Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Dag allemaal,

Situatie
Toen ik 19 was trouwde ik vanwege een ongeplande zwangerschap. Destijds studeerde ik Hbo. 3 jaar later scheidde mijn (ex)vrouw van mij, ik was toen aan het afstuderen (2011).

Kinderallimentatie (KA) op moment van scheiden 0 euro i.v.m. draagkracht 0 euro (vastgelegd in besluit rechter).
Inkomen vrouw op moment van scheiden (2011) 8500 euro per jaar
Inkomen mijzelf op moment van scheiden (2011) 0 euro per jaar.

De afgelopen 2 jaar heb ik erg weinig verdiend (Master studie) en betaalde ik 25 euro per maand aan KA. Momenteel heb ik een nieuwe baan en heb ik een inkomen van 3200 euro bruto per maand. Ons kind is 7 jaar en om het weekend bij mij. Mijn nieuwe partner trekt binnenkort bij mij in, zij verdient 2400 euro bruto per maand.

Mijn ex-partner is opnieuw getrouwd en beiden hebben een inkomen (ongeveer 3500-4500 euro bruto per maand).

Mijn vragen:
1.a Bij het bepalen van het gezinsinkomen op moment van scheiden, naar welke inkomsten wordt dan gekeken? Dit is 5 jaar terug. Volstaat de inkomstenaangifte van de Belastingdienst, of kijkt men ook naar huursubsidie, hoogte van de huur, etc?
1b. over welke periode rekenen ze, over het laatste jaar?

2. Mijn nieuwe partner woont nog niet bij mij in. Wij willen samen een huis kopen. Ook start ik in een nieuwe functie, waardoor ik op kort termijn actie van mijn expartner verwacht betreft KA. Welke stappen zijn nu aan te raden:
I: zelf initiatief nemen en onderling onderhandelen?
II: advocaat in de arm nemen?
III: afwachten op initiatief expartner
IIII: voorlopig aanbod expartner (75 euro per maand + 50% reiskosten/tijd) en na kopen huis en intrekken partner, officiele berekening laten maken?

Veel vragen. Ik ben benieuwd wie mij vooruit kan helpen. Zie door de (juridische) bomen het bos niet meer.

Hartelijke groet
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Voiceless »

Het gezinsinkomen wordt vastgesteld op het monent van scheiding en us bepalend voor de behoefte van het kind. In jullie geval is dit niet heel erg relevant, want uiteindelijk bepaalt het hogere inkomen van nu de behoefte.

In principe is voor de vaststelling KA het inkomen op het moment van de zitting van belang. Jouw (en haar) partner wordt in principe buiten beschouwing gelaten, tenzij een van hen een onderhoudsplicht heeft naar het kind.

Het meest verstandige is om nu in overleg te treden. Bij het LBIO kan je voor 50 euro een berekening laten maken. Is een stuk goedkoper dan een advocaat. Zij geven ook aan welke info jullie beiden moeten aanleveren.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door ll2014 »

Abraxas schreef:IIII: voorlopig aanbod expartner (75 euro per maand + 50% reiskosten/tijd) en na kopen huis en intrekken partner, officiele berekening laten maken?
75 euro per maand lijkt mij gezien de inkomens van jou en je ex partner een schijntje.
De behoefte van een kind wordt bij één kind op iets van 17 procent van het gezins inkomen gesteld.
Als jij je ex zo'n aanbod doet, heb je de kans dat ze je niet serieus neemt....

Samen met je ex heb je een inkomen van 7000 bruto en dan zou de behoefte van het kind maar 150 euro zijn? Daar trapt toch niemand in? 4x zoveel komt beter in de buurt....
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Bedankt voor de reacties.

Voiceless, ik begrijp alleen niet goed waarom dat er niet toe doet? Op het moment van scheiden was het inkomen laag. Nu is het inkomen hoog. Maar wat als ik nu opeen 3 dagen per week ga werken omdat ik vrijwilligerswerk wil gaan doen?

Het is voor mij vreemd dat de behoefte wordt bepaald op basis van wat ik nu verdien. Alsof mijn kind opeen meer/minder nodig heeft als ik meer/minder ga verdienen.

IL2014: een schijntje? Ja, oke, veel is het niet. Maar kinderen kosten natuurlijk ook geen 600 euro per maand. Althans, niet hoe een modaal gezin kinderen opvoed.

Ik zal eens kijken naarLBIO, bedankt voor de tip!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door ll2014 »

Als het huidige inkomen van één van de ouders hoger is dan het gezamenlijke inkomen van de ouders ten tijde van de scheiding, dan wordt dat hoger inkomen geteld. Gedachte er achter is dat het kind als er geen scheiding was geweest ook geprofiteerd had van deze extreme stijging in inkomen.
Als je inkomen weer daalt kan je vragen om opnieuw de KA vast te laten stellen, maar dan zal wel gekeken worden of je deze inkomensdaling aan jezelf hebt te wijten, en dat zal bijna zeker het geval zijn als je zelf gaat kiezen voor vrijwilligerswerk.

Je zegt dat een kind geen 600 per maand kost voor een modaal gezin, maar een modaal gezin heeft ook geen bruto inkomen van ongeveer 7000 euro per maand zoals jij en je ex.

Ter info, door de rechter is de behoefte van mijn zoon bij een bruto maandelijks inkomen van ongeveer 5000 euro vastgesteld op 550 euro per maand.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Voiceless »

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Bedankt voor de uitleg. Helder! Ik begrijp dat het vermelde inkomen niet modaal is. Ik zal jullie verder niet belasten met de emotionele (lees irritatie) kant van het verhaal. Punt is dat ik graag een tweede start wil maken met een gezin, en mijn expartner en ik echt nooooit zo veel geld aan de kinderen zouden uitgeven. Maar goed, daar heeft de rechter en zij geen boodschap aan.

Mijn expartner is inmiddels hertrouwd, waardoor haar nieuwe partner (de stiefvader van mijn zoontje) evenredig financieel verantwoordelijk is geworden als mijn expartner en ikzelf. Nu begrijp ik dat bij de berekening van de KA rekening kan worden gehouden met de kosten/financiële verplichtingen die een ieder heeft.

Kan iemand mij kort uitleggen welke invloed de volgende financiële situaties op KA heeft?

1. 4 dagen i.p.v. 5 dagen werken na het kopen van een huis (i.v.m. hypotheekhoogte)
2. wanneer ik samen ga wonen met mijn vriendin
3. ik een schuld heb van 2x 10.000 euro.

Ik wil graag proberen om er gezamenlijk uit te komen in alle redelijkheid. Zodoende hoop ik wat meer informatie en ervaringen te verzamelen. Alvast bedankt!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Condat47 »

Beste,

1 ding is duidelijk, als je NU een officiële berekening laat doen door een advocaat kom je er niet goed aan uit.
Mij lijkt het dus belangrijk er samen uit te gaan komen. Zo als ik het nu lees heeft ex nog geen voorstel gedaan en heeft ze je ook nog niet gevraagd meer te gaan betalen.
Je betaald momenteel 75 euro per maand.

Het samenwonen met je vriendin heeft geen enkele invloed op de berekening. Haar inkomen wordt niet meegeteld. Je zoon woont immers niet bij jullie maar bij je ex.

Als ik jou was zou ik proberen er samen uit te komen en een vast bedrag per maand afspreken. De vraag is dan wat is redelijk en in hoeverre kan je met haar redelijk hier over praten. 75 euro is erg weinig. Kijk wat je nu netto verdien (incl vakantiegeld) en bepaal dan wat je draagkracht is. De tabel is op internet te vinden.

Maar zolang ze nog niets extra's vraagt zou ik zelf nog niets doen. Zodra ze vraagt om de ali te gaan verhogen zou ik haar mondeling vragen wat ze redelijk vind per maand.

Jou hoogte van je hypotheek speelt geen rol. Het loon van de partner van jou ex speelt volgens mij ook geen rol ook al zijn ze getrouwd.

Let op, als het officieel wordt berekend op 5 dagen is dit zeer moeilijk terug te draaien.
Jou intentie om vrijwilligerswerk te gaan doen is fantastisch maar hier kijkt een rechter niet naar. Des te meer een reden om er samen uit te komen zonder advocaat. Zo dra die er zich mee gaat bemoeien kom je er slechter aan uit is mijn ervaring. De schuld die je hebt is vast een studieschuld. Ook deze wordt niet meegeteld.

De vraag is dus binnen welk tijdsbestek wil je een huis kopen en wanneer wil je dan weer minder gaan werken. Wie weet kan je tijdelijk iets afspreken met je ex en na de aankoop en minder werken echt rond tafel gaan zitten. Tijd rekken zou dus nu handig kunnen zijn.



Laat ons weten hoe het afloopt.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Voiceless »

Doordat jouw ex hertrouwd is en het tot haar gezin behoort, is de nieuwe partner onderhoudsplichtig zolang het huwelijk duurt. Andere rechten heeft hij niet, de plicht om in het onderhoud te voorzien van zijn vrouw en anderen die tot zijn gezin behoren. Zijn inkomen speelt dus wel degelijk een rol in de verdeling van de kosten. Of het voor de behoefte uitmaakt is onduidelijk. Jullie bruto inkomen ligt op meer dan 10.000. Niet altijd wordt de tabel doorgetrokken en moet de noodzakeljkheid van een hogere behoefte boven ca 5.000 aangetoond worden.

De woonlasten zijn bij KA forfaitair in een percentage van het inkomen. Onafhankelijk van de werkelijke kosten en gaat dus omlaag als je minder gaat werken. Het maakt ook niet uit of je gaat kopen of huren (behalve als je huurtoeslag krijgt).

Schulden kunnen meegenomen worden als het verplichting betreft die tijdens het huwelijk ten bate van beiden zijn aangegaan. Meestal worden die buiten beschouwing gelaten.
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Dag allemaal,

Hartelijk dank voor de uitleg en de tips. Zojuist heb ik een half uur aan de juridische telefoon gehangen en vond e.e.a. toch onduidelijk, met name de financiële rol van de stiefvader. De jurist zegt dat hij alleen meetelt voor de draagkrachtberekening. Dus 50/50 (vader/moeder). En niet 33/33/33 (vader/moeder/stiefvader).

Vraag 1: Onderhoudsplicht van de stiefvader: houdt dit in dat hij een deel (1/3) van de behoefte van het kind moet betalen (naarmate hij draagkracht heeft)?

Vraag 2: Ik wil eigenlijk 4 dagen per week werken, als ik zorg dat dit is geregeld bij mijn werkgever vóór zij een juridische procedure start (advocaat of rechter?), zal de rechter dan uitgaan van het inkomen van 4 d/week?

Vraag 3: Momenteel kan ik nagenoeg een gratis advocaat krijgen, i.v.m. laag inkomen 2014-2015. Mijn expartner en man waarschijnlijk niet. Wat is dan wijs?

Optie 1: Juist nu in overleg gaan en goed vastleggen en gebruik maken van sterke onderhandelingspostie (door dreiging van rechtzaak en hoge juridische kosten voor hen)?

Optie 2: Terug naar 4 dagen per week werken en zelf rechtzaak aanspannen om KA vast te leggen. Momenteel woon ik niet samen en kan ik kosten dus niet delen.

Optie 3: ......... jullie advies.

PS, ons inkomen is niet 10.000 euro. Ik zit bruto iets boven de 3000 euro en mijn partner rond de 2250.

Alvast hartelijk dank voor de reacties. Echt enorm fijn dat er een forum als dit is met verschillende expertise en ervaringen!
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Even wat antwoorden: Vraag 1: Ja iedereen 33%.Antwoord van LBIO.

Vraag 2: Ja, alleen als het voor de procedure plaatsvindt, anders vindt de rechter het verdacht.

Vraag 3: Na het raadplegen van de behoeftetabel heb ik waarschijnlijk voldoende draagvlak tot 300 euro. Echter kom ik middel de behoeftetabel met 5dgn werken uit op 2000-2500 euro besteedbaar netto inkomen en betaal ik dus tussen de 270-355 euro.

De tabel zegt per persoon. Klopt de volgende berekening dan voor 3 personen: 270 euro x 2 / 3 = 180 euro?

Kan ik dit bedrag nog verminderen met de reiskosten die ik maak doordat zij 50 km verderop is gaan wonen met haar nieuwe partner (200 km per maand a 12,5ct/km= 25 euro).

Als ik haar nu eens voorstel om 155 euro per maand te betalen?

Even mijn logica op een rijtje, natuurlijk vrij om te schieten :)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door ll2014 »

Abraxas schreef: Vraag 3: Na het raadplegen van de behoeftetabel heb ik waarschijnlijk voldoende draagvlak tot 300 euro. Echter kom ik middel de behoeftetabel met 5dgn werken uit op 2000-2500 euro besteedbaar netto inkomen en betaal ik dus tussen de 270-355 euro.

De tabel zegt per persoon. Klopt de volgende berekening dan voor 3 personen: 270 euro x 2 / 3 = 180 euro?

Kan ik dit bedrag nog verminderen met de reiskosten die ik maak doordat zij 50 km verderop is gaan wonen met haar nieuwe partner (200 km per maand a 12,5ct/km= 25 euro).
Probeer eens uit te leggen wat je bedoelt. Ik snap helemaal niets van jouw gegoochel met getallen.

Reiskosten hebben helemaal niets te maken met alimentatie, en als ik je rekensom goed begrijp delen jullie het reizen, dus automatisch ook de reiskosten.
Waarom zou jij dan nog ergens aftrek van moeten hebben?
Het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik krijg hier echt het gevoel dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, en alles bij jou alleen maar om het geld draait.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Voiceless »

Abraxas schreef:Even wat antwoorden: Vraag 1: Ja iedereen 33%.Antwoord van LBIO.

Vraag 2: Ja, alleen als het voor de procedure plaatsvindt, anders vindt de rechter het verdacht.
Vraag 1: onjuist. De bijdrage is naar draagkracht, waarbij de stiefvader mits getrouwd en het kind tot zijn gezin behoort) dezelfde financiele verplichtingen heeft.

Vraag 2: onjuist. Je moet o.a. Een jaaropgave/belastingaanslag over de afgelopen drie jasr overleggen en de laatste drie loonstroken. Is het nu lager, dan zal je met een verklaring moeten komen. Vier dagen werken is verwijtbaar en waarschijnlijk herstelbaar.

Vraag 3: behoefte tabel gaat over behoefte. Heeft niets met draagkracht te maken.

Laat je bijstaan/voorlichten door een advocaat, want je slaat de plank volledig mis.
Laatst gewijzigd door Voiceless op 17 feb 2016, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Abraxas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2016, 22:48

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door Abraxas »

Dag allemaal,

@Il2014: Voor een dubbeltje eerste rij. Nee, ik heb momenteel een halfjaarcontract en een relatief goed bruto salaris. Mijn andere sollicitaties zaten allen ongeveer op 2400 euro bruto. De kans is aanwezig dat ik over 5 mnd. ander werk heb, i.v.m. niet verlengen. Het is dan wel vastgelegd dat ik KA betaal o.b.v. mijn royale salaris. Wil ik dan de KA-hoogte veranderen, moet IK dat initieren en de event. bijkomende (hoge) advocaatkosten betalen.

Ik vind het niet meer dan normaal te betalen voor mijn kind. Alleen is het wel zo dat mijn expartner waarschijnlijk niet heel ontvankelijk is voor een verlaging van de KA, als mijn inkomen lager zou zijn.

Ik heb liever dat ik meer/te veel betaal op eigen initiatief, dan dat het vastgelegd is en ik er niet meer onder uit kan. Hoop dat je het nu begrijpt.

@Voiceless. Bedankt voor de tip voor het raadplegen van een advocaat. Ben net gestart in mijn nieuwe baan en moet de situatie financieel op orde krijgen met mijn expartner en wil graag zelf weten hoe de vork in de steel steekt. Het lijkt redelijk ingewikkeld allemaal. Bedankt voor de uitleg!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Berekening KA jong getrouwd en jong gescheiden

Bericht door ll2014 »

Wat mij het meest opvalt is dat ik helemaal niets hoor van een ex die probeert het onderste uit de kan te halen.
Doordat je ex opnieuw getrouwd is kiest ze ook duidelijk niet voor de voor haar financieel gunstigste situatie.
Je hoeft ook helemaal nu niets vast te leggen.
Misschien heeft je ex er helemaal geen probleem mee als je met een redelijk voorstel komt.
In alle redelijkheid zou dat op dit moment denk ik zodanig zijn dat jij de helft van de behoefte en zij de helft van de behoefte betaalt.
Dat is denk ik duidelijk meer dan wat je voor ogen hebt, maar wel eerlijk.
Je zou het ook bespreekbaar kunnen maken wat te doen als je minder gaat verdienen.
Plaats reactie