2015 kinderalimentatie vs bijstand

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door javaho68 »

Vraagje:

In 2015 krijgt een alleenstaande ouder de bijstandsuitkering voor alleenstaanden en heeft recht op extra kindgebondenbudget. De bijstandsuitkering zelf is dus alleen voor levensonderhoud van de ouder. Het kindgebonden budget wordt niet gekort op de uitkering.

Als je in 2015 kinderalimentatie betaald aan iemand met een bijstandsuitkering en die alimentatie wordt gekort op de uitkering betaal je dus feitelijk partneralimentatie. Is die betaalde alimentatie dan dus niet per definitie aftrekbaar voor de belasting?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door ll2014 »

javaho68 schreef:Als je in 2015 kinderalimentatie betaald aan iemand met een bijstandsuitkering en die alimentatie wordt gekort op de uitkering
Volgens mij wordt kinderalimentatie niet gezien als inkomen, en wordt deze dus ook niet gekort op de bijstandsuitkering van de alleenstaande.

Partneralimentatie is aftrekbaar omdat het aan de ontvangende kant als inkomen wordt gezien, en daar dus ook wordt belast, kinderalimentatie wordt nooit belast en dus is het ook niet per definitie aftrekbaar.
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door javaho68 »

In vrijwel alle andere gevallen wordt kinderalimentatie niet gezien als inkomen. Voor de bijstand wel degelijk.

Inkomsten die WEL gekort worden op een bijstandsuitkering:
- heffingskortingen, zoals alleenstaande ouder korting
- alimentatie, zowel partner- als kinderalimentatie

Inkomsten die NIET gekort worden op de bijstand:
- huurtoeslag
- zorgtoeslag
- kindgebonden budget
- kinderbijslag

Je ziet in het lijstje boven dat de alleenstaande ouder korting wel werd gekort op de bijstandsuitkering en het kindgebonden budget niet. Vanaf 1-1-2015 krijgen alleenstaande ouders geen extra bijstandsuitkering meer. Ze krijgen de alleenstaande bijstandsuitkering en daarnaast het verhoogde kindgebonden budget.

Het is daarnaast ook zo dat de verhaal van de bijstand op de ex partner wel aftrekbaar is van de belasting. Stel dat je met je ex afspreekt dat je geen of heel weinig kinderalimentatie betaald (omdat dat toch wordt gekort op de uitkering) dan zal de bijstandsbetalende gemeente verhaal op jou plegen. Dit bedrag dat je aan de gemeente betaalt mag je vervolgens wel van de inkomsten belasting aftrekken.

Vreemd toch? Vandaar ook mijn vraag (die nog steeds staat)....
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door ll2014 »

Misschien moet je hier eens kijken: http://www.belastingcollectief.nl/parti ... ndsverhaal

Niet betaalde en daarom verhaalde kinderalimentatie kan dus niet worden afgetrokken.
Verder heeft kinderalimentatie altijd voorrang op partneralimentatie.
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door javaho68 »

Hoi ll2014, dank voor je antwoorden....

Dat is nu juist mijn punt, de kern van de vraag.
En eigenlijk heb je daar min of meer een antwoord mee gegeven.

Vanaf 2015 zit in de bijstandsuitkering geen kinderkosten component meer.
Een alleenstaande ouder krijgt alleen nog maar een alleenstaande uitkering.

Ik wist niet dat een gemeente onderscheid maakt in verhaal voor kosten van ex-partner en verhaal voor kinderen (hoe bepalen ze dat eigenlijk?)

Dat zou betekenen dat gemeentes dus geen verhaal meer kunnen plegen als er alleen sprake is van kinderalimentatie (bijv als je langer dan 12 jaar gescheiden bent en er geen zorgplicht meer is naar je ex).
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Istar »

Interessante materie inderdaad. Sowieso is het maar krom want als je al meer dan de alleenstaande ouder aanvulling op een bijstandsuitkering aan kinderalimentatie betaalt dan betaal je dus inderdaad in mijn optiek ook gewoon mee aan de bijstandsuitkering voor de ex en dus gewoon partneralimentatie.

Maar zou dit dan ook betekeken dat gemeenten niet mogen korten op de alleenstaande bijstandsuitkering met het bedrag aan kinderalimentatie? Dat zou betekeken dat bijstandsmoeders er enorm op vooruit gaan! Dan ontvangen ze namelijk meer KGB, alleenstaande bijstand maximaal van de gemeente en nog eens de alimentatie daar bovenop!

Ben wel heel benieuwd hoe dit nu zit.

Vriend betaalt op zich een heel redelijk bedrag aan kinderalimentatie dat goed is op te brengen. Met de nieuwe regels (kindgebondenbudget en kinderbijslag van de behoefte af en ook ouders met minimum inkomen die iets bij moeten dragen) zou het zomaar kunnen dat hij nu "te veel" betaalt. Maarja... wij hebben niet zoveel vertrouwen in de rechtspraak meer om er een nieuwe procedure met bijkomende kosten aan te wagen. Dat wordt misschien wel anders als blijkt dat moeder er nu ineens honderden euro's op vooruit zou gaan.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door ll2014 »

Istar schreef:Met de nieuwe regels (kindgebondenbudget en kinderbijslag van de behoefte af en ook ouders met minimum inkomen die iets bij moeten dragen)
Waar heb jij vandaan dat de kinderbijslag van de behoefte af getrokken mag worden?
Zou dat dan dit jaar veranderd zijn?
In voorgaande jaren was dit al verrekend in de behoefte tabel.
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door javaho68 »

Kinderbijslag zit nog steeds al in de behoeftetabellen verwerkt (tenminste wel in Bijlage2015, eerste helft op rechtspraak.nl). Daar is tabel 1 voor, de puntentabel.

Wellicht bedoeld Istar het extra kindgebondenbudget dat er nu is, de ouderkop.....
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Istar »

Nee de kinderbijslag, ik heb ergens gelezen dat heeft 1 of andere werkgroep dat als advies mee heeftgegeven voor de nieuwe regelgeving van 2015. Maarja hoe dat in de praktijk uit gaat pakken is natuurlijk nog allemaal koffiedik kijken.

*Zoekt het even terug*

"De Expertgroep volgt met de aanbeveling over de alleenstaande ouderkop de bedoeling van de minister. Tijdens de bespreking van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer heeft minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) gezegd dat 'indien door zowel de kinderbijslag als het kindgebonden budget in de behoefte van het kind wordt voorzien, […] er geen aanspraak [is] op kinderalimentatie."

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten ... ingen.aspx

Maarja wereldvreemde minister Asscher roept wel meer, zo kunnen gescheiden ouders wel om de tafel om nieuwe afspraken te maken nu de betalende partij geen fiscaal voordeel meer heeft. :roll:

http://www.mediationbureaumn.nl/kindera ... uari-2015/ En hier staat het bijvoorbeeld ook al, dat de kinderbijslag ook van de behoefte af zou moeten.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door ll2014 »

Ik zie in de links die jij aangeeft niet staan dat er wat kinderbijslag betreft iets verandert, en dat hoeft ook niet natuurlijk.
Doordat de kinderbijslag al meegenomen is in de behoeftetabel, is deze natuurlijk eigenlijk al van de behoefte afgetrokken, en hoeft dat dus niet nog een keer te gebeuren.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Istar »

Oh dan was dat dus al zo, dat heb ik niet begrepen. Dacht dat er vanaf vorig jaar alleen KGB in mindering werd gebracht.

Toen de alimentatie van vriend werd vastgesteld kon hij alleen 5 euro zorggeld per dag aftrekken van de behoefte, maar uiteindelijk in de definitieve berekening is dit ook niet eens gebeurd. Dat ex kinderbijslag en KGB vangt deed toen nog niet ter zaken. Vriend mocht de hele behoefte in zijn eentje betalen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Condat47 »

Istar,

Hoe oneerlijk om de volledige behoefte te moeten betalen.
Nu zou je herziening kunnen aanvragen of is hij inmiddels niet meer alimentatie plichtig?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Hoe oneerlijk om de volledige behoefte te moeten betalen.
Toch beslissen rechters wel vaker dat de meestverdienende partij de hele behoefte moet betalen.
Dat heb ik dus ook, mijn zoon heeft bij mij zijn hoofdverblijf gekregen, maar daarnaast moet ik dus nog 137,50 per maand betalen aan hex omdat hij daar 1 keer per 2 weken een lang weekend is.
Zij hoeft werkelijk geen cent te betalen, en ik denk dat ze er nog steeds aan verdiend.
Omdat dit al een uitspraak in beroep was, had ik alleen een zeer kostbaar cassatieberoep kunnen instellen, wat waarschijnlijk ook nog maar een beperkt resultaat zou hebben gehad.
Rechters hebben namelijk een behoorlijke vrijheid in het vaststellen van alimentatie, de tremanormen zijn niet meer dan richtlijnen en daar mag dus van afgeweken worden.
Komt in mijn geval nog eens bij dat over ruim 4 jaar mijn zoon 18 wordt en dan is het dus afgelopen met alimentatie aan hex betalen, oftewel minder dan 7000 euro totaal, en daar valt een cassatieberoep niet van te betalen.
Neemt niet weg dat het onrechtvaardig is.
Omdat de aftrekbaarheid van alimentatie nu vervallen is, zou ik natuurlijk op grond daarvan wel een nieuwe zaak kunnen beginnen, maar op dit moment weet ik nog niet of het de stress waard is.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Istar »

We zijn nu al bijna 1,5 jaar bezig om te kijken of de kinderen bij ons hun hoofdverblijf kunnen krijgen (zijn veel terechte zorgen). Eerst dat maar eens afwachten.

Het bedrag dat hij betaalt is op zich redelijk en goed op te brengen. De behoefte was niet erg hoog omdat ex nooit gewerkt heeft en vriend parttime werkte en nog studeerde toen. De vraag is dus of een nieuwe berekening alsnog iets uithaalt en wanneer je de proceskosten er dan weer uit haalt, als je dat al redt. Maar het blijft natuurlijk wel zuur dat ex nog geen dag in haar leven heeft gewerkt om haar eigen kroost te onderhouden.

"Per ongeluk" expres zwanger worden (tweeling) is voor haar behoorlijk lucratief gebleken. Minder voor vriend en de belastingbetaler :roll:
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: 2015 kinderalimentatie vs bijstand

Bericht door Istar »

ll2014 schreef:
Condat47 schreef:Hoe oneerlijk om de volledige behoefte te moeten betalen.
Toch beslissen rechters wel vaker dat de meestverdienende partij de hele behoefte moet betalen.
Dat heb ik dus ook, mijn zoon heeft bij mij zijn hoofdverblijf gekregen, maar daarnaast moet ik dus nog 137,50 per maand betalen aan hex omdat hij daar 1 keer per 2 weken een lang weekend is.
Zij hoeft werkelijk geen cent te betalen, en ik denk dat ze er nog steeds aan verdiend.
Omdat dit al een uitspraak in beroep was, had ik alleen een zeer kostbaar cassatieberoep kunnen instellen, wat waarschijnlijk ook nog maar een beperkt resultaat zou hebben gehad.
Rechters hebben namelijk een behoorlijke vrijheid in het vaststellen van alimentatie, de tremanormen zijn niet meer dan richtlijnen en daar mag dus van afgeweken worden.
Komt in mijn geval nog eens bij dat over ruim 4 jaar mijn zoon 18 wordt en dan is het dus afgelopen met alimentatie aan hex betalen, oftewel minder dan 7000 euro totaal, en daar valt een cassatieberoep niet van te betalen.
Neemt niet weg dat het onrechtvaardig is.
Omdat de aftrekbaarheid van alimentatie nu vervallen is, zou ik natuurlijk op grond daarvan wel een nieuwe zaak kunnen beginnen, maar op dit moment weet ik nog niet of het de stress waard is.
:shock: Wow... echt waar, moet je als hoofdverblijvende partij nog een weekendregeling gaan spekken ook?
Plaats reactie