Onderhoudsverplichting moeders?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peter1974
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015, 20:10

Onderhoudsverplichting moeders?

Bericht door Peter1974 »

Beste,

ik ben nieuw op dit forum en heb niets kunnen vinden dat antwoord gaf op mijn vraag.
Ik betaal reeds 8 jaar netjes alimentatie voor mijn 2 kinderen, incl de indexering en altijd op tijd.
Nu word mijn oudste zoon 18 in januari en wil ik de alimentatie netjes aan hem gaan betalen. Samen komen wij eruit, dat gezien het feit dat hij studiebeurs en zorgtoeslag ontvangt, ik alle kosten van school betaal. Hij houdt dan nog een net bedrag over voor zakgeld en ik ben maandelijks iets minder kwijt. Nu wil zijn moeder alles financiële zaken voor hem regelen zolang ik maar netjes het volledige bedrag blijf betalen.
Mij is opgevallen dat moeder al jaren alleenstaande zorgtoeslag, kindergeld en alimentatie ontvangt terwijl de kosten veel lager liggen. Zelfs het spaargeld van de kinderen is opgemaakt, alleen nu mijn zoon 18 word blijkt er niets meer in de geldboom te hangen.
Welke zorgplicht kan ik als vader cq zoon van zijn moeder eisen. Moet ik hem nu ook nog geld gaan geven zodat hij thuis kostgeld kan betalen?

Peter
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Onderhoudsverplichting moeders?

Bericht door Voiceless »

Vanaf 18 jaar betaal jij, maar ook moeders rechtstreeks aan hem. In principe kan je hetzelfde bedrag aanhouden. Kom je minder overeen dan is het ook goed. Als moeders het gehele bedrag als kostgeld opeist, dan kan jij daar weinig aan doen. Dat is tussen jouw zoon en zijn moeder. Je kunt de moeder niet dwingen ook te betalen, dat kan alleen jouw zoon.

Formeel zijn zowel jouw ex en jijzelf alimentatieplichtige en jouw zoon alimentatiegerechtigde. Jullie zijn zelfs geen belanghebbende meer in een procedure van jouw zoon tegen de ander. Dat zijn moeder de financiele zaken wil regelen is aardig, maar niet relevant voor jou. Vanaf januari heb je niets meer met haar te maken.

Kinderen willen meestal niet tegen hun ouders procederen, dus spreek op basis van een behoefteplaatje een bedrag met jouw zoon af, waarbij jouw ex ook een deel (misschien wel in natura) bijdraagt.
Plaats reactie