Deal sluiten of toch maandag rechtszaak door laten gaan

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Deal sluiten of toch maandag rechtszaak door laten gaan

Bericht door ceesdeboer »

Beste vaders,

A.s. maandag staat een zitting gepland die de ex heeft aangespannen. Haar eis is vastlegging dagen waarop kinderen nu al 1,5 jaar bij haar zijn en financien. Ik vraag me af of het verstandig is nu deal met haar te sluiten en rechtszaak te voorkomen, of toch door te zetten. Hoe liggen mijn kansen?

Mijn ex en ik zijn inmiddels ruim 6 jaar uit elkaar. We hebben samen 2 kinderen gekregen (8, 10). Daarnaast heb ik haar dochtertje erkent als zijnde mijn eigen kind (16 inmiddels). De rechter heeft 2 jaar geleden besloten dat het hoofdverblijf van alle 3 de kinderen bij mij moest zijn (mede omdat moeder zonder reden 200km verderop was gaan wonen) en dat de kinderen op elke vrijdag en om het weekend bij moeder zijn.

Inmiddels is moeder 2 jaar geleden terugverhuisd. Zij heeft de kinderen nu naast de vrijdagen en om het weekend, ook op maandag en sinds een jaar om de dinsdag (heeft ze zelf besloten ondanks mijn protest, maar wou nare situaties op schoolplein voor kids voorkomen). Je kunt dus stellen dat ze al een jaar 50% bij haar zijn.

Nu wil moeder ineens vastleggen dat de informele regeling formeel wordt (niet geheel onlogisch). Daarnaast wil ze om puur financiele redenen dat 1 kind (de oudste) bij haar wordt ingeschreven (dat vind ik dan weer minder).

Ik wil hier niet naar of zuur zijn maar heb meer dan 1.000 redenen waarom ik niet wil dat er een kind bij haar wordt ingeschreven. Een aantal: ze heeft nog nooit 1 euro aan kinderen uitgegeven, gaat nooit met ze naar sport of muziekles, etc. Ik geloof dan ook niet dat het extra geld dat ze krijgt (een ouderkorting, kidsbijslag die ik nu wel aan hen besteed) aan hen besteed wordt. Dat alles doe ik. En betaal ik (met liefde).

Hoe groot schatten jullie de kans in dat moeder geen kind bij haar ingeschreven krijgt? Argumenten:
-geeft aan dat het puur gaat om geldkwestie (wat ten goed zou komen aan kinderen)
-heeft in 6 jaar bijna nooit een euro betaald voor kinderen,
-oudste kind (wil haar zegje maandag doen) wil dit zelf absoluut niet (is ook weinig bij moeder),
-en overleg samen niet mogelijk (schrijft ze zelf in mails), o.a. ook door pesterijen van haar kant in vorm van nare brieven aan nieuwe schoonouders sturen, etc.
-moeder zit in bijstand, dus die zullen bij mij aankloppen voor alimentatie (die ik nu besteed aan kinderen)
-extra geld dat ze krijgt zal vast gekort worden op haar uitkering.

Alvast bedankt voor jullie overwegingen.

Groet,
Cees
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Deal sluiten of toch maandag rechtszaak door laten gaan

Bericht door Onmacht »

De meesten hier zitten in een veel minder luxe positie dan waarin jij je bevindt... dus wat dat betreft well done & chapeaux!

Ik vraag mij af welke deal je dan in gedachten hebt, want enkel vastleggen van de dagen zal je ex obv haar financiële motieven dus niet mee akkoord gaan. Je dochter wil zelf niet, dus die kan onmogelijk onderdeel zijn van welke deal dan ook. Overleg samen is ook niet mogelijk. Kortom een deal lijkt mij onmogelijk.
NB Mocht je haar extra geld willen toestoppen: niet aan beginnen. Ten eerste geef je een heroinejunkie ook geen kwart spuit om te verwachten dat het daarmee klaar is en ten tweede zou het niet bedoeld maar wel uitgelegd kunnen worden als omkoping

Dan de kansen. Ik heb mijn advocaat eens die vraag gesteld en die antwoordde: "kansberekening doe ik niet aan, dat is in de rechtspraak onmogelijk"

Ik begrijp uit je bericht dat de rechter 2 jaar geleden - op of rond moment dat moeder terug verhuisde - reeds uitspraak heeft gedaan over het hoofdverblijf (bij jou)

Op basis van de logische redenatie
- dat hoofdverblijf niet zomaar wijzigt
- dat dochter van 16 zich hier zelf tegen verzet (m.i. zeer zwaarwegend gezien leeftijd)
- dat de rechter kijkt naar de zwaarwegende belangen van het kind
blijft hoofdverblijf ongewijzigd. Maar goed dat is logica en rechters zijn helaas niet altijd even logisch, dus:

Jij richt je verder op het onderuit halen of beter van tafel vegen van haar overige argumentatie (de financiële motieven), liefst obv niet ontvankelijk en dit ook in de beschikking te laten vastleggen. Dit om te voorkomen dat in de toekomst poging 2 (en/of 3) wordt ondernomen voor de andere kinderen.

Het officieel vastleggen van de huidige informele regeling, levert geen geschil op en met een officiële beschikking op zak staat feitelijk iedereen sterker (dus win-win).

Kortom doorzetten, al ben ik het er mee eens dat er samen uitkomen de voorkeur verdient. Maar wanneer dat niet lukt is duidelijkheid danwel bevestiging ook wel eens goed.
Plaats reactie