Bijstandsnorm in KA alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Jack
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2017, 12:35

Bijstandsnorm in KA alimentatie

Bericht door Jack »

Hallo,

Ik heb 2 kinderen van mijn ex vrouw waar KA over betaald moet worden.
Mijn zoon moet is 9 en mijn dochter 18 jaar (onderhoudsbijdrage) dochter is ook naar advocaat gegaan.

Ik woon alweer 9 jaar samen met mijn huidige vriendin en wij samen hebben 2 kinderen.

Nu vind ik het heel logisch om de KA te berekenen op basis van het gezinsinkomen en daarbij behorende gezinskosten en bijstandsnorm van gezin.

Momenteel wordt alles berekend op alleenstaand en worden alle kosten gehalveerd.

Maar als ik naar het Tremarapport kijk zie ik dat ze uitgaan van 3 verschillende bijstandnormen; alleenstaand, alleenstaande ouder, en gehuwd.

Ik heb net 3 jaar wsnp achter de rug, door de hoge advocaatkosten afgelopen jaren. En ik wil dan ook dat het nu eerlijk en redelijk wordt berekend zoals het ook echt is.

Iemand advies ? Kan ik een verzoek dan doen bij haar advocaat, om de berekening te maken volgens gezinsinkomen? (ik heb namelijk zelf geen advocaat meer)

Alvast bedankt.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Bijstandsnorm in KA alimentatie

Bericht door BetsLenie »

Het LBIO kan wellicht een berekening maken voor 50 euro meen ik.
Succes
Marco1975
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2017, 09:08

Re: Bijstandsnorm in KA alimentatie

Bericht door Marco1975 »

De vraag is echter of 1 van de twee dan wel al zijn of haar inkomensgegevens oplepelt. Denk hierbij aan jaaropgave's maar ook niet te vergeten de belastingaangiftes. Mijn ex heeft twee procedure's gestart en is niet eerlijk over haar inkomen. Hoef niet te vertellen dat als de gegevens niet kloppen er ook geen eerlijke berekening uit voort zal vloeien.

Kijk dus uit !
Jack
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2017, 12:35

Re: Bijstandsnorm in KA alimentatie

Bericht door Jack »

Berekening is gemaakt door het LBIO. Daarbij zijn 3 draagkrachtberekeningen gemaakt 1 van mij, 1 van mijn vriendin en 1 van mijn ex.

(ex is het niet eens met berekening LBIO) dus vandaar dat haar advocaat nieuwe berekening maakt.

Maar wat ik wil weten is het mogelijk dat de inkomens van mij en mijn vriendin worden opgeteld en dan de totale kosten (huur/zorg) worden meegerekend ?
Dus eigenlijk zoals het nu gewoonlijk bij ons financieel ook gaat, alles is 1 pot en niet 2 afzonderlijk.

Momenteel wordt de in de berekening een bijstandsnorm aangehouden voor alleenstaande € 973,- met daarbij 50% huurkosten en 50% zorgkosten.
Ik zou graag zien dat er wordt gerekend met een bijstandsnorm van € 1403,- en dan 100% huur en zorgkosten.

In mijn ogen is dat het eerlijkst aangezien dat ook de cijfers zijn die maandelijks bij ons binnen komen en uitgaan ?

Of denk ik nou zo raar ?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Bijstandsnorm in KA alimentatie

Bericht door BetsLenie »

Wij kunnen inmiddels zelf een berekening (handmatig) maken zodat we in elk geval alles kunnen controleren en vooraf weten wat er uit moet komen. We doen dat aan de hand van de volgende gegevens die in deze pdfs staan op deze website: https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocat ... ormen.aspx
Zoek het tremarapport januari 2017 en de bijlage voor 2017 waar nog meer uitleg in staat.

Met wat geduld kun je dit lezen of vraag er hulp bij van iemand die ook een belastingbiljet kan invullen. Dan ga je zelf
begrijpen wat kan en mag en wat de regels zijn.
Plaats reactie