In de knoop

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
e.k.
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2018, 12:42

In de knoop

Bericht door e.k. »

Beste lezer,

Ik zit vreselijk in de knoop. En ik hoop dat er iemand is die mij kan adviseren. Mijn ex is in mijn ogen iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Sinds de geboorte van onze dochter in 2010 is onze relatie veranderd van harmonieus naar tegen elkaar. Voor mijn gevoel deed ik alles om iedereen gelukkig te houden in die relatie. De zorg voor onze dochter, zorg voor mijn ex, maar vergat mezelf. Hierdoor is er een soort van angststoornis ontstaan bij mij waardoor ik overleggen met haar bijna een traumatische ervaring vind. Echter, dit is wel nodig met het co-ouderschap. Ik krijg verwijt na verwijt. Alles is mijn schuld en wat ik ook doe, het is nooit goed of goed genoeg, nooit zoals zij het zou willen. Althans, zo komt het op me over. Elk telefoon gesprek verzandt in dreigementen, opdrachten en verwijten. En mijn schrik reactie is: verstarren en verstijven. Het laatste dieptepunt is dat mijn kwaliteiten als vader in twijfel worden getrokken en dat ik zelfs moet twijfelen of ik wel de vader ben... Dat raakt me tot in het diepste van mijn ziel.

Ik heb mijn advocaat al op de hoogte gesteld, maar juridisch zal er weinig aan de hand zijn. Zo slim is mijn ex ook wel.

Co-ouderschap lijkt niet te werken op deze manier maar ik sta voor mijn gevoel heel slecht om op eigen gelegenheid naar de rechter te stappen. En ik wil zo graag nog voldoende invloed hebben op de opvoeding, dat ik te bang ben om een omgangsregeling te treffen. Dat heb ik niet als er een weekendregeling wordt getroffen en als ik ga voor een omgangsregeling voor moeder, dan blijft het leven een hel... Zij zal dat nooit accepteren.

Heeft iemand een briljante ingeving??? Want ik ben redelijk wanhopig.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: In de knoop

Bericht door Leermoment »

Pfff, altijd weer lastig en erg vervelend voor je. Zelf heb ik ook te maken met een ex die NPS heeft. Er staat een topic op dit forum over communicatie en neutraliteit. Even zoeken en je vindt een heel interessant topic welke je zeker moet lezen.

Dat je onzeker wordt van je ex begrijp ik wel. Een narcist kan heel overtuigend zijn, mede omdat zij zelf heilig geloof heeft in haar gelijk. Erg moeilijk om mee om te gaan en bijna onmogelijk om dit te gebruiken in een rechtszaak. Zelf telefoneer ik niet met mijn ex, gaat alles via whatsapp en mail. De beschuldigingen van mijn ex leg ik naast mij neer en probeer mijn leven weer op te pakken.

Je ziet dat co ouderschap niet gaat werken dus zou je kunnen kijken naar welke omgangsregeling wel haalbaar zou zijn voor jullie beide. Wellicht zou mediation of ouderschapsbemiddeling een hulpmiddel kunnen zijn.

Kortom, communicatie zoveel mogelijk via mail of whatsapp zodat je bewijs hebt van wat zij zegt. En lees het topic over communicatie en neutraliteit. Suc6 ermee.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: In de knoop

Bericht door Leermoment »

Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: In de knoop

Bericht door mrniemand »

Beste lotgenoot,

Heel vervelend voor jullie dochter en voor jou.
Een 'goede' zaak dat je bij ons bent en om advies vraagt, die hebben we allemaal nodig.

Je gaat als ik je omschrijving van de moeder lees een moeizaam traject tegemoet. Wil je hier 'goed' uitkomen voor jezelf en voor juillie dochter: let dan goed op je welzijn en gesteldheid (in jouw geval is mijn mening: zoek hulp en werk aan je jezelf is prio 1 en niet - de opvoeding van - je dochter). Daarnaast verdiep jezelf in de jurdische aspecten van een conflictscheiding, kennis van het proces van familierecht werkt in jouw eigen voordeel (en scheelt soms de inzet van een dure advocaat).

Vergeet het gegeven dat de moeder allerlei psychische problematiek heeft, mijn eigen ervaring is dat men er in eerste instantie weinig mee doet omdat de moeder meestal als de hoofdopvoeder gezien wordt, vaders hebben over het algemeen zelfs anno 2018 een achterstand t.o.v. moeders als het gaat om de positie als ouders... zolang het met jullie dochter 'goed' gaat, dus niet fysiek mishandeld wordt en/of blootgesteld aan drugs of door de moeder de prostitutie in gedwongen wordt of geen objectieve zorgmeldingen omtrent je dochter haar thuissituatie bij haar moeder, dan heb je inprincipe niks.

'Accepteer' dat je van alles verweten wordt, maar nog belangrijker is: choose your 'battles'.
Concentreer je op jouw eigen leven, daar heb je grip op. Naar welke situatie wil je naar toe (rekening houdend met een niet meewerkende moeder)? Co-ouderschap is wellicht een no-go, wat is een voor jou een goed haalbaar alternatief om toch een band met jullie dochter op te bouwen? De gedragingen en verwijtingen vanuit moeder heb je geen 'controle' op, maar andere (nog belangrijkere zaken) wel, zoals zelf een behandeltraject in gaan voor je eigen problematiek en er goed, sterker dan wel beter uit komen. Dit is in je eigen belang maar indirect wel degelijk ook in belang van jullie dochter.

Je staat er niet alleen voor, maar het is wel iets wat je wel je eigen moet maken... succes en stel gerust vragen.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie