Verschil tussen erkennen en ouderlijk gezag

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

Verschil tussen erkennen en ouderlijk gezag

Bericht door sdwv »

Anonymous Geplaatst: 12 Nov 2005 05:20 pm Onderwerp: Verschil tussen erkennen en ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in rechten/plichten als je jouw kind heb erkend en geen ouderlijk gezag heb.
Ook niet getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap met elkaar heb.
Ik zit in de situatie, dat ik mijn kind erkend heb, maar het ouderlijk gezag dat ging ik t.z.t. wel doen, maar is er nooit van gekomen. Nu wil mijn vriendin niet meer dat ik ouderlijk gezag krijg.
Kind is nog geen 2 jaar.

Graag uw reaktie


Anonymous Geplaatst: 15 Nov 2005 03:00 pm Onderwerp: ouderlijk gezag/ erkennen

--------------------------------------------------------------------------------
U kunt bij de rechtbank om het gezamenlijk gezag vragen, hiervoor heeft u wel een advocaat nodig. Indien u nog een goed contact heeft met uw kind heeft u een redelijke kans van slagen.


Anonymous Geplaatst: 17 Nov 2005 08:13 am Onderwerp: Leuk antwoord, maar .....

--------------------------------------------------------------------------------
De vraag wordt niet beantwoord.
Namelijk het verschil in rechten en plichten tussen een kind erkennen en het ouderlijk gezag hebben.


Anonymous Geplaatst: 22 Nov 2005 02:04 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Bij mijn weten erken je je kind, en is het kind daarmee je erfgenaam. Het ouderlijk gezag moet je samen met de moeder vestigen bij de kantorrechter. Dan heb je ook samen invloed op het leven van je kind, nu heeft alleen de moeder dat. Regel het zo snel mogelijk: ik heb dat niet gedaan en nu, na het beeindigen van de relatie met de moeder zit ik daardoor in de grootste problemen....

"Vader met rug tegen muur"


Anonymous Geplaatst: 23 Nov 2005 08:23 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dank je voor jouw antwoord.


Veel succes en wijsheid gewenst


Anonymous Geplaatst: 29 Nov 2005 08:03 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Anonymous schreef:
Bij mijn weten erken je je kind, en is het kind daarmee je erfgenaam. Het ouderlijk gezag moet je samen met de moeder vestigen bij de kantorrechter. Dan heb je ook samen invloed op het leven van je kind, nu heeft alleen de moeder dat. Regel het zo snel mogelijk: ik heb dat niet gedaan en nu, na het beeindigen van de relatie met de moeder zit ik daardoor in de grootste problemen....

"Vader met rug tegen muur"


Het erkennen van je kind heeft niet zo zeer te maken met het feit of het je erfgename is, maar de erkennende ouder bevestigd hiermee dat het de biologische ouder is.

Als je het ouderlijk gezag krijgt of hebt, ben je naast de biologische ouder ook de wettelijke vertegenwoordiger van het kind.

Ouderlijk gezag hoef niet door beide ouders aangevraagd te worden!

In deze situatie is het normaliter zo dat de gezaghebbende ouder er mee moet in stemmen dat er een aanteking gemaakt word in het register om het ouderlijk gezag voor de andere ouder te verkrijgen.
Echter is het zo dat men de niet-gezaghebbende ouder ook alleen het ouderlijk gezag kan aanvragen op basis van artikel 6 en 8 van het EVRM.
Pluis de site er eens op na, daar staat beschreven hoe het werkt.


Anonymous Geplaatst: 29 Nov 2005 05:54 pm Onderwerp: geen gezamenlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
ik ben bezig met een advocaat om toch oudelijk gezag te krijgen
ik ben nooit getrouwd geweest.
recent heb ik bericht gehad van de Raad voor Rechtsbijstand.
zij schrijven:
DE TOEVOEGING IS AANGEVRAAGD VOOR RECHTSBIJSTAND IN EEN ZAAK OP HET GEBIED VAN HET PERSONEN- EN FAMILIERECHT WAARONDER DE KANTONRECHTER BEVOEGD IS KENNIS TE NEMEN VAN HET BETREFFENDE VEZOEK, DE VORDERING OF HET VERWEER. HET IS NIET AANNEMENLIJK GEWORDEN DAT DE ZAAK BIJZONDER FEITENLIJK OF JURIDISCH INGEWIKKELD IS.
DE RAAD ACHT RECHTZOEKENDE DAAROM IN STAAT DE BELANGEN (BIJ KANTONRECHTER) ZELF TE BEHARTIGEN (ART. 28 LID 1 C WRB / ART 6 LID 1A EN 2A, BRT).

mijn advocaat is hier niet mee eens , en geeft mij de volgende mogenlijk heden:
-- bezwaar aantekenen
-- zelf betalen (veel geld!!!)
-- zelf procederen zonder advocaat
-- het erbij laten zitten
ik ga proberen bezwaar aan te tekenen.
ik hou u verder op de hoogte.


KK Geplaatst: 20 Dec 2005 06:37 pm Onderwerp: Re: Verschil tussen erkennen en ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
anoniem schreef:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in rechten/plichten als je jouw kind heb erkend en geen ouderlijk gezag heb.
Ook niet getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap met elkaar heb.
Ik zit in de situatie, dat ik mijn kind erkend heb, maar het ouderlijk gezag dat ging ik t.z.t. wel doen, maar is er nooit van gekomen. Nu wil mijn vriendin niet meer dat ik ouderlijk gezag krijg.
Kind is nog geen 2 jaar.

Graag uw reaktie

Ik zit in het zelfde schuitje: belachelijk -> erkennen zou automatisch ouderlijk gezag moeten betekenen volgens de Wet !
Pas dan wanneer ouderlijkgezag ter discussie zou komen te staan -> via de rechter uit gezag worden ontheven -> kortom -> weer een mooie klus voor de gerechterlijke kwakzalverij !
Gesloten