uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
kipdons
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2015, 01:22

uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door kipdons »

Beste lotgenoten,
na een strijd van jaren waarbij ik de hoogte van alimentatie ter discussie stelde is in hoger beroep mijn alimentatie van ruim 500 euro terug gebracht naar 100 euro.
Omdat er een schuld stond vanaf 2014 door de betrekking van LBIO heb ik geld moeten lenen. Ik wil dat graag terugbetalen.

Hieronder de beschikking die ik niet meer begrijp....::

quote beschikking
...Wijzigt de beschikking van de rechtbank Utrecht van 5 december 2012 en het daarbij behorende op 6 november 2012 door partijen ondertekende ouderschapsplan en bepaald dat de man aan de vrouw met ingang van 1 juni 2014 als bijdrage in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen €25,- per kind per maand zal betalen en met ingang van 1 september 2015 €50,- per kind per maand, de toekomstige termijnen telkens bij vooruitbetaling te voldoen.
verklaart deze beschikking tot zover uitvoerbaar bij voorraad;
compenseert de kosten van het geding in hoger beroep in die zin, dat elke partij de eigen kosten draagt;
wijst het meer of anders verzochte af.
Ik kan hieruit afleiden dat ik dus het teveel betaalde na 1 juni 2014 kan terugvorderen. Toch? Of lees ik dit fout? Dat gaat om een hoop geld!

Ex partner weigert echter betalen en beroept zich via haar advocaat op het feit dat dit in de beschikking van het Hof ter zake geen executoriale titel oplevert.

In de motievering van het hof staat iets geks wat je op meer manieren kunt uitleggen:
Nu de vrouw ter mondelinge behandeling heeft verklaard dat zij de door de man ontvangen bijdragen in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen niet heeft uitgegeven, maar op een aparte bankrekening heeft gezet, zal het hof niet bepalen dat zij een eventueel betaalde kinderalimentatie niet aan de man behoeft terug te betalen.
2x niet is toch wél betalen? Kan iemand mij dit verklaren?
Krijg ik het nu terug of niet? Volgens mij snapt mijn advocaat hem ook niet meer. tis stil en ik snap er niets meer van... wie o wie?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door Condat47 »

Zo als ik het lees staat er inderdaad dat het teveel betaalde bedrag van 2014 met ingang van 1 juni terug betaald moet worden.

Zelf zou ik haar eerst 3 x een verzoek doen per mail om het juiste bedrag terug te betalen. Geageerd ze niet of is er na drie verzoeken (met een kleine tussen pose) niets gedaan dan zou ik vanaf b.v. 1 januari gaan stoppen met betalen. Vooraf contact opnemen met het LBIO om aan te geven dat ze terug moet betalen en dit ook in je beschikking staat en vragen of zij jou kunnen helpen. Het antwoord is waarschijnlijk nee maar als ze vervolgens bij het LBIO aanklopt om jou te laten dwingen je alimentatie te betalen dat weten ze al van de zaak af. Zij sturen jou wel een dreig briefje met wat er gaat gebeuren als je niet betaald maar als jij vervolgens een net briefje stuurt met de beschikking er in dan wordt haar zaak verder niet in behandeling genomen. Zo is het mij vorige maand verteld. Als je contact opneemt met het LBIO noteer altijd de datum en met wie je gesproken heb. Mijn ervaring is als je gewoon netjes de zaak uit leg ze echt niet direct loonbeslag gaan doen.

Vraag ze vooral hoe zij die zinnen interpreteer dan kan je aanvoelen of je het NIET betalen van de alimentatie kan gaan doen. Nooit zomaar stoppen met betalen. Zet vooral geen dreigementen in je mail naar je ex met maar verzoek haar gewoon het juiste bedrag terug te storten en of een betalingsregeling te treffen. Zit ze in de bijstand dan kan je ook contact opnemen met de gemeente.

Dit is hoe ik het zou oplossen. Onze Ex heeft inmiddels het teveel betaalde bedrag gestort. Bij ons heeft het dus gewerkt en hebben we het LBIO niet in hoeven schakelen.

Heel veel succes.
kipdons
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2015, 01:22

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door kipdons »

Beste Condat47,

Hartelijk dank voor jouw info.
Ik had i.d.d. het LBIO al in mijn hoofd.
Ik zit erover te denken om net als Ton Lankreijer, een goede vriend van me en schrijver van het boek Dwaze Vaders, ook een boek te gaan schrijven over wat mij is aangedaan en hoe ik ben uitgekleed en van mijn kinderen ontdaan. Ik ben echt alles kwijt en sta op het randje van het "kartonnen doos verhaal op straat". Onbegrijpelijk dat er geen nihilstelling was. Mevrouw heeft ruim 40.000 euro spaargeld en daarbovenop dividenten die we niet kunnen aantonen. Zelfs bij een terugbetaling van ruim 5000 euro geleend geld van mijn moeder (erfenis) kan ik op weerstand rekenen. Mijn moeder die ik overigens maar heb afgestoten omdat zij de verjaardag van mijn kinderen, sinterklaas etc bij mijn ex viert en die mijn ex meeneemt naar de familiereunie. Haar opmerking: "Honderd euro per maand? Dat is weinig! Tsja, een man MOET nu eenmaal alimentatie betalen". Het zal je maar gezegd worden. Kids verwend met eigen bankrekeningen en totaal verpest, niet opgevoed en afgekocht door de moeder.
Je moet wel heel sterk in je schoenen staan als je de schuld krijgt van je eigen familie dat je niet zo "netjes" was om te gaan scheiden.
Mijn ex ging vreemd in 2006. Zo begon het. Ik kwam daarachter via mail. Zelf strondmonogaam. Ik heb het evengoed nog 7 jaar geprobeerd om er iets van te maken maar het ging niet. Mijn nieuwe vriendin wordt totaal niet geaccepteerd, hooguit gedoogd. het is een verschrikkelijk drama allemaal; al vanaf 2006!
Wanneer houdt het op?
Bedankt voor jouw response!

Gr Roel
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door ll2014 »

kipdons schreef:Ex partner weigert echter betalen en beroept zich via haar advocaat op het feit dat dit in de beschikking van het Hof ter zake geen executoriale titel oplevert.
Helaas klopt dat, het betekent dat je niet zonder opnieuw een uitspraak van bijvoorbeeld een kantonrechter je geld via een gerechtsdeurwaarder kunt halen.
Je had dit eventueel kunnen voorkomen door dit direct te eisen bij de beroepszaak, maar dat wekt daar wel de indruk dat je uitsluitend op geld uit bent en maakt je zaak er dan vaak niet sterker op, een soort duivelsdilemma.

Verder staat er wel overduidelijk dat jij teveel hebt betaald en dat je ex geen beroep kan doen op het feit dat het geld al is uitgegeven.
Feit is dat jij dus een onverschuldigde betaling hebt gedaan en dat je die dus terug kunt gaan vragen.
Ik zit in een soortgelijke situatie en heb ook LBIO gevraagd mij te helpen, vanzelfsprekend ging dat niet maar ze hebben wel een brief naar hex gestuurd met de mededeling dat die moest gaan terugbetalen of een betalingsregeling treffen om een en ander bijvoorbeeld te verrekenen met de toekomstig te betalen termijnen.
Ik heb hier ook van LBIO een afschrift van gekregen en heb dit dus zwart op wit.
Vanzelfsprekend trekt hex zich nergens iets van aan, want die gebruikt autoriteiten alleen maar als die in haar voordeel spreken en zo snel als dat niet meer gebeurd zijn de betreffende autoriteiten totaal ondeskundig en niet ter zake doend.
Ik zie dus vele duizenden euro's voorlopig niet terug, maar als alles blijft zoals het nu is hoef ik ook geen cent meer aan haar te betalen tot mijn nu 14 jarige zoon 21 is, zo lang duurt het verrekenen.....
Voor de berekening van haar schuld breng ik overigens ook de volledige wettelijke rente in rekening en die is aanzienlijk hoger dan wat ik bij de bank krijg :-)
Als ze het daar niet mee eens is gaat ze dit maar bij de rechter aanvechten
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door Voiceless »

Het staat inderdaad ongelukkig geformuleerd. Je geeft aan dat het LBIO bij jou heeft gevorderd. Klopt dit? Want dan us het anders. Het LBIO heeft dan onverschuldigd gevorderd en kosten gerekend. Dan zou je de kosten kunnen terugvorderen.

Jouw ex moet terugebetalen, hoe dan ook. De opmerking van de advocaat kan in het licht staan dat hij de grosse heeft. Dan heb je (nog) geen executariale titel. Dit is waarschijnlijk omdat je waarschijnlijk geen eis hebt ingediend tot terugbetaling en staat dat als zodanig ook niet in het dictum (de beslissing). Als het wel verzocht is, dan kan jouw advocaat een ambtshalve wijziging aanvragen. In het dictum hoort alles te staan waarover een beslissing verzocht is, zeker omdat uit de motivering duidelijk blijkt wat het hof voor ogen had.

Kan dat niet, dan moet je dus een executoriale titel verkrijgen. Dat wil zeggen dat je een eis moet indienen tot terugbetaling van het onverschuldigd teveel betaalde. Volgens mij kan dat bij de kantonrechter ( maar dat weet ik niet zeker). In principe kan je dat zelf, als het totale bedrag niet te hoog is. Je kan daarbij wel om een kostenveroordeling vragen, omdat het in principe duidelijk is dat het onverschuldigd betaald is.

Verder mag je het verrekenen met nog te komen termijnen. Dus even niets meer betalen. De beschikking stelt bij vooruitbetaling en daar heb je voorlopig aan voldaan. Ze kan dus ook niet het LBIO inschakelen.
kipdons
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2015, 01:22

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door kipdons »

Dank jullie allemaal. Ik had zo snel reacties niet verwacht. Ben mijn familie kwijt want die steunen mij (h)ex en ik heb gee cent te makken.
De kantonrechter...ok, ook een goeie. Alleen ff kijken of ik weer een toevoeging moet aanvragen. Ik hoop dat mijn advocaat dat kan. Kost weer vele formulieren en 2 afwijzigingen. Gaat weer een half jaar duren vrees ik. Ik heb het geld nodig, kan wat klusjes doen maar moet daarvoor als zzp ook investeren. Pfff. Ik dacht dat ik ermee klaar was.... bedankt guys. Het is wel zinnig dit forum. Echt...
kipdons
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2015, 01:22

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door kipdons »

Oja voiceless.... inderdaad, LBIO heeft idd gevorderd bij mij. De maand juni 2014 was met LBIO opslag dus die heb ik verrekend in de terugbetalings vordering. De maanden ervoor vielen buiten de beslissing van de Hoge Raad.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: uitspraak hoger beroep in mijn voordeel maar wat nu?

Bericht door Voiceless »

Voor de kantonrechter heb je geen advocaat nodig.
Plaats reactie