Moeder in gevangenis en nu?

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Vrolijk123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2018, 20:39

Moeder in gevangenis en nu?

Bericht door Vrolijk123 »

Het klinkt als een slecht verhaal maar helaas is het toch aan de hand.. mijn ex moet voor een half jaar de gevangenis in..
Hoe zit het nu met ons kind? Vanaf de geboorte draag ik elk weekend vr/zo zorg voor hem. Nu 1,5 jaar verder gebeurt dit.

Ik heb hem wel erkend alleen kreeg nooit gezag.. en heb deze ook niet aangevraagd omdat ik bang was dat ze dan vraak zou nemen via mijn kind. Wat kan ik nu verwachten? Moet ik gezag aanvragen? Kan ik nu zorgen dat ik de gehele voogdij krijg?

Ik ben 23 jaar, woon bij mijn ouders omdat ik spaar voor een huis ik kom uit een normaal gezin en heb een vast contract 40 uur per week.. hij heeft hier alles wat hij nodig heeft kwa zorg en eigen kamer enz..

Reden dat ik dat erbij voeg is omdat het misschien punten zijn waarmee ik kan laten zien dat ik stabiel genoeg ben om hem bij mij/ons op te laten groeien voor nu.

Weet iemand wat ik moet regelen, krijg ik hulp en uitleg en of waaf kan ik dat vinden..

Mijn moeder wilt haar baan opzeggen om ook zorg te kunnen dragen.

Mijn vraag is inieder geval, wat staat ons te wachten?


Heel erg bedankt alvast
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Moeder in gevangenis en nu?

Bericht door Zus »

Het lijkt me dat je allereerst in gesprek zal moeten met je ex: hoe ziet zij het voor zich? Wellicht is het mogelijk om afspraken met haar te maken.

Is de omgang trouwens door de rechter vastgelegd? Dan moet je ex zich daar in ieder geval gewoon aan houden.

Ik kan me voorstellen dat je je kind liever bij jouzelf zou laten wonen, in ieder geval gedurende dat half jaar. Als je gezag zou hebben, zou het voor de hand liggen dat je kind gedurende die periode bij jou verblijft. Als je er met de moeder niet uitkomt, lijkt mij dat de enige mogelijkheid is om een advocaat in te schakelen. Dat zal je niet in dank worden afgenomen, maar goed....
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Moeder in gevangenis en nu?

Bericht door mrniemand »

Een slecht verhaal zeg, sterkte.

Concreet: wat wil jij en je ondersteunende ouders? Naar welke situatie wil jij als ouder van je kind heen?
Wat moeder wil lijkt m.i. er in deze situatie niet echt aan toe doen, althans niet in deze fase.
De prioriteit zou zijn:
1) neem zsm contact op met je advocaat, start het traject waarbij je de rechtbank verzoekt voor gezag omtrent jullie kind;
2) veiligheid, rust, regelmaat, stabiliteit, duidelijkheid en vooral vertrouwdheid bieden aan jullie kind, en aangezien moeder dit in deze fase niet kan bieden... Als jij en je ouders dit jullie kind kunnen bieden dan z.s.m. en zo duidelijk mogelijk kenbaar maken aan je advocaat en de instanties die betrokken gaan worden. Houd rekening dat je wel het een en ander moet kunnen aantonen van hetgeen je stelt te kunnen bieden aan jullie kind.

Vroeger deed men nogal moeilijk als je geen eigen huishouden had, maar aangezien de huidige tijd het zeer moeilijk is om als alleenstaande de hoge huurprijs van een vrije-sector woning te betalen danwel de verhitte koopsector, lijkt mij dat de betreffende instantie(s) jou dat niet kwalijk gaan nemen. Mijn boodschap is: hoe meer je (aantoonbaar) te bieden hebt aan jullie kind, des te meer (over het algemeen, uitzonderingen nagelaten) je invloed hebt op de regie omtrent deze nare situatie.

Heel veel succes en sterkte.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie