alimentatie verlagen via rechter

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Istar »

Volgens mij kunnen minderjarige kinderen zelf een verzoek indienen bij de rechtbank voor bijv een wijziging van de omgangsregeling.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... appen.html

Maar ik begrijp dat je dan wil dat tijdens jouw vakantieomgang kind bij moeder blijft als ze niet mee wil op vakantie? Waarom? 12 is toch veel te jong om al inspraak te hebben in de vakantieplannen?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Voiceless »

not fair schreef:Dus als ik het goed begrijpt als mijn dochter straks 12 is en zegt pap ik wil dit jaar liever niet mee op vakantie dan is ze toch verplicht om mee te gaan? Dit klinkt voor mij heel vreemd! Als haar moeder dwars wil liggen kan ze mijn dochter dus dwingen om naar mij toe te komen?
Dat heet nu ouderlijk gezag. Tot haar 18e is jouw dochter verplicht dat te volgen. Alhoewel er tussen ca 14 en 18 een kind niet meer gedwongen zal worden en met de mening steeds meer rekening gehouden zal worden. Het is, zoals Casper ook aangeeft, een fabeltje dat het kind zelf mag beslissen als ze 12 is.

Het kind kan inderdaad zelfstandig een brief schrijven en aanpassing van de regeling verzoeken. Hier kan de rechter ambtelijk op beslissen. Maar kijk uit, rechters denken hier verschillend over en hoeven dat niet.

Ik heb meegemaakt dat de rechter heel strikt was en van mening was dat dit alleen kon bij een omgangsregeling en dat dat niet aan de orde is bij gezamelijk gezag. ( dan is het een verzorging en contactregeling). De gedachte was hier ook, als het kind zelfstandig (dus los van een llopende procedure) schrijft, dan moet er wel iets mis zijn. Er is dus minstens een probleem in de uitoefening van het gezag door beide ouders. Andere rechters zien dit als een probleem tussen de ouders die niet communiceren waardoor het kind klem komt te zitten. Bij sommige rechtbanken wordt een bijzonder curator aangesteld en een beschermingsonderzoek kan ook aan de orde zijn.

Het beste is toch om te achterhalen waarom ze het niet wil en samen met het kind en de hex een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, start dan zelf een procedure op, waarin het kind haar mening kan geven.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Jodi01 »

Ander vraagje.

Kan de hex ieder jaar een herziening aanvragen?

Mijn werkgever wilt mij graag een (forse) loonsverhoging geven, maar omdat ik midden in de verdeling van de restschuld zit en ik nu via mijn advocaat nieuwe KA berekeningen laat maken, wil ik mijn loonsverhoging niet. Klinkt misschien stom, maar dan heb ik ook geen recht meer op gefinancierde rechtsbijstand.

Op zijn vroegst wordt de loonsverhoging pas door gevoerd als het financieel allemaal geregeld is bij mij.
Maar kan mijn hex ieder jaar een herziening aanvragen of moet ze daar ook een geldige reden voor hebben?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Condat47 »

Jodi01,

Ja, zij moet hier een geldige reden voor hebben:

Zie onderstaande stukje wat ik van internet heb geplukt.

Wijziging alimentatie
Wat zijn redenen voor een wijziging van de alimentatie?
Veranderingen in de financiële situatie van de alimentatieplichtige of -gerechtigde kunnen reden zijn voor aanpassing van het alimentatiebedrag. Het kan bijvoorbeeld gaan om de volgende situaties:

•De alimentatieplichtige of -gerechtigde wordt werkloos of gaat met pensioen;
•De alimentatieplichtige of -gerechtigde gaat duurzaam samenleven, gaat een geregistreerd partnerschap aan of hertrouwt; (zie 'nieuwe relatie')
•De alimentatiegerechtigde gaat werken of structureel meer verdienen. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat de alimentatieplicht stopt. Als de behoefte van de alimentatiegerechtigde veel hoger was dan de draagkracht van de alimentatieplichtige en bovendien de inkomsten van de alimentatiegerechtigde te laag zijn om die behoefte te dekken, dan blijft de alimentatieplicht gehandhaafd.

Deze informatie geldt zowel voor de kinder- als partneralimentatie.
Wat zijn geen redenen voor een wijziging van de alimentatie?
•Het alimentatiebedrag verandert niet als uw kind gaat studeren of naar de middelbare school gaat. Hogere kosten vanwege een studie zijn geen reden voor een verhoging van de kinderalimentatie.
•Hogere kosten voor een kind zijn in principe geen reden voor verhoging van de kinderalimentatie. Voor oudere kinderen ontvangen ouders een hogere kinderbijslag. Alleen in uitzonderlijke gevallen waar de verhoging veroorzaakt wordt door speciale zorg voor het kind, kan er reden zijn tot verhoging.
Een verzoek voor aanpassing van het alimentatiebedrag kunt u onderling regelen of indienen bij de rechtbank. Om te beoordelen of een wijziging via de rechter enige kans van slagen heeft, is een (gratis) kennismakingsgesprek met een advocaat aan te raden.


Wat betreft je loonsverhoging, zolang niemand (ex) weet dat jij een verhoging hebt gekregen is dat ook geen reden om een wijziging aan te gaan. Het lijkt me niet handig van ex om gewoon standaard ieder jaar een herziening via een advocaat aan te vragen als blijkt dat er geen veranderingen hebben plaatsgevonden ten opzichte van het jaar er voor. Maar ienderdaad, je kan je baas vragen met nog even te wachten om je loonverhoging uit te keren tot er herziening is gedaan als ex hier mee bezig is.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Het lijkt me niet handig van ex om gewoon standaard ieder jaar een herziening via een advocaat aan te vragen als blijkt dat er geen veranderingen hebben plaatsgevonden ten opzichte van het jaar er voor.
Maar als ze dus een vermoeden heeft dat je meer verdient, kan het wel.
Als dan blijkt dat het niet zo is, heeft ze wel wat uit te leggen natuurlijk.
Stel dat ze jou om inkomensgegevens vraagt en je geeft ze niet, dan kan ze dat opvatten als een signaal dat je misschien wel een verhoging hebt gehad.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Jodi01 »

Dus als mijn ex ieder jaar een herziening aan wilt vragen en er blijkt niets veranderd te zijn, kan dat dus in principe wel. Maar het wordt haar niet in dank afgenomen door haar advocaat of rechter?
Als zij aan mij zou vragen of er iets aan mijn inkomen gewijzigd is, dan maakt het niet uit wat voor antwoord ik geef. Want zij gelooft mij toch niet :?
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Jodi01 »

Je bent in principe toch verplicht om iedere verhoging, hoe laag of hoe hoog deze ook is, te melden aan je ex?
Ieder jaar worden alle vaste lasten hoger, maar mijn loon is nog nooit mee gegroeid met die inflatie. Dat is dan toch belachelijk?

Mijn ex heeft (bewust) een andere functie binnen het bedrijf aangenomen, zodat ze onder schooltijden werkt. Maar daar is wel haar bruto uurloon op aangepast. Ze is daardoor fors minder gaan verdienen.
Als ik nu meer ga verdienen, dan moet ik in principe gelijk meer KA betalen. Dat is toch niet eerlijk?
Ze kunnen wel zeggen dat het in principe ook zo zou zijn gebeurd op het moment dat je nog samen was, maar daar geloof ik niet in. Toen kon mijn ex niet onder schooltijden werken en gingen de kinderen 2 dagen per week naar de dagopvang. En toen we uit elkaar gingen, kon ze ineens wel onder schooltijd werken. En hoefde ze niet meer in de weekenden en 's avonds te werken.

Ik ben 1,5 jaar geleden mijn baan kwijt geraakt door de crisis. Toen stelde haar advocaat dat ik gezien mijn werkervaring en opleiding weer snel een andere baan zou hebben en een bepaald minimum bruto maand salaris. Er werd geen rekening gehouden dat ik ook minder dan dat verwachte maand salaris zou kunnen gaan verdienen. Dus ik kon weer naar de rechtbank om het bedrag voor de KA aan te laten passen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

Jodi01 schreef:Maar het wordt haar niet in dank afgenomen door haar advocaat of rechter?
Haar advocaat zal het prima vinden, genereert immers inkomsten.
De rechter zal daar wat anders over denken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

Jodi01 schreef:Je bent in principe toch verplicht om iedere verhoging, hoe laag of hoe hoog deze ook is, te melden aan je ex?
Is dit zo? En geldt dit ook voor verlagingen?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door The Driver »

Aan je (h)ex ben je helemaal niets verplicht. Het is niet voor niets je (h)ex.

Zo wordt ook gedacht door je (h)ex, als het om je kinderen gaat.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door The Driver »

Met betrekking tot de alimentatie kan ze natuurlijk wel naar de rechter stappen om herziening te vragen. Ze kan dan in principe eisen wat ze wil en dat wordt ook toegekend, tenzij je verweer voert.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Het is al een gesprekje geleden, maar wilde nog reageren op het 12 jaar en zelf kiezen. Ik heb het opgesocht en inderdaad een fabeltje, ik sta met stomheid geslagen. Toch als mijn dochter straks aangeeft liever langere tijd met de vakantie bij mij wil blijven en liever niet mee gaat met mama bijvoorbeeld, dan neem ik haar wel serieus en zou ik het wel met mijn ex daarover hebben. Ik vind niet dat een kind van boven de 12 gedwongen ergens vakantie moet vieren. Wordt de vakantie denk ik ook niet gezelliger op.
Ik heb nog een andere vraag. Mijn dochter van 7 geeft aan dat ze wat meer bij mij wil zijn in de week. We hebben nu een regeling om het weekend en op woensdagmiddag. Nu gaan we met haar "oefenen" of ze inderdaad het fijn vindt om bijvoorbeeld 1 a 2 in de week bij mij komt slapen. Mocht dit definitief worden wat houdt dit dan in voor de alimentatie? Moet dit ook weer via een rechter?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Voiceless »

not fair schreef:Toch als mijn dochter straks aangeeft liever langere tijd met de vakantie bij mij wil blijven en liever niet mee gaat met mama bijvoorbeeld, dan neem ik haar wel serieus en zou ik het wel met mijn ex daarover hebben.
Natuurlijk moet je dat serieus nemen. Waarom is het niet leuk op vakantie en wat kan je eraan doen om het wel leuker te maken.
not fair schreef:Mijn dochter van 7 geeft aan dat ze wat meer bij mij wil zijn in de week.

Maar dat wil niet zeggen dat het kind ook haar zin moet krijgen. Nu is het in jouw voordeel, maar hoe zou je erover denken als de hex met komt dat ze niet met jou mee wilt op vakantie.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Dan gaan we daar heel serieus mee om, is misschien niet leuk om te horen, maar mijn dochter heeft niet om de scheiding gevraagd. Als ze liever bij haar moeder is, omdat haar vriendinnen daar wonen en hier niet zoveel heeft dan vind ik het oneerlijk om haar te verplichten haar vakantie hier door te brengen. Op die leeftijd vind ik dat je wel rekening moet houden met de mening van je kind. Of dat nou wel of niet leuk is voor de ouder in kwestie. Het moet trouwens geen spelletje van het kind worden en er moeten goede afspraken over gemaakt worden.
Zou iemand mij kunnen vertellen als mijn dochter een paar dagen extra in de week bij mij wil zijn of ik dan een bepaald bedrag per dag mag rekenen om van de alimentatie af te halen? Je omgangsregeling wordt dan anders en je hebt voor haar ook kosten hier. Wij hebben het niet breed en kunnen het helemaal niet veroorloven om dan dubbele kosten te maken. Moet dit ook via een rechter of geld dan gewoon elke dag extra bij papa is zoveel minder in de maand?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door kiekiek »

Ja die mogelijkheid is er inderdaad via de zorgkorting:

http://www.dejongmoons.nl/blog/161-zorg ... limentatie
15% bij gedeelde zorg op gemiddeld 1 dag per week
25% bij gedeelde zorg op gemiddeld 2 dagen per week
35% bij gedeelde zorg op gemiddeld 3 dagen per week.
Wel even in overleg met je ex en bij twijfel laten vastleggen in een beschikking. Die percentages zouden dus van de KA af kunnen gaan.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie