Nieuwe berekening

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Anoniem&
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2015, 21:37

Nieuwe berekening

Bericht door Anoniem& »

Hallo allemaal,

Op dit moment betalen wij 350,- alimentatie voor een bijna 15 jarige zoon van mijn man. Wij zijn 2 verdieners (2100+1300 netto) en hebben 2 thuis wonenden kinderen en wonen in een koopwoning. We kunnen de alimentatie betalen maar iedere maand is het lastig rondkomen. De hex van mijn man is getrouwd maar hun zitten in de schuldsanering, zij werkt niet haar man wel.
Mijn man en zijn hex hebben nooit een relatie gehad. Op dit moment mogen wij zijn zoon weer niet zien maar dat is helemaal een zenuwslopend iets :|

Nu zijn mijn vragen:

Heeft het zin om een draagkracht berekening te maken?
Wat is de financiële behoefte ongeveer voor 15 jarig kind?
Moeten wij meer betalen omdat hun in schuldsanering zitten?
Wat is een gemiddelde alimentatie? De meeste zeggen dat wij heel veel betalen...

Met vriendelijke groet,
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Nieuwe berekening

Bericht door Voiceless »

Als je twijfelt aan de hoogte van de KA is het altijd zinvol om een berekening te laten maken. Dan kan o.a. Bij het LBIO, maar dan moet je wel de gegevens van de andere ouder overleggen. Maar omdat ze in de schuldsanering zitten is dat misschien niet nodig.

Doordat ze in de schuldsanering zitten hebben ze geen draagkracht. Jullie draagkracht moet dan de behoefte dekken. Je betaalt dus meer. wat wel van invloed kan zijn is het kindgebonden budget dat de Hex ontvangt. In theorie is de bijdrage van de hex 25 per maand.

Alleen het inkomen van jouw man telt, want jij hebt geen onderhoudsplicht omdat de zoon geen deel uitmaakt van jouw gezin. Met jullie kinderen wordt wel ergens rekening gehouden.

De behoefte van het kind is afhankelijk van de vastgesteld behoefte op het moment van uit elkaar gaan. Het feit dat ze geen relatie gehad hebben is niet direct van invloed. Net als het niet hebben van omgang.

Er bestaat geen gemiddelde alimentatie, een uitspraak over de hoogte kan alleen gedaan worden als je alle gegevens hebt.
Anoniem&
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2015, 21:37

Re: Nieuwe berekening

Bericht door Anoniem& »

Beste,

Bedankt voor je reactie en uitleg. We willen niet dat hun weten dat we een berekening laten doen daarom denken we aan een draagkrachtberekening ipv berekening voor kinderalimentatie. We zullen het verder gaan uitwerken..
anboe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2015, 17:19

Re: Nieuwe berekening

Bericht door anboe »

Het feit dat ze geen relatie hebben gehad is wel degelijk van belang. De behoefte van het kind ligt dan lager, ze berekenen dat dan anders. Dat kun je misschien bij het juridisch loket navragen. Verder word de draagkracht ook minder omdat er nog 2 kinderen zijn. Mij lijkt 350 euro teveel, is echt de moeite waard om het uit te laten rekenen.
Anoniem&
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2015, 21:37

Re: Nieuwe berekening

Bericht door Anoniem& »

Bedankt voor je reactie! We gaan een draagkrachtberekening laten maken. Waarschijnlijk zal de ontvangende niet akkoord gaan ivm hun schuldsanering. Hopelijk scheelt de eventuele nieuw alimentatie zo dat we de kosten van rechter eruit kunnen halen.
Anoniem&
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2015, 21:37

Re: Nieuwe berekening

Bericht door Anoniem& »

Eindelijk de uitkomst gekregen van de berekening....en het is een verschil van €200,- :shock: :D ipv 350,- is de uitkomst 150,- te betalen kinderalimentatie

Dit is zeker een proberen waard om een verlaging aan te vechten. Aangezien we geen goede verhouding hebben moet dit via advocaat/rechter. Heeft iemand dit meegemaakt en welke kosten kunnen we verwachten? Ex zit in schuldsanering dus de schuldeisers zullen ook wel meer gaan eisen....maar meer dan onze draagkracht kunnen ze toch niet eisen?

Hoor graag jullie reacties!

Mvg
Laatst gewijzigd door Anoniem& op 22 jan 2016, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Nieuwe berekening

Bericht door Thbafani »

Ik weet niet hoe het gaat met schuldeisers. Maar volgens mij kan het nooit meer dan je draagkracht worden.

Vorig jaar nav wet hervorming kindregelingen en de tremanormen van expertgroep alimentatie normen heb ik een verzoekschrift via advocaat ingediend bij de rechtbank.
Volgens mij is er hier iemand op het forum die een lijstje heeft van goede en minder goede advocaten.
Wij hebben (godzijdank) een vast bedrag van te voren afgesproken met onze advocaat. Ik denk dat wij het 2 of 3 voudige kwijt waren geweest als we dit niet hadden gedaan. Het kan zijn dat je ex er van alles bij gaat halen zo ook bij ons en ben je zo meer dan een jaar verder.

Je moet inderdaad goed nagaan of het uit kan en wanneer je je de kosten voor advocaat en griffie enz er weer uit hebt of het de moeite, energie en ellende (stress) waard is.
Plaats reactie