Mag de kinderbehoefte opnieuw worden berekend?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2017, 09:17

Mag de kinderbehoefte opnieuw worden berekend?

Bericht door Peer »

Goedendag,

Mijn exvrouw heeft een advocaat ingeschakeld voor een verhoging van de kinderalimentatie.

De draagkrachtberekening die gemaakt is klopt, de uitkomst is dezelfde als ik heb laten maken door het LBIO.

Waar het alleen mis gaat volgens mij is het volgende.

in 2012 is de kinderbehoefte berekend op 212 euro per kind, echter had mijn ex een groot deel van haar inkomsten niet doorgegeven aan onze gezamenlijke advocaat. helaas heb ik dit toen gemist.

De advocaat die zij nu in heeft geschakeld heeft nu een herberekening gemaakt van de kinderbehoefte, nu met haar achtergehouden inkomen (na de scheiding is mijn exvrouw gestopt met werken, op dit moment is er geen inkomen meer, wel woont ze samen met haar nieuwe partner)

De kinderbehoefte is nu van 212 euro per kind verhoogd naar 415 euro per kind.

Op dit moment betaal ik incl. indexatie 190 euro per kind per maand, volgens de nieuwe berekening kan ik 204 euro per kind betalen.

Waarom zoveel moeite voor 14 euro per kind per maand?

Als de kinderbehoefte niet aangepast wordt, dan mag ik de 15% zorgkorting van de kinderbehoefte afhalen, en draagt mijn ex vrouw 25 euro per kind bij.

Ik zou dan zelfs een paar tientjes per maand minder aan alimentatie hoeven te betalen. En nee, daar zal ik nooit op inzetten, het zijn mijn kinderen, ik betaal al ruim 4 jaar de berekende alimentatie inclusief indexatie, alleen dit voelt nu zo oneerlijk.

Wat nu als de kinderbehoefte wel aangepast mag worden ondanks achterhouden van info door mijn ex op het moment van scheiden? dan zou ze over een paar jaar opnieuw naar de rechter kunnen stappen voor opnieuw een verhoging van de kinderalimentatie.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Mag de kinderbehoefte opnieuw worden berekend?

Bericht door ll2014 »

Ik snap eigenlijk het hele rekensommetje niet.
Als het verzwegen gedeelte van het inkomen van je ex leidt tot een bijna verdubbeling van de behoefte van de kinderen, was het inkomen van je ex ten tijde van de scheiding blijkbaar vrijwel gelijk of zelfs hoger dan jouw inkomen.
Dat zou dan normaliter betekenen dat jullie beide ongeveer evenveel hadden moeten bijdragen. Hoe kan het dan dat je dat totaal ontgaan is.
En als je ex is gestopt met werken na de scheiding wordt dat toch ook gezien als verwijtbaar en wordt voor haar draagkracht dan toch ook haar hogere inkomen genomen?
Plaats reactie