,

Voor jouw situatie geldt, dat je eerst afwacht wat uit het kort geding komt, in de beschikking die er uit rolt, de zgn. ‘voorlopig voorziening’ geeft de rechter uitsluitsel voor de opvoed- en zorgtaken omtrent je dochter. De beschikking wordt meestal <2 weken bekendgesteld, ik had hem al binnen een week.
Van belang is om dan de bodemprocedure (de hoofdzaak als het gaat om jullie scheiding, waar ook een ouderschapsplan aan bod komt) zo spoedig mogelijk op gang te zetten. Houd rekening dat de rechter die de bodemprocedure behandelt, kan afwijken uit hetgeen er uit de beschikking van de voorlopig voorziening (kort geding) komt. Afhankelijk van wat er uit deze vv komt (bijv. een minimale contactmoment) kan het mogelijk zo zijn dat bij de bodemprocedure een gunstiger beslissing uit voort komt.

Dus laat het je niet ontmoedigen, de ene situatie/zaak is de ander niet.
Een goede voorbereiding en ervaren advocaat is zeker een pre. Verder zal het kort geding en de tijd moeten uitwijzen hoe jouw ex op de juridische traject reageert. Houd rekening met het ergste...

Succes en sterkte,
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
WaVe!
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 116
Lid geworden op: 13 apr 2018, 16:39
Locatie: Den Haag

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door WaVe! »

dank je voor je antw MrNiemand
ik bestelde een sprookjeshuwelijk, maar de heks zat inbegrepen :evil:
Trust
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2018, 00:33

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door Trust »

Wat een schitterende visies lees ik hier, waarvoor dank...

Ikzelf ben een mama, met een narcistische ex-vrouw, twee zonen.

Jeugdrechtbank is ooit tussen gekomen. Jongste is destijds gehoord geweest en gaf aan niet bij zijn moeder en broer te kunnen wonen. Aan zijn vraag is geen gehoor gegeven. Ik heb me uiteindelijk neergelegd bij de situatie omdat strijden geen zin heeft. De hulpverlening handelt inderdaad op dezelfde wijze. Dus was er nog maar één ding dat ik kon doen, stoppen met de kinderen pogen te redden en aan mezelf beginnen werken.
Hoe ben ik in zo'n situatie terecht gekomen? Hoe kan ik weer voor mezelf gaan zorgen, mezelf weer gaan waarderen? Hoe kan ik een gezonde en evenwichtige moeder zijn en de kinderen van hieruit zo min mogelijk belasten? Ondanks het feit dat ik de jongste zoon jaren al huilend en krijsende naar zijn moeder moest brengen, is hij nadien rustiger geworden, leek hij zich neer te leggen bij de situatie en speelde loyaliteit een stevige rol. Meer doen dan naar al zijn wanhoop luisteren en hem zelf oplossingen laten zoeken, zijn loyaliteiten respecteren, hem doen geloven in de kracht en de wijsheid waar hij zelf over beschikt kon ik niet...

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder... En net nu ik zelf nog een groot stuk van "angst" naar de ex toe heb losgelaten, staat het zoontje plots recht.
Hij loopt weg bij haar en komt bij me aankloppen. Ik hoef er eigenlijk niet bij te vermelden dat de situatie inmiddels al volledig verdraaid wordt, maar goed, zo werkt het nu eenmaal. De zoon (van nog geen 12), geeft aan dat dit zijn bewuste keuze is en dat hij instaat voor al de mogelijke gevolgen. Hij geeft aan dat niemand nog van hem kan verwachten te praten met iemand die eigenlijk een andere taal spreekt dan hem...
Als de andere mama opnieuw naar de jeugdrechtbank wil stappen, dan moet ze dat maar doen, is zijn motto. "Zelfs als die zouden beslissen dat ik bij haar moet gaan wonen voorgoed, dan moeten ze dat maar beslissen". Kortom, hij staat plots kaarsrecht en ik schrik me een ongeluk.
Ik moedig hem aan in contact te gaan met de andere ouder, hij weigert. Aan mijn ex laat ik weten dat ik niet langer meer kan bemiddelen tussen hen beiden, dat ze zelf een weg moet vinden in de problemen tussen hen. En dat ik het gevoel heb dat hij enkel wat tijd en ruimte vraagt. Uiteraard neemt ze dit niet en poogt ze me te dwingen om toch tussen beide te staan, de zoon te dwingen terug te keren, zo niet, volgen er (gerechtelijke) stappen.

Kortom, ik voel me tussen twee vuren: enerzijds de gerechtelijke stappen die op me afkomen (en uit ervaring weet ik dat dit een verloren zaak is). Twee, de zoon die lijkt te vragen: "trek je nu eens niets aan van alles en iedereen en stop met te leven vanuit angst..." Wat ik enerzijds perfect kan volgen, anderzijds wil ik hem besparen van de mogelijke gevolgen...

Een advocaat onder de arm nemen is peperduur en levert naar mijn ervaring weinig op... De vorige was een top-advocaat, zonder resultaat... Voor mij hoeft dit niet meer, het kost massa's aan tijd en geld... Hoe neutraal ook, de hulpverlening doet zijn ding zoals ze denken dat het hoort...
Het vonnis schenden en hem niet terugbrengen op de data waarop hij terug moet zijn, levert problemen op. Komt erbij dat ik net op vakantie zou vertrekken, ex weigert dat de zoon meegaat, of ik nu vertrek of niet, ze zal hoe dan ook maatregelen treffen als het kind niet op de vaste data terug is.
Anderzijds valt mijn zoon zelfs niet meer te overtuigen om terug te keren en zou ik zelf al dwang, haast fysiek moeten optreden om hem terug daar te krijgen.
Ik heb dit jaren gedaan en ik kan dit niet meer... Het voelt niet meer juist aan, misschien wel omdat de eigen angst is afgenomen...

Kortom, ik heb het gevoel dat ik geen kant meer op kan. Boosheid naar mijn ex ervaar ik niet zo vaak meer, ik pak het zo min mogelijk persoonlijk intussen, voel zelfs een vorm van medeleven, wat niet wil zeggen dat ik daar naar ga handelen. En ik kan ook zien dat heel deze situatie me enorme groeikansen heeft geboden voor mijn persoonlijke ontwikkeling, wat ten goede komt voor de kinderen.

Neemt niet weg dat ik hier met een weglopertje zit, een kind dat weliswaar prachtig in zijn kracht komt... Maar ik zit wel met de hete adem van de ex en de rechtbank in mijn nek... Hoe kan ik in hemelsnaam correct handelen? En is correct handelen in dergelijke situaties nog wel aangewezen? Hoe correct of neutraal je ook poogt te zijn, het is alsof je toch telkens aan het kortste touwtje trekt. Misschien heeft de zoon wel gelijk: lap alles aan je laars, we vertrekken gewoon op vakantie en we zien wel wat er uit de bus komt...

Iemand tips?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Het belang van neutraliteit bij narcistische ex vrouw/man

Bericht door Leermoment »

Wat een rotvrouwen ook altijd😜,
Ten eerste, ga niet op vakantie naar het buitenland. Volgens mij kan je daar veel gezeur mee krijgen. Wil je niet.
Je kind niet dwingen, is nu boos op zijn ene mama, laat die andere er dan wel voor hem zijn. Jij hoeft de problemen van je ex niet op te lossen.
Ik zou een mail sturen aan je ex met uitleg waarom jij niet gaat dwingen en dat je wel gestimuleerd hebt maar dat dat niet gewerkt heeft. Wacht rustig af welke juridische stappen je ex neemt en dan zien we wel verder. Goed dat je er voor je zoontje bent.
Plaats reactie