hoogte alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

hoogte alimentatie

Bericht door Bertje »

Ik moet vanaf 2012 alimentatie betalen 50 euro aan mijn ex voor onze zoon van nu 6.
Mijn ex wilt volgens ons alleen maar geld zien, roept nu dat ze hiervan onze zoon niet kan onderhouden. IK koop zelf kleding en schoenen voor bij ons. Mijn ex krijgt ook kind gebonden budget en kinderbijslag. Ik heb toch ook recht op een stuk kinderbijslag of niet? Ik heb onze zoon toch ook een weekend per 14 dagen en dan eet hij toch ook?
Nu heb ik vorig jaar 56 euro betaald had er per jaar 2 euro bij gedaan ivm de wettelijke verhoging. Dacht nu stik erin en ik betaal nog maar 50 euro. Kan zij hier iets tegen doen?

Mijn baas is bereid om even een nieuw loonstrookje te maken en niet mijn volledige loon erop te zetten, Ex heeft geld genoeg verdiend meer dan mij.

Zij moet nu maar genoegen nemen met die 50 euro of niet?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: hoogte alimentatie

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:Ik heb toch ook recht op een stuk kinderbijslag of niet?
nee, helaas werkt dat niet zo in de praktijk.
Het SVB betaalt de kinderbijslag in principe uit aan de ouder bij wie het kind officieel woont. Bij een co-ouderschap is SVB bereid om aan beide ouders de helft te betalen.
Bertje schreef:Dacht nu stik erin en ik betaal nog maar 50 euro. Kan zij hier iets tegen doen?
Ja, als de 50 euro officieel in een beschikking vastligt, moet je deze betalen inclusief de wettelijk geregelde jaarlijkse verhogingen. Als je de verhoging niet betaalt, kan ze naar LBIO stappen, en deze laten incasseren.
Bertje schreef:Zij moet nu maar genoegen nemen met die 50 euro of niet?
nee dus, de wettelijke jaarlijkse verhoging heeft ze ook recht op.

In 2012 moest je 50 betalen, in 2013 dus 50 + 1,7% = 50,85, in 2014 dus 50,85 + 0,9% = 51,31, in 2015 51,31 + 0,8% = 51,72 en tenslotte in 2016 51,72 + 1,3% = 52,39

Je hebt door een tijd 56 euro te betalen dus teveel betaald, een zogenaamd onverschuldigde betaling.
Tenzij je deze hebt laten vastleggen kan je dit teveel betaalde in principe verrekenen.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: hoogte alimentatie

Bericht door Bertje »

Ja maar mijn ex heeft nu een leidinggevende functie sinds 2 jaar dus dan is zij er op salaris gezien een stuk op vooruit gegaan.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: hoogte alimentatie

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:Ja maar mijn ex heeft nu een leidinggevende functie sinds 2 jaar dus dan is zij er op salaris gezien een stuk op vooruit gegaan.
Zou best kunnen dat dat een veranderde draagkracht en dus andere KA oplevert, maar volgens mij betaal je al heel erg weinig, dus veel zal je er niet aan hebben om herziening aan te vragen.
Plaats reactie