Beschrijving situatie en enkele vragen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Zoeken1985
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2017, 22:32

Beschrijving situatie en enkele vragen

Bericht door Zoeken1985 »

Hoi allemaal,

Enkele weken terug had ik een duw en trek conflict met mijn echtgenote, waarbij zij het nodig vond de politie in te schakelen. Wij hebben toen allebei ons verhaal gedaan en ik heb aangegeven, dat ik ook aangifte doe als zij aangifte doet. Uiteindelijk heeft zij geen aangifte gedaan, maar zij heeft wel direct besloten om met de 3 kinderen naar haar familie te gaan zo’n 100 km verderop. Ik had gebaseerd op uitspraken die zij eerder had gedaan, het vermoeden dat zij aan het wachten was op -en zelfs zoekende naar- zo’n conflict om de boel te laten escaleren en zodoende mij in de hoek te laten zetten als gevaarlijke, agressieve man. Ik heb de politie ook aangegeven dat zij hoogstwaarschijnlijk de melding heeft gedaan om die later te gebruiken bij een eventuele echtscheidingsprocedure.

Na circa een week ontving ik inderdaad een brief van haar advocaat waarin staat dat mijn vrouw een echtscheidingsprocedure start. De advocate verzoekt om mijn inkomensgegevens om de draagkracht te bepalen voor alimentatie. Verder is een brief bijgevoegd aan de rechtbank waarin staat dat mijn vrouw slachtoffer is van huiselijk geweld en dat zij zich op een geheim adres bevindt -terwijl ik 99 % zeker ben van bij welk familielid ze verblijft- met de kinderen omdat zij erg bang is voor mij. Omdat de kinderen [die overigens nog niet leerplichtig zijn] nu niet naar school kunnen, verzoekt zij het huurrecht [met uitsluiting van mij] van onze woning zodat de kinderen weer hun dagelijkse ritme en school op kunnen pakken. Verder schat zij dat ik 75 euro per kind aan alimentatie kan voldoen.

Ik heb een aantal vragen naar aanleiding hiervan:
- 1 Ik ben niet van plan om haar advocaat wat te sturen en zoals ik heb begrepen is dat ook niet verplicht voor mij. Ik ben ook niet van plan om nu direct een advocaat in te schakelen. Ik wil wachten tot ik een oproep krijg van de rechtbank voor een zitting en ondertussen zaken uitzoeken zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Is dit verstandig? En komt die oproep als een aangetekende brief?
- 2 Ik zit momenteel in de WW en die stopt half april. Ik heb geen problemen met het betalen voor onderhoud van mijn kinderen. Echter, wil ik dat men direct uitgaat van de uitkering die ik binnenkort toch zal hebben, anders moet ik later weer een verlaging regelen. Is het mogelijk zo’n zitting te laten uitstellen en is een advocaat noodzakelijk om dat te verzoeken? Of zal de rechter met spoed een oordeel willen vellen, omdat het toch gaat om voorlopige voorzieningen?
- 3 Ik wil binnenkort met mijn vrouw een gesprek aangaan en vermelden dat als ik het huis uit gegooid wordt, dat ik dan geen adres heb om een uitkering aan te vragen. Hierdoor kan ik geen alimentatie bijdragen en dat is ten nadele van haar. Verder heeft zij in het verleden aangegeven dat zij bij een scheiding dit huis een paar maanden wil houden, zodat zij op huizen kan reageren in de stad van haar ouders/familie en dan zegt ze het huis op als ze iets geschikts gevonden heeft [puur als luxe dus en jij als man kan de pot op zonder huis]. Daarom wil ik enige druk zetten, dat ik dan in de toekomst geen toestemming zal geven voor haar verhuizing omdat dit mijn omgangsregeling en relatie met de kinderen zal belemmeren. De optie is nu verhuizen en het huis voor mij laten, of verplicht hier blijven.
- 4 Ik heb ook nog een studieschuld bij DUO. Die zal dan toch ook gedeeld moeten worden aangezien we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen? Verder had ik eerder uitstel aangevraagd waardoor ik pas over circa een jaar hoef te beginnen met afbetaling. Of is het verstandiger om nu alvast maandelijks de schuld af te betalen, of wordt daar geen rekening mee gehouden in het bepalen van mijn draagkracht voor KA en PA?
- 5 Er zijn 3 kinderen en ik wil verzoeken om co-ouderschap. En is het mogelijk dat kinderen gesplitst worden tussen ouders. Dus bijvoorbeeld twee volledig bij haar en een bij mij wonend [los van of dit goed is voor het kind zelf]?
- 6 Kent er iemand een geschikte advocaat in Utrecht en nabije omgeving?

Alvast dank voor het lezen van mijn verhaal en ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Beschrijving situatie en enkele vragen

Bericht door Onmacht »

Verder is een brief bijgevoegd aan de rechtbank waarin staat dat mijn vrouw slachtoffer is van huiselijk geweld en dat zij zich op een geheim adres bevindt -terwijl ik 99 % zeker ben van bij welk familielid ze verblijft- met de kinderen omdat zij erg bang is voor mij.
Dit is helaas de wijze waarop (m.i. slechte) advocaten te werk gaan (ze horen immers te deescaleren..). Weet je zeker dat je ex niet alsnog aangifte heeft gedaan?? (dat heeft haar advocaat obv deze brief ongetwijfeld aangeraden...)
Houd er rekening mee dat een civiele rechter inprincipe niet aan waarheidsvinding doet, MAAR ook dat je als man eigenlijk al met 1-0 achterstaat. Met dit gegeven 2-0 bij de RvK (ook aanwezig bij zitting)... Wellicht dat jij daarom gewoon aangifte moet doen van geweld van je ex.
1 Ik ben niet van plan om haar advocaat wat te sturen en zoals ik heb begrepen is dat ook niet verplicht voor mij.
Nee je bent hier niet toe verplicht, maar later in de rechtbank wel dus kun je het net zo goed nu doen (medewerking wordt nu eenmaal hoger ingeschat dan tegenwerking) Wel op voorwaarde dat zij of haar advocaat jou ook haar inkomensgegevens verstrekt. Overigens zijn jullie fiscaal partners dus is het eenvoudig om dit van elkaar bij de BD op te vragen ;)
Ik wil wachten tot ik een oproep krijg van de rechtbank voor een zitting en ondertussen zaken uitzoeken zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Is dit verstandig? En komt die oproep als een aangetekende brief?
Als je in de WW zit, heb je mogelijk ook recht op een toevoeging (je inkomen wijkt immers zeker 15% van toetsingsjaar (=huidig fiscaal jaar -2)) en dan zijn je kosten zeer beperkt (eenmalig enkele honderden euro's). M.i. geen meerwaarde om te wachten, in tegendeel zelfs. M.i. hoe dan ook verstandiger een eigen advocaat zsm te laten aansluiten. Kosten gaan nu eenmaal voor de bate uit... En een intakegesprek is gratis...
2 Echter, wil ik dat men direct uitgaat van de uitkering die ik binnenkort toch zal hebben, anders moet ik later weer een verlaging regelen.
De rechter zal uitgaan van jouw (en je ex) inkomen op het moment van scheiding Heb je dan dus weer een baan dan zal dus ook dat inkomen gelden.
Is het mogelijk zo’n zitting te laten uitstellen en is een advocaat noodzakelijk om dat te verzoeken? Of zal de rechter met spoed een oordeel willen vellen, omdat het toch gaat om voorlopige voorzieningen?
Ligt aan het verzoekschrift... Indien er om een voorlopige voorziening is gevraagd, mag je er van uitgaan dat er binnen 8 (wellicht 10) weken na indiening een zitting zal zijn. Hierbij mag je vooraf verhinderingsdata indienen. Overigens zal je waarschijnlijk ook gevraagd worden of je een mediationtraject wilt volgen.
3 Ik wil binnenkort met mijn vrouw een gesprek aangaan en vermelden dat als ik het huis uit gegooid wordt, dat ik dan geen adres heb om een uitkering aan te vragen. Hierdoor kan ik geen alimentatie bijdragen en dat is ten nadele van haar. Verder heeft zij in het verleden aangegeven dat zij bij een scheiding dit huis een paar maanden wil houden, zodat zij op huizen kan reageren in de stad van haar ouders/familie en dan zegt ze het huis op als ze iets geschikts gevonden heeft [puur als luxe dus en jij als man kan de pot op zonder huis]. Daarom wil ik enige druk zetten, dat ik dan in de toekomst geen toestemming zal geven voor haar verhuizing omdat dit mijn omgangsregeling en relatie met de kinderen zal belemmeren. De optie is nu verhuizen en het huis voor mij laten, of verplicht hier blijven.
Ik kan je argumentatie niet volgen.... Als ze nu verhuist, geef je wel toestemming? Zo ja, kun je co-ouderschap (als in 50/50) met 100km afstand echt vergeten... Wat m.i. slim zou zijn is haar inderdaad zsm laten terugkeren en sowieso iedere toestemming voor een verhuizing over een dergelijke afstand in te trekken (en ook nooit te geven, bewijslast voor noodzaak ligt dan bij de je ex, bovendien moet ze dan rekening houden met jouw belangen als andere ouder)
Maw en als het echt om (oa tijd met) je kids gaat, zoek een tijdelijk onderkomen - vriend, familie, kamer whatever. Waar mogelijk afspreken wanneer jij zorg over de kinderen hebt in jullie huidige woning en de kids dus niet hoeven wisselen.
4 Ik heb ook nog een studieschuld bij DUO. Die zal dan toch ook gedeeld moeten worden aangezien we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen? Verder had ik eerder uitstel aangevraagd waardoor ik pas over circa een jaar hoef te beginnen met afbetaling. Of is het verstandiger om nu alvast maandelijks de schuld af te betalen, of wordt daar geen rekening mee gehouden in het bepalen van mijn draagkracht voor KA en PA?
Inprincipe is jouw schuld bij gemeenschap van goederen ook haar schuld... Pin je daar niet op vast overigens want uitzonderingen zijn mogelijk aangezien rechters soms nogal krom zijn. Hoe dan ook wordt rekening gehouden met aflossing van schulden bij KA en PA aangezien deze van invloed zijn op draagkracht.
5 Er zijn 3 kinderen en ik wil verzoeken om co-ouderschap. En is het mogelijk dat kinderen gesplitst worden tussen ouders. Dus bijvoorbeeld twee volledig bij haar en een bij mij wonend [los van of dit goed is voor het kind zelf]
Splitsen? Het komt voor, maar zeer zeer zelden. Helemaal wanneer dit ook betrekking heeft op verdeling van zorg/omgang. Hoofdverblijf op papier (dus zonder gevolg voor zorg/omgang) splitsen ivm bijv. kinderbijslag is redelijker (maar helaas nog steeds ongebruikelijk) zeker bij een gelijke verdeling van zorg/omgang.
Kent er iemand een geschikte advocaat in Utrecht en nabije omgeving?
Een advocaat werkt in mijn ogen landelijk. Gezien je situatie (oa geweld opmerking) wil je niet 'een' advocaat, maar een goede... Ongeacht de advocaat, je gaat echt niet wekelijks op de koffie. Meeste contact verloopt toch per mail en telefoon. Staar je dus niet blind op waar een advocaat is gevestigd, maar meer hoe goed deze is en of je er 'all the way' (dus Hoge Raad) mee kan gaan. Onze vrienden van de stichting in Den Haag (Wigman, Sardjoe & van Weegberg) zijn dan ook zeker aan te bevelen.
Zoeken1985
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2017, 22:32

Re: Beschrijving situatie en enkele vragen

Bericht door Zoeken1985 »

>> Onmacht.

Door tijdgebrek ben ik er niet aan toe gekomen te reageren op jou, wellicht kom ik daar later nog aan toe. Echter, wilde ik je alvast danken voor je tijd en adviezen die welzeker van nut zijn voor mij.
Plaats reactie