Contextuele Therapie

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Contextuele Therapie

Bericht door BetsLenie »

Heeft iemand ervaring met Contextuele Therapie (Nagy)? Is ons geadviseerd in kader vechtscheiding.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Contextuele Therapie

Bericht door BetsLenie »

Net aan het lezen het boek "Zelfmoord na vechtscheiding" Nog niet uit maar hier zou de therapie misschien hebben kunnen helpen. Waarom is dit zo onbekend? Iemand van Veilig Thuis heeft mij op deze therapie gewezen. Inmiddels het boek "tussen geven en nemen" van Nagy gelezen, dat is bestemd voor therapeuten/psychologen. Het is zo herkenbaar en jammer dat dit zo onbekend is. Los van het gegeven dat sommige mensen toch niet mee zullen werken aan de therapie zou het toch zomaar kunnen helpen in sommige gevallen waar mensen wel mee willen doen. Veel beter als dat Kind in de Knel en zo.
Deze medewerkster van Veilig Thuis was dus volgens mij wel deskundig en een roepende in de woestijn denk ik. Maar zij stond mij zeer uitvoerig en deskundig te woord en wenste mij terecht veel wijsheid toe in de situatie waar ik probeer te helpen.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Contextuele Therapie

Bericht door BetsLenie »

BetsLenie schreef:Heeft iemand ervaring met Contextuele Therapie (Nagy)? Is ons geadviseerd in kader vechtscheiding.
Dit advies van van een medewerkster van Veilig Thuis.
Er zijn nu diverse documentaires in kader van IDFA op tv die weergeven hoe de problematiek van grootouder op ouder op kind en zo dus door generaties wordt doorgegeven. Op woensdag 16 november NPO2 A Family Affair om 20.00 uur en op donderdag 17 november NPO2 A strange love affair with ego, over de zoektocht naar de grens tussen gezond en ongezond narcisme. Allebei zeer toepasselijk bij het ontrafelen van de problematiek bij echtscheidingen.
Ik herken de problematiek omdat die zo ook geschetst wordt door Nagy en door Contextueel Therapeuten zou worden aangepakt.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Contextuele Therapie

Bericht door Condat47 »

Ik zal eens kijken op NPO gemist ;).

Bedankt voor de tips.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Contextuele Therapie

Bericht door BetsLenie »

Op zondag 20 november was er op NPO 2 om 15.05 het programma "100% Hindoe"? Ook hier gaat het over hoe door de generaties heen mishandeling voor komt. Vooral van vrouwen in dit programma maar het is duidelijk dat het gedrag van zowel mannen als ook de vrouwen, die er steeds weer in trappen. Er komt bijna nooit een doorbraak. Gedrag wordt door de generaties heen doorgegeven. Kinderen gaan zich gedragen zoals hun ouders. Niet allemaal. Het is een combinatie van genen (aanleg) en voorbeeldgedrag door ouders. Net zoals je eetgewoonten en een dialect of taal of andere gewoonten door geeft van generatie op generatie.
Doorbreken kan alleen wanneer hulpverleners en/of ouders dit doorzien. Maar iedereen heeft te maken met zijn eigen achtergrond en hoe hij of zij naar dingen kijkt.
Lees ook het boek van Swaab "Het creatieve brein". Ook hij legt het uit hoe hersenen gevormd worden.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Contextuele Therapie

Bericht door BetsLenie »

Citaat Bertrand Russell:
"When a man acts in ways that annoy us we wish to think him wicked, and we refuse to face the fact that his annoying behavior is the result of antecedent causes which, if you follow them long enough, will take you beyond the moment of his birth, and therefore to events for which he cannot be held responsible."

"Wanneer een mens zich gedraagt op een manier die ons ergert denken we dat hij slecht is, en we weigeren onder ogen te zien dat zijn gedrag het gevolg is van voorafgaande oorzaken die, als je ze lang genoeg volgt, teruggaan naar zijn geboorte, en dus tot gebeurtenissen waarvoor hij op geen enkele wijze verantwoordelijk kan worden gehouden."

Alle reden dus om te onderzoeken en proberen de keten te doorbreken.
Plaats reactie