Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
richardb
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2015, 14:24

Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

Bericht door richardb »

Beste forum leden,

Helaas gaan mijn vrouw en ik een scheidingstraject in (op haar initiatief en het kwam redelijk onverwacht voor mij). Dit zorgt er voor dat we na moeten gaan denken over ons zoontje van één en de restschuld behorend bij een woning die we twee jaar geleden hebben gekocht (en ik deels verbouwd heb :x ). Ons streven is om co-ouders te worden (50/50), en terug te verhuizen naar ons geboortestad. Vanaf volgende week ga ik opzoek naar een goede mediator.

Nu heb ik hierover onderstaande partner alimentatie vragen:
- Mijn vriendin verdient 33.000 (op basis van 28 uur werken) en ik 42.000 (op basis van 36 uur werken). Op basis van uren/salaris verhouding verdienen wij even veel, straks neem ik ook 50% van de zorg van ons zoontje op me. Kan ze desondanks toch nog eisen dat ik partner alimentatie betaal?
- Ze is momenteel opzoek naar een nieuwe baan in onze geboortestad. Nu ben ik bang dat ze kiest voor een baan met minder uren en/of minder salaris. En dat ze op basis hiervan meer partner alimentatie eist. Is dit mogelijk? Indien ja, hoe kan ik borgen dat er gekeken wordt naar haar huidig salaris?

Vragen over kinder alimentatie:
- Nu zal ons zoontje waarschijnlijk op haar naam worden ingeschreven in de gemeente omdat ze dan gebruik kan maken van het kindgebonden budget (+- 250 pm). Brengt dit voor mij nog nadelen mee in de toekomst (stel ze besluit naar een andere gemeente te verhuizen etc)?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

Bericht door Voiceless »

De alimentatieberekening gaat uit van het netto gezinsinkomen aan het einde van het huwelijk. De behoefte voor partneralimentatie wordt vaak ook 60% van dat netto gezinsinkomen gesteld. Dus kort door de bocht, ja ze kan PA eisen, maar die zal niet erg hoog zijn. Immers er wordt ook gekeken naar draagkracht en verdiencapaciteit.

Die baan maakt niet uit, tenzij dit moet doen om voor het kind te zorgen. Het gaat om haar verdiencapaciteit.

Het kindgebonden budget zal haar draagkracht verruimen (althans volgens de huidige stellingname van de HR). De kinderbijslag zal wel naar haar gaan en jij hebt geen aftrekbaarheid. Neem dit wel mee bij het vaststellen van het budget.
richardb
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2015, 14:24

Re: Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

Bericht door richardb »

Voiceless bedankt voor je heldere reactie!

Klopt mijn onderstaande rekensom

Mijn salaris netto : 2400
Haar salaris netto : 1900
Gezinsinkomen netto = 4300,-
60 % Gezinsinkomen netto = 2580
Kindgebonden budget = 250.
Kinderallimentatie = 128

Ze heeft dus recht op 2580 - (1900+250) = 430,- PA

Mijn inkomen na de scheiding zou dan zijn: 2400 - ( 430 + 128 ) = 1842 euro netto zijn.

Haar inkomen zou dan zijn : 1900 + 250 + 430 + 128 = 2700 euro netto zijn :shock: en dan heb ik andere mogelijke toeslagen nog niet meegenomen.

Terwijl ik dan net zoveel voor mijn kind zorg en nog 8 uur meer werk in de week (ik krijg dan ook nog 6 uur extra reistijd cadeau) :evil: .

Vragen:
1. Klopt bovenstaande rekensom?
2. Wordt er rekening gehouden met ouderschapsverlof (op contract heeft ze 32 uur maar ze heeft 4 uur ouderschapsverlof). Kan dit van invloed zijn op de hoogte van de PA (dat de rechter het redelijk vind dat ze weer 32 uur gaat werken). En ik hierdoor minder allimenatie hoef te betalen?
3. Ik wil tijdelijk bij mijn ouders gaan wonen, kan dit er voor zorgen dat ze nog meer allimentatie kan eisen
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

Bericht door Voiceless »

    In grote lijnen wel, behalve dat de PA bruto is. Verder zou je uit het rekensommetje de kosten van het kind moeten weghalen. Dan kom jij op ongeveer 2100 en zij op 2200 netto uit, exclusief de kosten voor jouw zoontje. Zij krijgt meer te besteden voor haarzelf, door die hofnorm van 60%, wat eigenlijk oneerlijk is.

    Jouw zoontje kost zeg maar 500-600 euro per maand (behoefte). Daar draag jij naar draagkracht en de draagkrachtvergelijking 128 plus jouw zorgkorting aan bij en zij 250 KGB en haar bijdrage van zeg ongevver 100 euro. Die bijdrage van haar hoeft ze natuurlijk niet over te maken naar jouw zoontje en niemand controleerd of het wel besteed wordt.

    Vergis je niet, want als jouw zoontje bij jou zou wonen, dan krijg jij de KGB maar moet je haar eventueel nog KA betalen, want jouw draagkracht is groter. Waar de Trema vanuit gaat is dat de behoefte aan het kind besteed wordt. Dat is vaak niet zo, waardoor de hex na de scheiding er netto wel warmer bijzit.
    Laatst gewijzigd door Voiceless op 26 sep 2015, 03:35, 1 keer totaal gewijzigd.
    Voiceless
    Zeer deskundige schrijver
    Zeer deskundige schrijver
    Berichten: 251
    Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

    Re: Vragen co-ouderschap en partner alimentatie

    Bericht door Voiceless »

    De antwoorden op de overige vragen.

    Het hangt er een beetje vanaf hoe oud jouw zoontje is. Bij jongere kinderen vinden rechters het heel normaal als er minder gewerkt wordt. Het verhuizen is voor beiden een risico dat er minder uren of minder loon is.

    Bij jouw ouders wonen is alleen van invloed als jouw draagkracht omhoog gaat, doordat je bijvoorbeeld geen woonlasten meer hebt. Tegenwoordig is dat forfaitair 30% van jouw inkomen. Spreek dus wel een huur af van ongeveer dat bedrag en betaal die ook. Dat je die later handje contantje terug krijgt is alleen voor jou van belang. Wat wel lastig us, is dat met jouw inkomen die huur ca 750 euro per maand is. Wel wat hoog voor bij jouw ouders wonen. Maar dat is tijdelijk neem ik aan?
    Plaats reactie