opgelicht vanuit het buitenland

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
AnteC
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018, 10:37

opgelicht vanuit het buitenland

Bericht door AnteC »

Het gaat over mijn dochter die in Kroatië woont, zij is inmiddels 13 jaar oud. Ik hoorde pas van haar bestaan toen ze 1 jaar oud was. En dat hoorde ik niet van haar moeder zelf, maar van mijn nicht uit Canada.
In 2004 was ik op vakantie in Kroatië omdat ik daar familie had wonen.
Daar heb ik een 'one night stand' met een meid gehad. Ik heb nooit een relatie met deze meid gehad en haar daarna niet meer gezien. U begrijpt dat ik er ook erg van schrok en eerst zeer achterdochtig was. Tot een paar jaar geleden toen zij hier is gekomen omdat ik toch nieuwsgierig was of ik nu werkelijk een dochter had. Eind 2011, toen zij 6 was, zijn ze hier op uitnodiging van mij gekomen en hebben we een –onrechtsgeldige- DNA test gedaan. (haar moeder had dit eerder al bij andere jongens gedaan omdat ze niet wist wie de vader was, dat heeft ze zelf verteld). de DNA test was voor 99.9999% positief.
De test was niet rechtsgeldig, daar konden dus geen rechten aan ontleend worden.

Ik ben kort daarop twee keer in Kroatië geweest, waar ik in een rare situatie ben beland en bleek dat het puur om het geld gaat. Met "mijn" dochter kon ik het wel goed vinden- althans die 20 dagen dat ik haar heb gezien in haar 13-jarige leven. ik heb ruzie met de moeder van mijn dochter gekregen (lang verhaal, veel leugens). Zij eiste 400 tot 500 euro in de maand (wat nu 'maar' 241 euro is geworden) en het minimum maandloon is daar 370 euro. Deze bedragen zijn absurd hoog als je ze verrekent naar kroatische maatstaven. Ook is besloten dat ik deze bedragen met 8 jaar terugwerkende kracht moet gaan betalen.
Begrijp mij niet verkeerd; ik wil graag mijn verantwoordelijkheid nemen maar er is een verschil tussen mijn verantwoordelijkheid nemen en opgelicht worden. Ik vraag mij dan ook af waarop deze hoge bedragen op zijn gebaseerd want er is totaal niet gekeken naar mijn inkomen.. Ik ken deze mensen totaal niet en ik word ook niet toegelaten in hun leven, en dat heb ik meerdere malen geprobeerd.


Ik had 2 jaar geleden een advocaat in Kroatië ingeschakeld omdat ik werd aangeklaagd om alimentatie te betalen. Deze rechtszaak heeft in juni 2016 plaatsgevonden in Zagreb – Kroatië. Maar ik ben zeer achterdochtig over deze advocaat die ruim 700 euro kostte, omdat hij mijn aanvraag op hoger beroep heeft genegeerd terwijl ik deze meerdere malen en op tijd heb aangevraagd. Pas toen de deadline om hoger beroep aan te vragen verlopen was, reageerde hij met de boodschap dat 'hij het niet nodig vond om in hoger beroep te gaan en hij mijn kans klein achtte'. Daar had hij het recht niet toe want ik heb hem duidelijk verteld dat ik in hoger beroep wou gaan, zodat de zaak eventueel hiernaartoe gehaald kon worden. Daarnaast heeft hij nog geprobeerd om haar uit mijzelf te laten erkennen, wat ik dus niet heb gedaan. Ik heb een heel sterk vermoeden dat hij onder 1 dakje met hun heeft gespeeld. De uitspraak van de rechter heb ik in het kroatisch gekregen, een taal die ik niet spreek. Mijn advocaat heeft ook tegen mij verteld dat ik blij mag zijn met dit resultaat en deze bedragen.


De moeder heeft ook gestuurd dat ze dit ging doen zodra Kroatie onder de EU valt. Zij heeft mij ook verteld dat 'mijn dochter' tegen mij zal zeggen dat ik geen vader voor haar ben en dat ze niets met mij te maken wilt hebben. Dit heeft zij in de 1e rechtszitting ontkent, maar ik heb alle e-mails bewaart met meer van zulke uitspraken. Ze heeft tegen mij gezegd dat het puur om het geld gaat, dat ik niks voor hun ben, terwijl ze tegen de rechter nu poeslief heeft gezegd dat ik haar wel mag zien. Ook heeft ze verteld dat ze tijdens haar zwangerschap hard naar mij op zoek is geweest maar ze mij nooit heeft kunnen vinden. Ik ben niet naar de rechtszaak gegaan, dus heb ik haar blijkbaar automatisch erkend , vokgens mij is dit geeneens mogelijk maar goed. Mijn advocaat heeft ook weinig weerwoord gegeven.


Nu word van mij verwacht dat ik de volle laag ga betalen. Ik wil niet leeg getrokken worden met zulke exhorbitante bedragen. De LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhandeling) komt nu met het bericht dat ik met 8 jaar terugwerkende kracht die 241 euro per maand moet betalen en de nodige rente erbij, 22.580 euro. En vanaf nu ook nog 241 euro per maand erbij de komende 10 jaar. Dan komen we uit op een kleine 40.000 euro.. Ik ben echt stomverbaasd dat de Nederlandse wetgeving hier niets aan kan doen, dat dit goed word gekeurd en niet word beoordeeld omdat een Kroatische rechtbank dit heeft besloten..
Gelukkig heeft mijn huidige nederlandse advocaat het LBIO een stapje terug kunnen laten doen door uitstelling maar ik kreeg ineens een bericht dat ze een akkoord hebben met mijn inmiddels ex-werkgever en ze loonbeslag gaan leggen; een maandelijks bedrag van 482 euro (komende 8 jaar dus even omgerekend). toen ik ze belde vond het LBIO dat ze mij wel meerdere malen hebben laten weten dat het er aan zat te komen. ik moet maar contact met kroatie zoeken als ik wat wil veranderen.
Er zijn via de rechtsbijstand meerdere malen berichten naar kroatie gestuurd maar hier word totaal geen gehoor aan gegeven.

Ik vind het allemaal erg absurd omdat;

* Ik nooit wist van haar bestaan tot het kind al 1 jaar oud was.

* Haar nooit heb erkend,

* De Nederlandse wetgeving dit zomaar accepteert omdat beide landen lid zijn van de EU en ik daarom verplicht ben dit te betalen zonder enige rechten als Nederlands staatsburger zijnde. Ik krijg geen enkele bescherming.

* De bedragen die worden geëist bizar hoog zijn,

* De aantal jaren terugwerkende kracht bizar hoog zijn,

* Ik protest heb ingediend en mijn advocaat "Tomislav Nagy" heeft besloten deze niet in te dienen,

* Ik nooit een relatie met de moeder heb gehad,

* Ik geen enkel contact met mijn dochter mag hebben.

De zaak moet in Kroatië plaatsvinden en hiervandaan kan ik heel weinig doen. Blijkbaar kan ik alleen maar accepteren dat ik word opgelicht. Nu heb ik al bijna een jaar in de ziektewet gezeten vanwege mijn epilepsie. stress is een grote trigger voor epilepsie en vanwege de stress die dit mij geeft is mijn epilepsie zeer actief geworden en ben ik meerdere banen en ook mijn rijbewijs kwijtgeraakt. binnenkort ga ik met een opleiding beginnen en daar krijg ik schaars voor betaald. ik weet dat het bedrag hierdoor aangepast kan gaan worden maar dan nog ben ik het hier totaal niet mee eens.
Dit klopt van geen kanten. Ik blijf een Nederlandse burger met rechten en omdat een corrupte rechtbank ergens in de EU besluit mij leeg te trekken word dit geaccepteerd?!
Nu ben ik hard op zoek naar hulp. Ik voel mij zeer machteloos en weet me echt geen raad..
Laatst gewijzigd door AnteC op 10 jul 2018, 01:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: opgelicht vanuit het buitenland

Bericht door Onmacht »

Verwacht niet dat je hier - hoe lullig je verhaal ook is - heel veel respons gaat krijgen. Hier zitten over het algemeen vaders (en een enkele moeder) die eerst en vooral gewoon hun kind willen zien, ouder willen zijn. Gewoon zoals het 'hoort' maar dan na een al-dan-niet vrijwillige scheiding.
Ik begrijp dat je de kans niet echt hebt gekregen, maar ook dat je in de 12 jaar na de kennis dat je vader was er ook zélf niet bijzonder veel moeite voor hebt gedaan of wíllen doen. Dat kan en vind ik in deze omstandigheid ergens ook nog wel begrijpelijk, maar toch... Bij jou is de moraal van het verhaal platgezegd toch echt meer 'niet neuken zonder condoom.'

Komt bij dat nationale zaken vaak al erg moeilijk en lastig zijn om iets zinnigs over te zeggen, laat staan internationaal en gebasseerd op wetgeving uit een ander land. In NL bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als automatische erkenning... Je hebt het wel over een onrechtmatige DNA test, maar niet of in juridische zin je (biologisch) vaderschap is vastgesteld wat toch wel een voorwaarde voor erkenning moet zijn (waar dan ook).

Enige wat ik je kan adviseren is een advocaat zoeken (in NL) die hier verstand van internationaal / kroatisch familierecht heeft. Die zijn vast wel te vinden.
AnteC
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018, 10:37

Re: opgelicht vanuit het buitenland

Bericht door AnteC »

ik heb in mijn verhaal wel aangegeven dat ik der echt wel graag wil zien en wat voor der wil betekenen. en daarnaast heb ik -op de 1e paar jaren na- genoeg gedaan om in haar leven te kunnen en/of mogen zijn. je snapt dat iemand eerst sceptisch kan zijn na een bericht ontvangen te hebben dat je een dochter hebt van 1,5 jaar oud.
daarnaast ben ik dan niet in detail getreden over de leugens die haar moeder over mij heeft verteld; ik ben volgens haar erg agressief geweest (?) . dus ik denk dat je hier niet kan oordelen over of ik wel of niet genoeg hebt gedaan en de juiste keuzes hebt gemaakt. ook op advies van anderen heb ik een stap terug gedaan op bepaalde momenten. ik heb vaak genoeg contact gezocht en dat houd een keer op.
ivm je juridische advies; bedankt daarvoor.

ps ik zal voortaan condoom gebruiken
Laatst gewijzigd door AnteC op 10 jul 2018, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: opgelicht vanuit het buitenland

Bericht door Leermoment »

Ik snap best dat het een klote situatie is maar echt nuttige tips zullen schaars zijn. Ligt niet aan jou maar het is een complexe internationale kwestie en dit komt niet heel vaak voor. Zoek een goede advocaat in Nederland met verstand van Kroatisch familierecht en hou ons op de hoogte. Leren wij ook weer van😀.
AnteC
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018, 10:37

Re: opgelicht vanuit het buitenland

Bericht door AnteC »

Ok zal ik doen. Thnx
Plaats reactie