Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Sebastiaan
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016, 20:25

Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Bericht door Sebastiaan »

Beste vaders,

Ik heb een onenigheid met mijn ex vrouw met betrekking op de kosten van onze zoon. Wij zijn nu bijna een jaar gescheiden en sinds kort woont zij samen met haar nieuwe vriend. Nu moeten er een aantal kosten worden gemaakt voor onze zoon. Hij moet onder andere een nieuw paspoort en zwemles. Nu wil mijn ex dat ik dit betaal, maar ik heb begrepen van onze mediator dat nadat ik kinderalimentatie heb betaald dat mijn ex dat de kosten voor de dagelijkse zorg zoals paspoort, zwemles, sport en school activiteiten moet betalen. Ik kan hier alleen niks over terug op het net.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat mijn plichten en rechten zijn met betrekking op de kinderalimentatie en wat mijn ex van mij mag verwachten en wat zij moet doen.
(indien mogelijk met website zodat ik mijn ex er op kan wijzen ze gelooft niks wat ik zeg)

Alvast bedankt
Sebastiaan
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Bericht door Danny54 »

Zo leuk als het is "JIJ MOET dit betalen!" Af en toe mis ik gewoon een wat diplomatiekere houding: "Oei, er komt wat duurs aan... kunnen wij dit samen betalen...?" Dan zou ik er allemaal al veel meer voor open staan.

De Jurofoon heeft er een net overzicht over:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/7521-moe ... ie-betalen

Andere sites zeggen hetzelfde, bijvoorbeeld:

http://www.alimentatiewijzer.nl/kinderalimentatie.html

Het wetboek zegt twee relevante dingen:

Artikel 404

1. Ouders zijn verplicht naar draagkracht te voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van hun minderjarige kinderen.

Artikel 406

1. Komt een ouder of stiefouder zijn verplichting tot voorziening in de kosten van verzorging en opvoeding niet of niet behoorlijk na, dan kan de andere ouder of voogd de rechtbank verzoeken het bedrag te bepalen dat deze ouder of stiefouder ten behoeve van het kind zal moeten uitkeren.

... en dat bedrag is je kinderalimentatie, waarmee je dus je verplichting voldoet.

Maar goed. All that said and done, zelf kies ik er toch maar voor om de kinderen hier niet mee te belasten... en betaal dus alsnog zwemles e.d. C'est la vie 8)
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Bericht door Voiceless »

Simpel antwoord, nee. Dat moet ze doen uit de KA en kinderbijslag en andere toeslagen.
Sebastiaan
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016, 20:25

Re: Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Bericht door Sebastiaan »

Heren,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de informatie, het heeft mij echt geholpen.

@Danny54, het werd mij sterk afgeraden om toch de zwemles te betalen om een verwachtingspatroon te voorkomen. Nu zijn het zwemlessen en straks vraagt ze voor alles wat extra betaalt dient te worden een bijdragen terwijl dit onderdeel is van de kinderalimentatie. (buiten grote kosten zoals schoolboeken, maar dan alleen in overleg)

mvg
Sebastiaan
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Mag je ex geld eisen als je al kinderalimentatie betaal

Bericht door Danny54 »

Graag gedaan!

En ik snap het hoor :) Die valkuil zit ik inmiddels ook in (en zag ik ook aankomen van te voren). Allemaal onze eigen keus hoe we het uiteindelijk doen... maar we /hoeven/ het niet te doen :)
Plaats reactie