PA herzien door omvormen hypotheek?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Ema »

Beste vaders,
ik ben hier een vreemde eend in de bijt. Namelijk een moeder. Als ik niet welkom ben hoor ik het wel. Ik kom hier omdat mijn situatie net zo goed lastig is door die wetgeving uit het jaar 0. Ik was namelijk kostwinner en mijn ex werkloos. Overal gaat het over mannen die betalen en hexen die alimentatie ontvangen en kennelijk ben ik in onze situatie de "man". In mijn omgeving kan ik weinig lotgenoten vinden die mijn alimentatievragen kunnen beantwoorden, ze zitten allemaal aan "de andere kant".

Ik ben pas gescheiden. Co-ouderschap over onze zoon, hij is vooral bij mij. Ik betaal 150 euro PA per maand en een onderhoudsbijdrage voor onze zoon voor de dagen dat hij daar is. Als ex net zo serieus naar werkt zoekt als in de maanden voor de scheiding dan betaal ik nog 12 jaar lang. Ondertussen werk ik keihard.

Voor mijn woonlasten zijn de hypotheeklasten van toen meegenomen waardoor ik een aftrek onredelijke woonlast had. Ook zijn de kinderopvangkosten afgetrokken van mijn draagkracht.

Ik heb het huis op mijn naam gekregen. De hypotheek was aflossingsvrij waardoor ik nu over de helft van ex ook maandelijkse aflossingen moet doen. Mijn woonlast is daardoor met 400 euro per maand gestegen. Een molensteen om mijn nek maar altijd beter dan verkopen met een restschuld van elk bijna een halve ton. Dit is niet meegenomen in de PA-berekening.

Kan ik nu herberekening van de PA aanvragen? Ik denk dat met deze hogere woonlasten daar een PA van 0 uit kan komen. Ex heeft er geen last van want krijgt toch bijstand. Alleen ben ik bang dat het geen zin heeft omdat de gemeente dan misschien met een eigen berekening toch PA gaat eisen. En voor 150 euro per maand voordeel heb ik de advocaatkosten en rechtbankkosten voor een nieuwe PA er niet zo snel uit.

Wat zijn jullie ervaringen met bijstandsverhaal? Heeft het zin een poging te doen de PA te verlagen of roep ik dan gedoe over me af?

Tweede vraag: ik krijg hopelijk ergens dit jaar een flinke nabetaling uit een eerdere baan. Gaat de bijstand dat bij mijn jaarinkomen tellen en mij meer PA laten betalen? Of alleen 1 maand?
Ik ben bang dat ik door verlaging aan te vragen dingen in gang zet waar ik spijt van krijg. Dan kan ik misschien beter wachten tot hij (hopelijk) gaat samenwonen met zijn nieuwe vlam of toch werk vindt.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Istar »

Hallo mede-vrouw,

De mannen vallen best mee hoor, ben nog niet weggekeken hier :D

Is de PA vastgesteld door de rechter en/of het convenant met deze PA bekrachtigd door de rechtbank? Of hebben jullie dit in onderling besproken?

Of verlanging aanvragen zin heeft weet ik niet. Het blijft natuurlijk altijd een gok en je kan het treffen met een rechter of juist niet. Bovendien voert je ex waarschijnlijk niet de procedure maar moet hij dit vanuit de gemeente doen. Die hebben er dus sowieso baat bij om jou zo veel mogelijk van zijn bijstand te laten betalen, dus wie weet krijg je er dan ook nog een hoger beroep overheen als je in eerste aanleg wel je verlaging voor elkaar krijgt. Je verdient teveel voor rechtsbijstand denk ik? Krijg je trouwens als alleenstaande werkende moeder dit jaar niet een stuk meer kindgebonden budget of is dit met jouw inkomen niet relevant?


Ik heb ooit eens met een lulverhaal de desbetreffende gemeente opgebeld alsof ik een studentje Rechten was en bezig was met een case voor school :oops: Heb ze gevraagd hoe hun omgaan met bijstand verhalen, of dat de alimentatieplichtige dan ieder(e 3/5) jaar werd gesommeerd om even een recent loonstrookje/jaaropgave te tonen of dat ze na een vaststelling er verder nooit meer achter aan gingen. Volgens mij verschilt dit namelijk heel veel per gemeente hoe ze hier mee omspringen. De desbetreffende gemeente gaf toen aan dat als er eenmaal een procedure is geweest over vaststelling van KA/PA ze er verder niks meer mee doen. Probeer ook zoiets? dan weet je hoe de gemeente van je ex er iig nu mee omgaat. Altijd handig om te weten als je meer gaat verdienen en bang bent dat je daar weer een nieuw proces voor aan je broek hebt hangen.

Vwb een herziening aanvragen, ga eens vrijblijvend naar een advocaat toe met je lasten van nu, die heeft er waarschijnlijk meer kijk op.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Danny54 »

Hallo! Denk dat ik ook namens de rest kan zeggen "Welkom!" In mijn ogen is een hex een hex, of het nou een man of een vrouw is hoor ;) (In het hele co-ouderschap verhaal bij mij heb ik ook de 'moederrol', compleet met wantrouwen richting ex, dus moderne rollen allemaal ;) )

Wat een gemeente doet rondom bijstand weet ik (nog) niet. Ik heb het 'voordeel' dat mijn hex weer is gaan studeren. Dus niet beschikbaar voor werk, dus ook niet voor een uitkering.

Rondom de partneralimentatieberekening echter... bij ons is in het convenant opgenomen dat ik het huis op naam zou nemen (en dus ook de onderwaarde). Dit is echter ook meteen zo meegenomen in de PA berekening. Het is tenslotte in ons beide voordeel geweest dat ik die hypotheek overneem (i.v.m. 'verdwijnen' van de onderwaarde), en ook voordeel voor de kinderen (want in de tijd bij mij, zijn ze nog in hun ouderlijke huis). Dat de hypotheeklasten dan hoger zijn dan normaal voor mijn inkomen, is min of meer gezamelijk besloten (want ook in haar voordeel), en de volle hypotheeklast drukt dus op mijn draagkracht.

Ik zou het vreemd vinden als je PA berekend blijft over slechts de helft van die hypotheeklast. Staat het op 1 naam zetten van de hypotheek in je echtscheidingsconvenant...? Zo ja, zou ik in jouw schoenen toch even een gesprekje met mijn advocaat gaan hebben :)

(Onder andere omdat ik een andere overeenkomst zie met mijn eigen situatie; dat met jouw hex je ook wel eens de volle tijd aan de PA vast kan zitten... ;) )
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Ema »

Bedankt voor het warme welkom en de snelle reacties! Ik heb inmiddels al gezien dat ik lang niet de enige moeder hier ben.

De PA is vastgesteld in het convenant en bekrachtigd door de rechtbank. Ik kom niet in aanmerking voor rechtsbijstand.
Of ik het lef heb zo'n lulverhaal op te hangen weet ik niet maar misschien is het al veelzeggend dat ze naar aanleiding van de uitspraak geen onderzoek hebben ingesteld. Ik wil sowieso geen gedoe want het co-ouderschap loopt op dit moment uitstekend maar de communicatie tussen ex en mij is heel kwetsbaar. Verder heeft ex inmiddels een etiketje uit het grote boek van de psychiater en plaatst zichzelf nogal snel in de slachtofferrol als het over geld gaat. Past wat dat betreft inderdaad goed in de categorie Hexen.

Danny, ik heb ook de onderwaarde op me genomen maar kreeg te horen dat verrekenen met de PA niet verstandig was want dat de gemeente dan toch bijstandsverhaal doet en ik dan dubbel betaal. Ik zit daardoor met 2 problemen: ik heb nu een vordering op ex voor de onderwaarde. Ik ga dat nooit terugzien en moet dat nu aannemelijk maken naar de belastingdienst anders kan ik ook nog vermogensbelasting over dat bedrag-wat-ik-nooit-terugzie gaan betalen. Ik lees nu bij jou dat het dus wel kan. Mogelijk een gemiste kans bij ons maar dat is dan nu te laat voor mij...

De PA is wel berekend op de gehele hypotheeklast van toen. Ik heb het hele huwelijk de gehele hypotheek betaald, ook voor hij zijn baan verloor. Hij betaalde de huishoudkosten, ik de vaste. Er is alleen geen rekening mee gehouden dat de hypotheek 400 euro duurder wordt doordat bij het ontslag van hem de helft annuitair afgelost moest gaan worden.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Ema »

Ik zie nog een vraag die ik niet beantwoord heb: ja, ik krijg een stuk meer kindgebonden budget. Maar de alleenstaande ouder korting valt weg. Uiteindelijk ga ik er iets op vooruit maar dat staat niet in verhouding tot de verhoging van de hypotheeklasten.

Ik ga financieel een zware tijd tegemoet met deze hypotheek maar ik kom er wel. Het is alleen zo zuur dat extra werken "bestraft" wordt met extra alimentatie. Ik zie nu ook geen mogelijkheden (extra werken betekent ook extra kinderopvang en ik wil er ook voor mijn kind zijn!)
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Voiceless »

Bij bijstandverhaal start de gemeente de procedure op en betaal je aan de gemeente. Dat is hier (nog) niet aan de orde. Ik zou me daarover nog niet zo druk maken. Veel gemeentes laten de bijstandsgerechtigde een procedure met toevoeging starten onder het mom dat ze moeten aantonen dat ze geen inkomen hebben. Hier is de PA niet erg hoog.

Je zegt een vordering te hebben in verband met onderwaarde. Bij PA mag je dat wel met elkaar verrekenen, zover ik weet. Bij KA niet. Als die vordering zwart op wit staat (convenant)., dan zou het LBIO niet tot vordering over kunnen gaan. Vordert het LBIO niet, dan zal de gemeente niet zo snel een procedure starten. Dus stoppen met betalen zou een optie kunnen zijn.

Overleg met een advocaat uit jouw gemeente. Die weet waarschijnlijk ook wel hoe strikt de gemeente is met het bijstandsverhaal.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Jeroen2102 »

De eerste vraag is wil je voor die 150,-- een nieuwe zitting aanvragen, jij geeft aan dat je de kosten er niet snel uit hebt, maar als jouw woonlasten met 400,-- zijn gestegen dan denk ik dat de PA vervalt en dat je dus binnen een jaar de kosten er makkelijk uit hebt, maar is er nog overleg mogelijk of heb jij net zo'n hex als wij allemaal ???

Die vordering als het zwart op wit staat mag je altijd verrekenen met de PA, let op NOOIT met de KA.

Ik denk dat je altijd een herberekening kan aanvragen, zeker als ik jouw verhaal hoor en dat gaat dan op basis van je huidige loonstroken ed dus die nabetaling, ik zou het opzij zetten of in de hypotheek stoppen, scheelt stukje maandlast en niemand die ervan weet. Ook de gemeente zal af moeten gaan van jouw gegevens en de meeste zullen niet zo snel een onderzoek doen, want dan moeten ze gaan werken.

succes
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door kiekiek »

Erna heb je de situatie al eens financieel doorgerekend wat er gaat veranderen als je kleiner en goedkoper gaat wonen? Het is lastig voor veel mensen om een stap terug te doen, maar juist door die stap wel te zetten brengt wel veel financiele ruimte t.a.v. je woonlasten. De woning verkoop je vast met verlies, maar een goedkopere woning is ook flink in prijs gedaald de afgelopen jaren. Samen met mijn nieuwe vrouw hebben wij die stap een half jaar geleden ook gezet, waardoor de hypotheeklasten, gas, water. licht en verzekeringen aanzienlijk zijn gedaald, waardoor er nu wel ruimte is ontstaan voor wat extra aflossen en sparen, waardoor de woonlasten nog verder zakken. Het oversluiten naar een nieuwe hypotheek kan ook aanzienlijk voordeel opleveren, omdat de rente momenteel ongekend laag is. Verder voordeel: je laat emotioneel gezien weer een stukje achter je, namelijk de voormalige gezamenlijke woning.

Moraal: stel jezelf een doel waar jij over 12 jaar wil staan en baseer daar je stappen op die je in die periode moet gaan doen om je einddoel te bereiken. Je einddoel: loskomen van een parasiterende ex (herwinnen van je eigen vrijheid) en je kosten naar beneden brengen om van die molensteen om je nek af te komen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Condat47 »

Ema, Welkom, ook hier een vrouw met nieuwe relatie en een ex in de bijstand, dus betalen maar.

Mijn ervaring met de bijstand van ex is dat als er eenmaal een beschikking is ze verder nauwelijks onderzoek doen. Op de jaarlijkse indexering na gaat deze niet vaak omhoog op initatief van de gemeente. De keerzijde is dat de Gemeente vaak ook niet zo veel doet om ex UIT de bijstand te krijgen.

Je zou een nieuwe berekening via het LBIO kunnen laten maken voor €50,- euro. Op de site staat dat je de gegevens van Ex OOK moet insturen maar ik heb gebeld en als ex in de bijstand zit zijn dit gewoon wettelijke bedragen.
Ex hoeft dus niets te weten van de berekening en aan de hand van de uitslag zou je kunnen beslissen of een nieuwe zaak via een advocaat loont.

Succes.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Ema »

Kiekiek, dat heb ik me ook bedacht, ik had gewoon meteen bij de scheiding het huis moeten verkopen. Inmiddels heb ik het huis anders ingericht, het is echt wel mijn huis. Mijn droom is toch wel dat mijn kind hier op kan groeien. Ik heb een goed sociaal netwerk hier in de buurt. De onderwaarde en slechte verkoopbaarheid van dit huis zijn zo dat ik dan nog een enorme schuld mee moet financieren. Bijna niet te doen.

Financieel is verkopen inderdaad wijzer, zeker omdat ik nog een hoge rente betaal. Maar als ik kijk waar ik over 12 jaar wil zijn dan woon ik nog steeds hier. Ik heb ook nog flink wat loonschalen te groeien dus uiteindelijk komt het wel goed. In de tussentijd redden we ons wel. Ik kan van weinig leven en word gesteund door familie.

Jeroen, met mijn ex is nog wel te overleggen doordat hij er niet door op achteruit gaat. Hij heeft een heel klein inkomen (200 euro per maand) en aanvullende bijstand.

De vordering mag ik niet inhouden. Dat is vastgelegd in het convenant (ja dom). Hij gaat pas betalen als hij een baan heeft en ook dat is dom want ik snap dat hij nu nog minder motivatie heeft om te gaan werken. De gemeente doet in elk geval geen moeite om hem aan het werk te krijgen.

Goed te weten dat ik bij het LBIO al voor weinig een herberekening kan laten uitvoeren, dat ga ik doen!
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door kiekiek »

Ema schreef:
Financieel is verkopen inderdaad wijzer, zeker omdat ik nog een hoge rente betaal. Maar als ik kijk waar ik over 12 jaar wil zijn dan woon ik nog steeds hier.
Dan moet je daarvoor gaan Erna. Kijk wel naar je hypotheek, inmiddels ligt de rente voor 5 jaar vast rond de 2.5 %, aanzienlijk minder dan een paar jaar geleden. Wellicht is het verstandig opnieuw te gaan afsluiten en de kosten daarvoor lager liggen dan je rentewinst min het belastingvoordeel. Wij hebben ook alle verzekeringen onder de loupe genomen en hebben de helft kunnen besparen door rechtstreeks i.p.v. via een tussenpersoon af te sluiten. Alles van auto''s en woonhuis loopt rechtstreeks bij de FBTO, goedkoper konden we niet vinden.

Ik zat nog even te denken aan de PA. Die is nu officieel 150 euro. Is het mogelijk om die per beschikking op nul te stellen en met je ex af te spreken dat je onderling hem 75 euro per maand betaald? Scheelt jou de helft en voor hem is dat bedrag ook nog eens extra. Een win-win situatie voor beiden. Als reden daarvoor zou je kunnen aanvoeren dat voor jou de hypotheeklasten niet meer te dragen zijn.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Voiceless »

kiekiek schreef: Is het mogelijk om die per beschikking op nul te stellen en met je ex af te spreken dat je onderling hem 75 euro per maand betaald?
Waarom zou je dat doen, als de er een beschikking is, dan heeft de gemeente niet veel meer in te brengen.

Die berekening kost je 50 euro. Een half uurtje bij de advocaat al snel meer. Eerst kijken of het wel zin heeft.
Ema
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2015, 00:08

Re: PA herzien door omvormen hypotheek?

Bericht door Ema »

Half uurtje bij de advocaat is zeker meer dus dat LBIO is een goede optie.
Hem contant iets betalen ga ik zeker niet doen. Sowieso wil ik alles formeel en juridisch juist houden.
Wellicht is het verstandig opnieuw te gaan afsluiten en de kosten daarvoor lager liggen dan je rentewinst min het belastingvoordeel.
Dit wilde ik graag. Helaas was de boeterente zodanig dat ik er ook een gloednieuwe middenklasser van zou kunnen kopen. Ik heb namelijk een hoog rentepercentage dus de boete is ook hoog. Als de rente over 5 jaar nog zo laag is dalen mijn maandlasten dan aanzienlijk.
Plaats reactie