Als zelfstandige aan de slag

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Als zelfstandige aan de slag

Bericht door Ema »

Op dit moment heb ik een prima inkomen in loondienst. Ik ben van plan voor mijzelf te gaan beginnen. Er is voldoende werk dus ik heb daar wel vertrouwen in. Maar ik loop wel risico op een inkomensterugval, tijdelijk te weinig werk, meer risico bij arbeidsongeschiktheid.
Ex zit in de aanvullende bijstand naast de PA. Stel dat ik de sprong waag en minder ga verdienen. Ben ik dan verwijtbaar minder gaan verdienen en moet ik dan nog steeds nog >10 jaar PA betalen? Is het echt zo dat ik doordat ex te lui is om te solliciteren ik vast zit in een baan waar ik ongelukkig ben en die slecht te combineren is met de kinderen (ik ben de verzorgende ouder)?
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door Ema »

Iemand een idee waar ik hier meer info over kan krijgen? Ik wil eigenlijk nog niet met de gemeente in gesprek.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door The Driver »

Lijkt mij dat het dan je vrijwillige keuze is om minder te gaan verdienen. Daar zal de rechter niet mee akkoord gaan om minder alimentatie te gaan betalen.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door Ema »

Daar was ik al bang voor. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling minder te gaan verdienen. Ik denk dat ik, zeker na een opstartperiode, hetzelfde of meer kan verdienen. Alleen ik neem ermee natuurlijk wel het risico dat ik minder ga verdienen.

Maar goed, ik ga verder met mijn marktonderzoek om te kijken of ik het zelf aandurf, hoe groot dat risico is. Ook in de hoop dat ex toch een baan vindt of met zijn nieuwe liefde gaat samenwonen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door kiekiek »

Op het laatste zou ik zeker niet mijn hoop gaan vestigen, die zal echt wel als eerste een goede PA op papier willen hebben. En wat The Driver zegt: het is maar de vraag of de rechter dit accepteert. Die zal eerder gaan kijken wat de financiele situatie in het laatste jaar van het huwelijk was en daar de alimentatie op gaan baseren.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door Ema »

Voor mijn ex maakt de PA niet uit he? Ik heb onvoldoende draagkracht voor zijn behoefte. De gemeente vult aan tot bijstandsniveau. Dus in zekere zin is de gemeente de belanghebbende, niet mijn ex want die krijgt hoe dan ook bijstandsniveau.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door kiekiek »

Heeft je ex wel een omgangsregeling en zo ja: hoe ziet die eruit?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: Als zelfstandige aan de slag

Bericht door Ema »

Ja, ex heeft ze de ene week maandag en de andere week zondag + maandag. Krijgt hiervoor verblijfskosten, die zal ik niet betwisten / dat zijn reële kosten.
Plaats reactie