Semantiek - 'ouderschapsregeling'?

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Semantiek - 'ouderschapsregeling'?

Bericht door Jens »

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer mij de huidige terminologie tegenstaat. Woorden die gebruikt worden om het contact met de andere ouder aan te duiden, scheppen zonder uitzondering een beeld van deze ouder als de mindere.

Neem nu 'omgangsregeling'. Het is toch van den zotte om dit woord te gebruiken in relatie tot je eigen kind? Om van 'bezoekregeling' maar niet te spreken (dat woord is gelukkig aan het verdwijnen). Maar ook 'zorg- en contactregeling' heeft altijd betrekking op de ouder (meestal de vader) die de kinderen het minste ziet. Dat is tenminste de connotatie die ik inmiddels heb: deze 'zorg- en contactregeling' impliceert dat voor 1 ouder iets geregeld moet worden - de andere ouder is/blijft 'gewoon' ouder. De termen die we gebruiken hebben m.i. veel invloed op de beslissingen die genomen worden na een scheiding. De huidige termen werken de status quo in de hand. Andere termen gebruiken leidt misschien op termijn tot omdenken bij rechters, hulpverlening, en de maatschappij in het algemeen.

Zou het daarom niet veel beter zijn om te spreken van een 'ouderschapsregeling'? Dat raakt namelijk de kern van de zaak, namelijk dat je ouder wil blijven van je kind. Je wil niet alleen 'contact' of 'omgang' of 'zorg', maar je wil ouder kunnen blijven. Natuurlijk impliceert ouderschap o.a. contact en zorg, en daar dien je dan ook afspraken over te maken, die je vastlegt in het 'ouderschapsplan'. Maar het ouderschap an sich hoort m.i. voorop te staan, vandaar mijn voorkeur voor 'ouderschapsregeling' - voor beide ouders. Dus niet de vader krijgt een regeling, maar de ouders krijgen een regeling (of spreken deze af).

(overigens ben ik voorstander van in principe 50/50, tenzij ex-partners in overleg andere afspraken maken over de invulling van het ouderschap, of tenzij er sprake is van misbruik/mishandeling).
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Semantiek - 'ouderschapsregeling'?

Bericht door Leermoment »

Je hebt een punt maar door het eea anders te verwoorden los je de problemen niet op. Zelf ben ik ook voorstander van 50/50 maar helaas in mijn geval niet mogelijk. Ex wil wel ( zegt ze ) maar het is gewoonweg niet mogelijk. Dat is ontzettend klote.
Plaats reactie