alimentatie verlagen via rechter

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Hoi,

Ik ben 2 jaar geleden gescheiden met behulp van een mediation. Had ik nooit moeten doen! De vrouwlijke advocaat is afgekocht door mijn ex en ik had geen benul van wat mij allemaal overkwam. Ik weet het ben er zelf bij geweest, maar toch getekend voor iets waar ik ten eerste geen verstand van had en dacht dat dit het beste was voor mijn dochter van 7. De behoefte van mijn dochter is toen vastgesteld op 250, de advocaat vond toen dat ik dat maar volledig voor mijn rekening moest nemen, omdat mijn draagkracht heel laag was, omdat ik nog geen huis en vaste lasten had. Ik ben toen akkoord gegaan maar wil nu gerechtigheid! Ik heb inmiddels door een advocaat een soort van nieuwe berekening laten make. Ik zeg soort van, omdat mijn ex in niks wil meewerken niet eens haar mail geven en dus heb ik helemaal geen informatie van haar en haar vriend, dus precies een bereking kan nog niet gemaakt worden. De advocaat heeft al wel aangegeven dat iedere ouder minimaal 25 Euro moet bijdragen dus die gaat al van de 250 af en de omgangsregeling van 20% a 50 euro moet eraf en dan nog het kindgebondenbudget wat ontvangen wordt door mijn ex. Dus het bedrag gaat fors naar beneden zelfs nu dat er nog niet eens gekeken is naar mijn draagkracht. Zoals ik al zei wil mijn ex met niks meewerken dus van een verlaging wil ze al helemaal niks weten. Dit wordt dus een procedure, kan iemand mij misschien vertellen hoe de ervaringen hiermee zijn of dit een goede kans heeft van slagen. En de belastingdienst zegt dat het kindgebondenbudget van iemand die geen inkomsten heeft 340 euro is, hiermee zou de behoefte van mijn dochter al volledig zijn bekostigd wat betekend dit voor mij?

Groetjes van een inmiddels vermoeide vader die eindelijk de boel netjes wil afsluiten!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Condat47 »

Welkom Not fair,

Het verlagen van de alimentatie in op dit moment een hot item, lees ook de andere topics over de alimentatie.

Heb je de nieuwe berekening van je advocaat op papier?
Laat via je advocaat aan haar weten dat je de ali wil verlagen. Werkt ze niet mee ga dan niet eindeloos in discussie maar dien een verzoekschrift in via je advocaat bij de rechter voor de verlaging.
Wat de rechter precies gaat beslissing kan niemand voorspellen maar dat het een verlaging op gaat leveren is duidelijk.
Hopelijk heb je een toevoeging en kost het je niet te veel geld.

Succes.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Thbafani »

Goedemorgen,

Je hebt grote kans dat er niets meer rest in de behoefte en dat jij niks meer hoeft bij te dragen.
Volgens mij is het max bedrag aan kindgebonden budget 406€. Voor de laagste inkomens.

Succes en hou ons op de hoogte.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Zo voelt het alsof je toch gesteund wordt wat de uitkomst ook gaat worden. Ik heb de advocaat laten weten dat we een stap verder willen, omdat we er samen niet uitkomen. Zij is momenteel op vakantie en begint gelijk erna met onze zaak. Het zou natuurlijk mooi zijn als het bedrag zo laag mogelijk wordt, niet dat ik niet financieel wil bijdrage aan mijn dochter, maar het is zo niet meer op te brengen en als haar moeder genoeg (in dit geval meer dan genoeg) ontvangt (kindgebondenbudget) om haar te onderhouden dan komt mijn dochter niks te kort en kan ik haar bij mij ook meer bieden.
Ik ga zeker ook nog bij de andere topic kijken en hou jullie op de hoogte hoe het allemaal verloopt!
Nogmaals bedankt

Groetjes
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Istar »

Je hebt het over een nieuwe vriend, woont je ex samen? Dan kan het namelijk wel zo zijn dat ze helemaal geen kindgebondenbudget ontvangt als die vriend een redelijk inkomen heeft. Hou dat in je achterhoofd.

Kun je een zaak beginnen op toevoeging of moet je alles zelf betalen? Als jij ook een redelijk inkomen hebt kan het zomaar zijn dat deze rechtszaak je duizenden euro's gaat kosten en wellicht bepalen ze de behoefte van dochter dan een stuk hoger omdat je bijvoorbeeld inmiddels een stuk meer verdient. Overigens hoort ook een partij met weinig of geen draagkracht min 25,- bij te dragen in de behoefte maar daar wordt vaak zat vanaf geweken door rechters dus die garantie heb je ook niet. Maargoed ik hoop dat je advocaat dat ook allemaal al heeft uitgelegd en dat er voor jou verlaging inzit.

Wij durven een nieuwe zaak iig niet aan omdat we bang zijn dat de behoefte ineens heel anders berekend gaat worden en we er uiteindelijk dus niets mee opschieten, behalve dan een hoop proceskosten. Vriend betaalt met de wijzigingen van vorig jaar nu wel teveel maar een nieuwe zaak brengt een hoop kosten met ons mee terwijl de uitkomst toch zeer onzeker is.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

De nieuwe vriend woont bij me ex maar niet officieel, dus is geen toeslag partner. Ik ben juist minder ga verdienen, niet veel minder maar het is in ieder geval niet meer geworden. Mijn beroep is glazenwasser dus een vet inkomen heb ik niet. Wat houd dat in, een zaak beginnen op toevoeging? Onze advocaat heeft het denk ik allemaal zo goed mogelijk uitgelegd en ik denk dat ze niet zomaar wat aan gaat als het niet veel zou schelen. Dat het waarschijnlijk een paar duizend euro gaat kosten ben ik me bewust van, maar tot dat mijn dochter 21 is scheelt het wel 20000 euro dat vind ik de moeite wel.
Ik begrijp als het bij jullie onzeker is het het bedrag dat het verlaagd zou kunnen worden niet aanzienlijk is dat een rechtzaak dan een grote onzekere stap is, maar mijn advocaat praat al over 150 euro minder in de maand zonder dat er nog gekeken is naar mijn draagkracht.
Bedankt voor je reactie en succes met jullie situatie

Groetjes
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

not fair schreef:maar tot dat mijn dochter 21 is scheelt het wel 20000 euro dat vind ik de moeite wel.
Dat is zeker de moeite waard, als aanvulling nog even dat je weliswaar als ouders de verplichting hebt om financieel voor je kind te zorgen tot de leeftijd van 21, maar dat de betaling van kinderalimentatie aan de ex partner slechts tot de leeftijd van 18 jaar gaat, daarna heeft het kind zelf er eventueel recht op, in ieder geval de ex niet meer.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Inderdaad vanaf haar 18e is het van haar, maar als ze het dan nodig heeft wil ik haar het dubbele wel geven. Nu gaat het op aan mama ipv mijn dochter. Wie kan mij vertellen wat een zaak op toevoeging beginnen is?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

Een zaak op toevoeging is als je advocaat gezien je lage inkomen gesubsidieerd wordt, en je alleen een eigen bijdrage hoeft te betalen.
Als je inkomen of vermogen te hoog is zal je alles zelf moeten betalen en moet je rekenen op zo'n 250 euro per uur inclusief BTW en kosten.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

not fair schreef:als ze het dan nodig heeft wil ik haar het dubbele wel geven. Nu gaat het op aan mama ipv mijn dochter.
Dat is ook precies mijn idee, vandaar ook mijn opmerking over die 18 jaar.

Weet iemand trouwens hoe lang een omgangsregeling blijft gelden?
Ik durf te wedden dat als mijn zoon die dit jaar 14 wordt zegt dat hij de vakantie anders wil dan in de omgangsregeling door de rechter is bepaald, mijn hex onmiddellijk met een kort geding komt. Maar hoe is dat volgend jaar? Of als hij 16 is?
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Istar »

http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... mensnormen

Even naar beneden scrollen voor de tabel voor familierecht. Als jouw bruto inkomen boven de 25.800 is dan heb je geen recht op een toevoeging. Dan moet je dus alles zelf betalen en hebben we het over duizenden euro's.

Volgens mij kijken ze om te toetsen naar je inkomen van 2 jaar terug, als je dus nu een aanvraag voor rechtsbijstand doet dan kijken ze naar je inkomen van 2013. Toen was je nog getrouwd/samen (?) dus ik denk dat ze dan het inkomen van je ex erbij nemen als dat er was maar dat weet ik niet zeker. Je kan ook peildatumverlegging vragen, dan kijken ze gewoon naar je inkomen van nu of eventueel vorig jaar. Maar dat heeft dus geen zin als je bruto meer dan 25.800 verdiend. Ik weet niet of je in loondienst bent, maar anders zou je wellicht een paar uur minder kunnen gaan werken per week als je net over die inkomensgrens zit. Wie weet hoeveel rechtzaken er anders nog volgen (hoger beroep eventueel). Dan is het echt wel lucratief om onder die 25.800 te blijven en eventueel wat zwart bij te werken dan kapitalen aan onze "rechtsstaat" te moeten besteden.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Volgens mij mogen kinderen na hun 12e jaar zelf kiezen en geldt de omgangsregeling helemaal niet meer tenzij je zoon dat zelf graag wilt. Het gaat er vanaf die leeftijd om wat hij wilt niet wat papa en mama willen.

Oké bedankt voor je antwoord. Mijn inkomen 2 jaar geleden zit daarboven en dat van nu eronder dus ik ga er zeker naar vragen bij de advocaat. We hadden al gerekend op hoge kosten, maar dit kan alles misschien veranderen. Bedankt voor alle informatie daar kan ik weer wat wijzer mee verder.

Groetjes
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door Casper »

Not fair: Volgens mij mogen kinderen na hun 12e jaar zelf kiezen en geldt de omgangsregeling helemaal niet meer tenzij je zoon dat zelf graag wilt. Het gaat er vanaf die leeftijd om wat hij wilt niet wat papa en mama willen.
Nee, dat klopt niet. De omgangsregeling geldt tot 18 jaar; daarna vervalt het gezag (de jongeren worden "volwassen" of tenminste "jongvolwassen") en moeten pa en ma nog tot hun 21e in onderhoud/studie voorzien. Vanaf hun 12e worden kinderen bij rechtszaken die hen betreffen (zoals bij een omgangsregeling) gehoord door de rechter; die neemt hun zienswijze mee, maar het is zeker niet zo dat kinderen vanaf hun 12e zelf kunnen beslissen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door ll2014 »

Casper schreef:De omgangsregeling geldt tot 18 jaar; daarna vervalt het gezag (de jongeren worden "volwassen" of tenminste "jongvolwassen") en moeten pa en ma nog tot hun 21e in onderhoud/studie voorzien.
Dat wist ik inderdaad al.
Oftewel over 4 jaar hoeft hex niet meer op KA te rekenen :D
Probleem is alleen nu dat de rechter de vakanties heeft verdeeld, en mijn zoon het daar lang niet altijd mee eens is.
Met hex valt letterlijk niet te praten, ze reageer helemaal nergens op, over onbeschoft gesproken....
Ben alleen bang dat als ik bij een door de rechter aan haar toegewezen vakantie stel dat mijn zoon liever met mij op vakantie ga, ze onmiddellijk klaar staat om een kort geding te beginnen, en daar zit ik niet op te wachten.
Mijn zoon vertellen dat hij dit zelf maar met moeder moet regelen vind ik ook niet eerlijk, dan wordt het ineens zijn probleem.
Het probleem zit in werkelijkheid bij hex die niets nalaat om mij dwars te zitten, terwijl ik haar helemaal niets heb misdaan.
Zelfs toen mijn moeder haar 90e verjaardag vierde kon er geen uitzondering worden gemaakt zodat hij mee kon op verjaardagsbezoek.
not fair
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2015, 15:59

Re: alimentatie verlagen via rechter

Bericht door not fair »

Dus als ik het goed begrijpt als mijn dochter straks 12 is en zegt pap ik wil dit jaar liever niet mee op vakantie dan is ze toch verplicht om mee te gaan? Dit klinkt voor mij heel vreemd! Als haar moeder dwars wil liggen kan ze mijn dochter dus dwingen om naar mij toe te komen?
Plaats reactie