Onkostenvergoeding bijgerekend bij alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Wkw90
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2018, 11:30

Onkostenvergoeding bijgerekend bij alimentatie

Bericht door Wkw90 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag, ik ben chauffeur en ben ook al knap opgelicht door de mediator die zognaamd onpartijdig zou zijn.
In de berekening van de KA is geen rekening gehouden met het feit dat mijn ex allerlei toeslagen zou krijgen.
Nu is in de berekening wel mijn overuren mee genomen van de afgelopen jaren toen ik hard moest werken om schulden af te betalen. Deze uren maak ik al niet meer, daarbij komt ook dat de onkostenvergoeding mee zijn genomen in de berekening.. Nu hoorde ik van iemand dat dit niet mee genomen zou mogen worden in de berekening.. weet iemand hier meer van?

En hoe zou het in zijn werk gaan als ik alles wil laten herberekenen. Ik ben in de tussen tijd wel getrouwd en mijn vrouw en ik hebben ook nog een kinderwens waar we hard aan aan het werken zijn ;) dus nog even bekijken of het wijs is om de herberekening pas door te zetten wanneer daadwerkelijk een zwangerschap bekend is..

Zou het rendabel zijn om te laten herbekenen aangezien ex wat meer is gaan werken en de toeslagen ontvangt?
Mijn vrouw werkt maar heeft nog een zeer laag inkomen door startende onderneming en een klein inkomen uit uwv...
Ik hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft want ik heb steeds meer het gevoel dat mn ex hard lacht en ik mezelf suf mag werken om nog rond te komen... :( (en ook over de onkosten vergoeding, dit vraag ik me echt heel erg hard af of dit wel klopt dat dit mee genomen is in de berekening......)

Wie o wie kan mij helpen!?!?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Onkostenvergoeding bijgerekend bij alimentatie

Bericht door Leermoment »

Je kan een nieuwe berekening laten maken met de gegevens die bij jou bekend zijn. Daaruit komt een redelijk nauwkeurig bedrag. Dan kan je bepalen of je alle juridische kosten wil maken om de alimentatie omlaag te krijgen. Suc6 ermee.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onkostenvergoeding bijgerekend bij alimentatie

Bericht door ll2014 »

Wkw90 schreef: 05 jan 2018, 11:38 daarbij komt ook dat de onkostenvergoeding mee zijn genomen in de berekening.. Nu hoorde ik van iemand dat dit niet mee genomen zou mogen worden in de berekening.. weet iemand hier meer van?.
De tremanormen zeggen er het volgende van:
30.
Rapport Expertgroep Alimentatienormen
versie januari 2018
b.
Onkostenvergoedingen
Onkostenvergoedingen worden niet bij het inkomen opgeteld, tenzij deze als
bovenmatig aangemerkt
moeten worden. Van geval tot geval zal moeten
worden beoordeeld of de onkostenvergoeding
(gedeeltelijk) als verkapt
inkomen is aan te merken. Daarbij zal rekening gehouden moeten worden
met het feit dat meestal niet precies is aan te geven waaruit de maandelijkse
beroepskosten bestaan.
In geval van een vergoeding voor noodzakelijke
beroepskosten worden extra kosten alleen in aanmerking
genomen voor zover
de vergoeding aantoonbaar ontoereikend is.
en
49 Belaste onkostenvergoedingen
Het wel of niet belast zijn van een onkostenvergoeding kan afgeleid worden uit de
salarisspecificatie.
Aan het feit dat de onkostenvergoeding fiscaal wordt belast kan niet
zonder meer de conclusie worden
verbonden dat het gaat om
verkapt inkomen.
Echter tremanormen zijn niet meer dan aanbevelingen en de rechter mag er vanaf wijken.
Ook in mijn geval werd mijn onkostenvergoeding bij mijn inkomen opgeteld voor de draagkrachtberekening, ondanks het feit dat de onkostenvergoeding voor mobiliteit zelfs onvoldoende was om de kosten te betalen.
Daarentegen werd vermogen van mijn ex buiten beschouwing gelaten omdat ze er zogenaamd niet aan zou kunnen komen.

Helaas is rechtvaardigheid iets heel anders dan rechtsspraak...
Plaats reactie