Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
rolexone
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2014, 12:23
Locatie: Hengelo

Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door rolexone »

Hallo vaders,

Als eerste een korte toelichting.

Sinds kerst 2010 zijn ik en mijn ex uitelkaar. Vanaf dat moment hbe ik ieder weekend de kinderen gehad afwisselend kort en lang. Kort vrijdag middag tot zaterdag middag 5 uur en lang vrijdag t/m zondag middag 5 uur. We zijn niet getrouwd geweest of geregitreerd partenschap gehad. Het aanvragen van mijn gezag destijds was volgens mijn ex niet nodig omdat we voornemens waren te trouwen en alles vanzelf geregeld zou zijn. Het tegendeel bleek waar uiteindelijk.
Nu hebben we ook niets op papier staan wat betreft een ouderschapsplan. Mijn ex vindt dit neit nodig want "alles is toch prima te overleggen". Het ouderlijk gezag wilde ze niet geven omdat we geen co-ouderschap verdeling hebben en ik ze vindt dat ik de kinderen te weinig heb om daar recht op te hebben..
Voorheen vond ik het de discussie niet waard om aan te gaan om te voorkomen dat de onderlinge verstandhouding die we hebben niet te verpesten omwille van de kinderen. De kinderen hebben gelukkig weinig tot geen last gehad van onze situatie en zijn gelukkig naar mijn idee. Ze snappen dat andere gezin wel samen een papa en mama hebben maar ze zijn niet verdrietig dat wij niet bij elkaar zijn.
Toch vindt ik het geen prettig idee om totaal geen gezag te hebben over mijn kinderen. Als mijn ex besluit morgen te verhuizen oid dan heb ik geen poot om op te staan. Ik heb door de tijd heen meerdere keren vriendlijk gevraagd of ze wilde tekenen maar iedere keer was het antwoord nee omdat ik ze alleen in het weekend heb.
Nu vraag je je af waarom niet vaker? Met mijn baan zouden de kinderen genoodzaakt zijn om na school op de dagopvang te moeten blijven tot ik ze kan ophalen. Mijn ex wil echter niet dat dat gebeurt dus welke optie heb ik dan? Mijn baan opzeggen?? Een dilema dus.
Ik vindt dat ik recht heb om ook het gezag te kunnen dragen over mijn kinderen aangezien ik ze ieder weekend heb en op zaterdag ook beide naar zwemles breng. Ik ga op vakantie samen en we zijn veel bij Opa en Oma. Ik heb ze allebij leren fietsen en doe wat iedere vader doet en dat is ze opvoeden als een vader met heel veel liefde!
Nu hbe ik gelezen dat je eenzijdig het gezag zou kunnen aanvragen zoalng dit de kinderen niet in het gedrang komen. Dit is dus waar bij mij de schoen wringt:
Als ik een advocaat inschakel om het gezameijke gezag aan te vragen dan zullen de verhoudingen ongetwijfeld op scherp komen te staan. Als dan blijkt dat de kans op toewijzing klein zijn dan ben ik veel meer kwijt dan dat ik heb gewonnen..
Om verder te verduidelijken: Ik heb geen strafblad, financieel gezond, eigen huis waar de kinderen hun eigen kamer hebben. In mijn buurt hebben ze vriendjes met wie ze ieder weekend spelen. De buurt is eer kindvriendelijk.
Het is een princiepe kwestie in eerste instantie maar ik wil voorkomen dat de toekomst alleen maar lastiger wordt wanneer er een nieuwe relatie in het spel komt en ze wellicht wil verhuizen of haar vriend een kwibus is en er allerlij narigheid kan ontstaan.. Zaken duidelijk op papier zodat iedereen weet waar hij aan toe is, is toch niet te veel gevraagd lijkt me.

Ik hoor graag wat jullie mening is, alvast bedankt!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door Casper »

Moeilijke afweging. Als aanvulling op je gedachten wil ik dit recente bericht onder je aandacht brengen:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/7398-zon ... -blokkeren

Je zou wel gezamenlijk gezag aan kunnen vragen, maar gebruik dan niet het argument dat je "er recht op hebt". Je kunt beter uitgaan van een noodscenario, bijv. als moeder onder de tram komt is de gezagsrelatie juridisch duidelijk bij gezamenlijk gezag. Maak ook duidelijk dat het niet als aanval op moeder bedoeld is. Moeders nog steeds heilig! ;-)
rolexone
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2014, 12:23
Locatie: Hengelo

Re: Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door rolexone »

Hoi Casper,

Je hebt helemaal gelijk. In de situatie de emoties opzij zetten en inzetten op duidelijkheid.
Dit heb ik mijn ex ook al eens aangegeven en haar antwoord is dan, dat gebeurt toch wel automatisch... Daar wil ik het dus niet op laten aankomen. Zeker niet wanneer er evt een nieuwe partner in het spel komt.

Wat zijn denk je de beste motivaties om aan te geven om dit af te dwingen. Zijn er ervaringen uit het verleden?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door Casper »

Beste Rolex :),

je kunt het aanvragen, en daarbij aangeven dat
- de onderlinge verstandhouding tussen de ouders eigenlijk prima is, waar je heel blij om bent, dat er over van alles en nog wat wordt overlegd (met ook concrete voorbeelden daarbij);
- het je geenszins te doen is om ergens een spaak in moeders wielen te steken; daar zijn ook geen (serieuze) voorbeelden van te vinden;
- de motivering voor de aanvraag is dat je de situatie in geval van nood (denk aan de tram) juridisch netjes geregeld wilt hebben (belang van het kind). Je kunt ook melden (volledig naar waarheid, en wellicht heb je dit al gemerkt) dat scholen e.d. veel behulpzamer zijn met informatie naar ouders met gezag (hoewel ze wettelijk dezelfde plicht hebben tegenover beide "soorten" ouders), dus dat dit het voor jou makkelijker zou maken je opvoedkundige plichten waar te maken (belang van het kind).

(anderen vullen zo mogelijk aan).

Je zou moeder dit als ze in een constructieve bui is toch nog eens voor kunnen leggen. Als zij akkoord gaat kost het jullie beiden geen cent. Als zij niet akkoord gaat en het komt uiteindelijk bij een rechter kost dat een hoop geld (dat beter gebruikt kan worden) en schaadt het iedereen. Je kansen dat gezamenlijk gezag toegewezen wordt zijn zo op het eerste gezicht prima.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door Istar »

Hoi,

Mijn vriend heeft nooit samen gewoond met zijn ex en toen zij zwanger raakte was er ook al geen sprake meer van een relatie. Hij heeft dus ook nooit meer dan een weekendregeling gehad (welke pas echt tot stand kwam toen de kinderen, een tweeling, een jaar of 2 waren).

Toch heeft hij 2 jaar geleden met succes gezamenlijk gezag aangevraagd en gekregen. Ex wilde dit absoluut niet en maakte vriend voor de rechter met van alles en nog wat aan leugens zwart om maar aan te kunnen tonen dat er geen goede verstandshouding was. We hadden toen een hele goede advocaat, deze is helaas gestopt. In plaats van alle beschuldigingen te weerleggen en een potje ruzie te gaan staan maken over en weer gaf de advocaat juist een paar voorbeelden waarbij er wel overlegd werd tussen partijen en gaf vriend gewoon aan dat hij graag ook die juridische verantwoordelijkheid wilde dragen. Daarmee was de kous af en heeft hij gewoon gezag gekregen. Zal misschien ook per rechter verschillen, maar volgens mij maak je tegenwoordig wel een goede kans als betrokken vader. Zeker als je nog gewoon hebt samengewoond met je kinderen. Het gaat er juist om dat je moet laten zien dat je wel degelijk samen als ouder opereert, ipv dat je daar een welles/nietes spelletje gaat staan houden. Dan geef je je ex gelijk dat gezamelijk gezag dus niet gaat werken.
papachico
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2015, 20:06

Re: Eenzijdig aanvragen gezamelijk gezag

Bericht door papachico »

Ik weet niet zeker of ouderlijk gezag je eerste inzet moet zijn, ik heb mijzelf hier lange tijd op verkeken... het laten opstellen van een ouderschapsplan is de eerste stap, voor het toekennen van ouderlijk gezag kijkt een rechter het belang van het kind(eren), dus (hypothetisch) bij een overleden moeder, waarbij de vader geen ouderlijk gezag heeft, maar wel een belangrijke rol in het leven van de kinderen, dan kan dit nog na haar overlijden worden aangevraagd en worden toegekend. Het laten opstellen van een ouderschapsplan legt de rolverdeling vast, en als ouders zich aan die afspraken houden, is de stap voor de moeder, om mee te werken aan die aanvraag vaak kleiner dan wanneer je lijnrecht tegenover elkaar staat.
Hoop dat dit bijdraagt.

Groet
Papachico
Plaats reactie