Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Amber
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2018, 01:14

Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Bericht door Amber »

Hoi allemaal,

Ik ben dan wel geen "dwaze vader", maar ik hoop dat ik als vriendin van een gescheiden vader hier ook welkom ben. :wink:

Mijn vriend had ten tijde van de scheiding 2 eigen zaken in verschillende branches. De zaak waarmee hij een hoofdinkomen probeerde binnen te halen maakte jammer genoeg fors verlies. Zijn ex werkte toen 2 a 3 dagen (officieel 2 dagen en nam er zo veel mogelijk een extra dagje bij). Overigens tegen de wil van mijn vriend: ze had een paar jaar eerder een fulltime baan maar heeft deze zonder zijn medeweten om laten zetten in 2 dagen.
Ze hadden een samenlevingscontract en hebben dus zelf het ouderschapsplan gemaakt. Hierin is vastgelegd dat mijn vriend €25 per kind betaald + 50% van alle kosten voor school en hobby's. Partneralimemtatie is niet van toepassing.
Daarnaast staat erin dat er 1x per jaar wordt gekeken naar de hoogte van de kinderalimentatie.

Het huis is verkocht en hieruit heeft zij een bedrag gekregen met 4 nullen. Hij ook uiteraard, maar vanwege het verlieslijdend bedrijf heeft hij hiermee een lening afbetaald. Zij wilde wel delen in de baten maar niet in de kosten van zijn laatste baan.

Nu heeft hij sinds 2 maanden weer een baan in loondienst. Zij vraagt continue of hij al werk heeft en hij ontkent. Hij heeft nog geen huis en zou dus de jackpot moeten betalen, terwijl ze ook al zoveel geld uit het huis heeft gekregen en nog steeds 5 dagen thuis zit ipv 5 dagen werkt.
Hij is er financieel nu weer een beetje aan het bovenop komen na een half jaar geen inkomen te hebben gehad.

Ik ben bang dat zij vroeg of laat een rechtzaak begint en hij met terugwerkende kracht moet terugbetalen. Kan dit? Is hij verplicht te zeggen dat hij werk heeft? Uit vrije beweging of alleen als zij erom vraagt? Mag hij eisen dat zij meer gaat werken?

Er zit trouwens een rechtzaak aan te komen omdat zij zonder goed overleg is verhuisd. Hij weigert de kinderen mee te laten verhuizen tenzij zij hem tegemoet komt. Dit betreft o.a. het naar school brengen van de kinderen op maandagmorgen. Heel lastig als je niet kan aangeven dat je werkt. Ik vraag mij ook af of als een rechtszaak gaat over verhuizen er de verandering van de hoogte van kinderalimentatie bij kan worden gehaald als dan blijkt dat hij werk heeft?

Wat te doen? Toch eerlijk zijn en risico lopen dat hij straks weer blut is?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Bericht door Leermoment »

Pfff, lastig. Ik zeg altijd dat je eerlijk moet zijn. Echter is mijn ex dat niet en heeft mij zo veel geld afgetroggeld. Teveel betaalde alimentatie hoeft zij niet terug te betalen van de rechter omdat zij dan in de financiële problemen kan raken??? Wel kon zij €700,- per maand aan de bank betalen voor een gezamenlijk krediet en heeft mij aangeboden om geld van haar te lenen. ( nee, niet aardig bedoeld maar verhaal gaat nu niet om mij😀) Dus eerlijk zijn is niet altijd verstandig. Suc6 ermee.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Bericht door mrniemand »

Amber schreef: 31 mei 2018, 01:45 ...
Er zit trouwens een rechtzaak aan te komen omdat zij zonder goed overleg is verhuisd. Hij weigert de kinderen mee te laten verhuizen tenzij zij hem tegemoet komt. Dit betreft o.a. het naar school brengen van de kinderen op maandagmorgen. Heel lastig als je niet kan aangeven dat je werkt. Ik vraag mij ook af of als een rechtszaak gaat over verhuizen er de verandering van de hoogte van kinderalimentatie bij kan worden gehaald als dan blijkt dat hij werk heeft?

Wat te doen? Toch eerlijk zijn en risico lopen dat hij straks weer blut is?
Allereerst welkom en natuurlijk willen wij je graag voorzien van advies.

Zoals eerder aangegeven is het idd.een lastig materie als het gaat om al dan wel of niet eerlijk te zijn m.b.t. het financieel aspect.
Zelf denk ik altijd aan 'eerlijkheid doet het langst' ,maar dit kan ook weer leiden dat het je ook heel erg duur komt te staan doordat je vriend nog meer alimentatie moet gaan betalen. Heel moeilijk dit. Het is een kwestie van een persoonlijk beslissing maken op basis van vele aspecten overweging zoals bijv. zijn je vriend en haar ex 'on speaking terms', of is er sprake van enige rancune, hoe groot is de risico dat er vanuit zijn ex een zaak wordt aangespannen, is er financiele ruimte om 'ietsjes meer' te betalen (om zijn ex toch maar een beetje tegemoet te komen), aan wat voor alimentatiebedrag moet je denken als dit door een instantie zoals de LBIO of door een advocaat laat berekenen? etc etc.

Als het gaat om de beslissing vanuit de rechtbank om met terugwerkende kracht iets terug moet betalen, de resultaten zijn m.i. alles behalve consistent. Bij de ene zaak is dat wel het geval, bij de andere niet. Maar zoals je zelf stelt, als er dan toch een rechtszaak komt waarbij een advocaat een rol gaat spelen dan zou ik allereerst die vraag/jullie situatie aan deze advocaat voorleggen, immers hij/zij dient jouw vriend zijn belangen te behartigen.

Heel veel succes.

Vrg,
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Bericht door bliep »

Beste Amber,

Ik kan uit je bericht niet goed duidelijk krijgen waarom er mogelijk een rechtzaak komt m.b.t de verhuizing. Zijn de kinderen wellicht ook naar een andere school gegaan dan?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Inkomen verzwijgen voor ex strafbaar?

Bericht door ll2014 »

Amber schreef: 31 mei 2018, 01:45 Is hij verplicht te zeggen dat hij werk heeft? Uit vrije beweging of alleen als zij erom vraagt? Mag hij eisen dat zij meer gaat werken?
Hij is wel verplicht om zijn inkomen door te geven, maar als hij dat niet doet, zal ex uiteindelijk naar de rechter moeten stappen om dit af te dwingen. uit vrije beweging hoeft hij dus niets te doen.
Eisen dat een ander meer gaat werken kan je vergeten, alleen als de ander minder is gaan werken na de scheiding, kan dat gezien worden als verwijtbaar inkomensverlies.
Plaats reactie