School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Condat47 »

Heren en dames,

Wij hebben de school een mail gestuurd om te weten te komen hoe het met mijn partner zijn zoontje gaat op school (hij zit nu een maand of 3 op school) en er zijn nog geen oudergesprekken geweest. Ondanks dat we een schriftelijk formulier hebben ontvangen dat er een soort van protocol is bij gezamelijk gezag hebben we echter nog nooit en te nemer enig mail van de school ontvangen. Ook het eerste kennismakeingsgesprek met de school verliep wat rommelig omdat men in eerste instantie geen appart gesprek met de vader wilde inplannen. En ex had al een boze mail verzonden dat IK als partner hier zeker niet bij aanwezig mocht zijn (verzoek genegeerd gezien het voor zijn zoontje ook leuk is als ik weet hoe zijn school er uit ziet, bovendien betrof het niet de vorderingen van zijn zoon of zo).

Nu heeft de ex de bezoekregeling met mijn partner eenzijdig opgezecht en hebben we via Maatschappelijk Werk te horen gekregen dat er via de school een melding is gedaan aan Maatschappelijk werk. In eerste instantie dachten wij dat er een probleem zou zijn met zijn zoontje op school maar nu lijkt het er op dat de school wil bemiddelen tussen de ouders. We hebben telefonisch contact gehad met zijn juf maar wie we ook aan de lijn krijgen, ze reageren niet bepaald welwillend. Op de vraag of er het een en ander telefonisch besproken kon worden (mijn partner werkt immers 40 uur en moet voor deze afspraak 2,5 uur rijden en verlof opnemen) reageren ze dat niet te willen doen en een persoonlijk gesprek met de ouders te willen. Wel vreemd dat EX om 16:45 uur welkom is (op haar verzoek) en mijn partner om 16:30 uur. Als argument geven ze aan beide ouders dezelfde informatie te willen geven. We hebben even kort geinformeerd en de juf liet blijken dat er met zoontje niet veel aan de hand is maar dat zij geconstateerd hebben dat er een probleem is tussen beide ouders en ons daarom hebben uitgenodigd. DE melding naar Maatschappelijk Werk zou dus niet zijn omdat er iets met zijn zoontje aan te hand is maar omdat de communicatie tussen de ouders niet loopt.

Mij lijkt me dat de school ten aller tijde neutraal dient te zijn en niet op de stoel van Maatschappelijk Werk dient te gaan zitten en dus een oordeel te vellen over de situatie zoals deze nu is. Ex komt natuurlijk dagelijks op school en wij zijn er nog maar 1 keer geweest.

We hebben de school dan ook gebeld om meer te weten te komen over hun motivatie maar hier laten ze alleen politiek correcte antwoorden op los.

Ex en mijn partner kunnen op dit moment absoluut niet samen aan 1 tafel zitten aangezien ex alleen maar haar zin wil hebben en toch niet luisterd naar de argumenten van mijn partner. Partner heeft dit dus al lang opgegeven om er energie (en een hele hoop frustratie) in te steken.

Wat vinden jullie, moeten we de school duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat zij op de stoel van maatschappelijk werk gaan zitten en zo een oordeel vellen? Daarnaast vind ik het vreemd dat zij wijgeren om telefonisch dan wel schriftelijk even kort te informeren hoe zoon het op school doet. Ze willen dit alleen maar in een persoonlijk gesprek (2,5 uur rijden en dus kosten voor een gesprek van 15 minuten).
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Casper »

Het is positief op te vatten dat school jullie uitnodigt voor een gesprek. Wat er precies wel of niet achter zit, doet er eigenlijk niet zoveel toe. De rol van de school is ook niet makkelijk in zo'n situatie (ze willen niet tussen de vuren klem komen te zitten, en willen dat ook niet voor het kind), en ik vind het goed dat ze daarop actie ondernemen.

De uitnodiging voor een gesprek dus zeker aannemen. In zo'n gesprek kan een aantal spelregels afgesproken worden, bijv. dat beide ouders op precies dezelfde wijze en op hetzelfde tijdstip geïnformeerd worden. De persoonlijke indruk die je achterlaat, is ook heel belangrijk voor het contact in de toekomst.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Voiceless »

De school is verplicht om de gezagsdragende ouders van dezelfde informatie te voorzien. Voor nieuwe partners geldt dat niet. Die hebben geen recht op informatie. Voor een school kost het veel tijd om om dubbele gesprekken te doen en zijn daarom erg terughoudend. Bekijk het ook eens van de kant van de leerkracht.

Ik zou trachten, in het belang van het kind, gesprekken als ouders samen te doen. Die tien minuten lukt toch wel. En dan soms om ern gesprek alleen (met de partner) te vragen. En als partner kan je het verhaal ook wel achteraf horen. Zo spannend zijn die gesprekken nu ook weer niet.

Inschakeling van het schoolmaatschappelijk werk is wel wat voorbarig. Ik zou ook eens contact met hun opnemen en vragen wat nu de aanleiding is. Het lijkt erop dat de hex wat verhaaltjes aan het vertellen is.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Condat47 »

Voiceless,

Helaas is het niet mogelijk voor mijn partner om op dit moment samen met zijn ex rond tafel te zitten.
Ex heeft namelijk de omgangsregeling eenzijdig opgezecht en via een advocaat laten weten dat ze het niet op prijs zou stellen als we haar bellen. We mogen dus op dit moment op geen enkele manier contact hebben met zijn zoontje van haar.
Een gesprek aan tafel zit er dus ook niet in.
Het klopt inderdaad dat Hex verhaaltjes aan het rond vertellen is waar vooral zijn zoontje de duppe van is.
We hebben twee weken geleden maatschappelijk werk al in gelicht maar als hex geen zin heeft om hier aan mee te werken staan we machteloos. Zij verwijzen ons gewoon door naar een advocaat. Aan maatschappelijk werk heb je dus nauwelijks iets.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door kiekiek »

Condat47 schreef: Ex heeft namelijk de omgangsregeling eenzijdig opgezecht en via een advocaat laten weten dat ze het niet op prijs zou stellen als we haar bellen. We mogen dus op dit moment op geen enkele manier contact hebben met zijn zoontje van haar.
Er is toch een beschikking van de rechtbank met daarin een omgangsregeling?

Daar zal zij zich aan moeten houden en kan ze nooit eenzijdig vanaf wijken.

Doet ze dat wel, dan iedere keer aangifte wegens onttrekking ouderlijk gezag doen en z.s.m. een kort geding opstarten.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Jeroen2102 »

Ik snap niet wat het eenzijdig opzeggen van de omgangsregeling te maken heeft met een afspraak op school. Ik zou je goede wil laten zien en tevens dat jij in belang van het kind bereid bent om je persoonlijke frustratie opzij te zetten en in gesprek te gaan. Mocht hex dan weigeren of niet komen dan heb je wellicht de kans om te laten zien dat jij bereid bent 2,5 uur te reizen en misschien dat je dan in ieder geval eens persoonlijk met school kunt praten om jouw standpunt en visie door te geven.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Voiceless »

kiekiek schreef:
Condat47 schreef: Ex heeft namelijk de omgangsregeling eenzijdig opgezecht en via een advocaat laten weten dat ze het niet op prijs zou stellen als we haar bellen. We mogen dus op dit moment op geen enkele manier contact hebben met zijn zoontje van haar.
Er is een omgangsbeschikking, gezamelijk gezag en geen contactverbod. Als de hex via de advocaat laat weten dat je van een flat moet springen, doe je dat dan ook?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Condat47 »

Voiceless,

Klopt, we bellen dus om de paar dagen op toch contact te proberen te krijgen met haar of zoon. Eens zal ze toch de telefoon op moeten nemen of contact met ons moeten opnemen. Ze kan wel zo veel willen en verzoeken maar dat wil niet zeggen dat we in haar verzoek moeten mee gaan.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door kiekiek »

Zelf contact opnemen lijkt dus niet te werken. Madame frustreert de omgang.

Dan zullen jullie toch echt uit een ander vaatje moeten gaan tappen en dat is via de rechter een kort geding gaan opstarten. Hoe langer er gewacht wordt, hoe meer de rechter dat gaat uitleggen als 'kennelijk wordt er minder waarde aan de omgang gehecht dan wordt gezegd'. Langer wachten werkt dus absoluut in het nadeel van de vader.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door Benadeelde »

Hoi Condat 47,

Het belangrijkste is dat jouw vriend/man contact houdt met school. Dat kan ook via de mail. Hij is de vader en hij laat op een positieve manier zien dat hij betrokken wilt blijven bij het opgroeien van zijn zoon. De school kan namelijk belangrijke informatie over het kind geven en hij blijft op die manier betrokken ook als hij straks naar de vervolgschool gaat. Steun jouw partner op de achtergrond.

Het heeft geen zin om de confrontatie met de ex aan te gaan want dat verlies je. Het kind en jullie raken hierdoor beschadigd en gefrustreerd.

Je kan een kort geding aangaan echter ik ben van mening dat als iemand niet wilt dan wilt die ook niet. Wil je toch een kort geding aangaan zorg dan dat je bewijsstukken hebt dat de moeder de omgang frustreert.

Geruime tijd hou ik de rechtsuitspraken bij en constateer dat aan het einde van het verhaal de moeder toch aan het langste eindje trekt.

Ik zou juist in mijn handen klappen om wat de school heeft gedaan. Wellicht kan je middels maatschappelijk werk wederom een opening creëren om in ieder geval ervoor te zorgen dat je het kind kan blijven spreken en/of zien. De moeder mag wettelijk niet de omgang frustreren en heeft wettelijk een informatieplicht dat weet de advocaat ook. Echter zo gauw er advocaten bij betrokken raken wordt de sfeer er niet beter op en worden er verwijten gemaakt waar je haren recht van overeind gaan staan. Nee, probeer middels maatschappelijk werk het kind te zien of middels een omgangshuis. Wilt ze dat allemaal niet dan staan jullie sterker bij de rechter want die zal daar niet van gecharmeerd zijn. Of dat de omgang opgelost gaat worden hangt van de welwillendheid van beide ouders af. Ik zou als ik jou was op de achtergrond blijven en je partner zo goed mogelijk helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: School op de stoel van Maatschappelijk WErk

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:Geruime tijd hou ik de rechtsuitspraken bij en constateer dat aan het einde van het verhaal de moeder toch aan het langste eindje trekt.
Vaak wel, maar niet altijd, zie mijn uitspraak.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2014:7082

Alhoewel je natuurlijk de door moeder toch in mijn onterecht binnengeharkte alimentatie ook als langste eind kunt beschouwen.

Zelf vind ik de toewijzing van het hoofdverblijf aan mij veel belangrijker.
Plaats reactie