afschaffing ouderschapsverlofkorting

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
pappie2007
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:32

afschaffing ouderschapsverlofkorting

Bericht door pappie2007 »

Hallo allemaal,

Verrast was ik toen ik las dat per 1 januari 2015 ook de ouderschapsverlofkorting is opgeheven.
Ik heb mijn zoon dit jaar 6 weken met de vakanties maar heb niet zoveel vrije dagen. Ik ben net begonnen bij een nieuwe werkgever en bouw gewoon niet zoveel op, laat staan dat ik nu al kan aankomen met alle vrije dagen.

Mijn ex gooit mijn zoon op de kinderopvang (buitenschoolse opvang) en krijgt hiervoor van de belasting natuurlijk geld terug. Kan ik mijn zoon ook een paar dagen naar de kinderopvang brengen, het verschil wil ik dan best aan mijn ex betalen. Beter dan week geen inkomen hebben.................?

Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Bij mijn ex aankloppen en zeggen dat ik mijn zoon een week niet kan hebben is niet bespreekbaar. :roll:
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: afschaffing ouderschapsverlofkorting

Bericht door Condat47 »

Beste Pappie2007,

Weet je wat voor contract je ex nu precies bij de kinderopvang heeft. Zo niet, dan zou ik een telefoontje plegen naar de kinderopvang om op te vragen welke regeling er nu ligt.
Bij mij is het namelijk zo dat ik betaal voor een heel jaar (BSO) maar dat dit ook betekend dat ik haar in de vakantie gewoon extra kan brengen.
Afhankelijk van het contract maakt het natuurlijk niet uit of het de moeder is of de vader is die het kind brengt.

Als er binnen het contract niet mogelijk is om je kind extra te brengen zonder dat je daar extra voor moet betalen informeer dan hoeveel het extra kost en zoek uit of jij recht heb om dit via de belastingdienst terug te krijgen. Voorwaarden heel goed lezen.

Ik begrijp je probleem, kan je kind eventueel naar opa,oma, tante,vriendin enz?

Werkt je ex ook? Als ik het goed begrijp heb je hem straks drie weken in de grote vakantie en misschien ook nog wel een week in de mei vakantie. Het gaat om het belang van het kind, maar ik begrijp je situatie helemaal. Waarom zou je niet proberen om samen met je ex toch tot een oplossing te komen. Een net mailtje sturen waarin je haar vraagt mee te denken aan een oplossing. Als ze vervolgens aankomt met het antwoord dat het jou probleem is kan ze in andere gevallen ook niet van jou verwachten dat je hem eens extra opvangt al het haar niet goed uit komt.

Hopelijk kom je tot een oplossing.
Plaats reactie